۰ نفر

یک کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد؛

مسدود شدن کانال های بورسی بدون مجوز

۵ خرداد ۱۴۰۰، ۱۸:۵۶
کد خبر: 531173
مسدود شدن کانال های بورسی بدون مجوز

کارشناس بازار سرمایه گفت: طی ۶ ماه گذشته یکسری اقدامات توسط سازمان بورس از جمله اقدام به شکایت از کانال‌های بورسی صورت گرفت که منجر به مسدود شدن چند کانال غیر مجاز شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ محمد خبری زاده کارشناس و فعال بازار سرمایه،  در مورد تصمیمات جدید اداره دیده بان سلامت سازمان بورس مبنی بر رصد دقیق تر عملکرد کانال های بورس، اظهار کرد: طی دو سال اخیر با گسترش فضاهای مجازی اهمیت رسانه هایی که تخصصی در حوزه  بازار سرمایه کار می کردند افزایش یافت  به گونه ای که آن ها  با  یک سخن یا یک خبر قادر هستند که بر  بازار سرمایه تاثیر بگذارند.

او افزود: این کانال های بورسی  طی سال های اخیر چند حسن  داشتند که نخست  می توان به گسترش دایره اطلاعات مالی  به منظور سرمایه گذاری  و دوم  قرار دادن  مسائل تحلیلی در زمینه بازار سرمایه  در دست سهامداران اشاره کرد.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد:  این کانال ها در مقابل مزایا معایبی را هم داشتند به طور مثال هر شخصی با هر میزان دانشی می توانست اقدام به تاسیس این کانال ها کند، همین امر سبب شده بود، تا اشخاصی که در دسته سهامداران خرد و تازه وارد قرار داشتند، در شرایطی که بازار با نوسان مواجه شد  ضرر و زیانشان افزایش یابد.

خبری زاده گفت: طی ۶  ماه گذشته یکسری اقدامات توسط سازمان بورس از جمله اقدام به شکایت از  کانال های بورسی صورت گرفت که  منجر به مسدود شدن چندین کانال غیر مجاز شد در نتیجه سبب شد تا آن ها اعلام کنند که هیچکس نمی تواند بی آنکه مجوزی داشته باشد کانال بورسی را تاسیس کنند.

او بیان کرد: این دستور العمل سبب شد تا تر و خشک با هم بسوزند، یعنی اشخاصی که واقعا از طریق کانال ها توانسته بودند یک بازوی کمکی برای بازار سرمایه باشند فعالیتشان متوقف شد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: اما این دستور العمل جدید که قرار است به تازگی  منتشر شود، مبنی بر آن است که اگر کسی قصد دارد در زمینه بازار سرمایه کانالی را تاسیس کند باید در برهه نخست مجوزی را  دریافت کرده باشد، همچنین لازم است گفته شود که دریافت این مجوز چندان کار  پیچیده ای نیست،  به سبب آنکه فقط نیاز است که اشخاص از لحاظ علمی مورد تائید سازمان قرارگیرند.

خبری زاده اظهار کرد: چنین خبری می تواند  یک پالس مثبتی به بازار سرمایه باشد به طور  حتم   اگر اجرای  امر مذکور سرعت بخشیده شود می توان گفت ما یک سری رسانه های تخصصی برای بازار سرمایه  خواهیم داشت که زیر نظر سازمان بورس فعالیت می کنند.

او بیان کرد: طبیعتا این امر سبب خواهد شد تا خوراک تحلیلی ، تقریبا درست تری در دست سهامداران قرار گیرد، در نهایت بسیاری از سیگنال دهی های نادرست از بین خواهد رفت همچنین لازم است یاد آور شوم منظور از بحث مذکور صفر شدن خطاها نیست بلکه نسبت به گذشته  روند  نزولی تری خواهند گرفت.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: در حال حاضر  تعداد شرکت های مشاور سرمایه گذاری رسمی در بازار سرمایه محدود  است و از آنجایی هم  باین شرکت های مالی از هزینه های نسبت زیادی  برخوردار هستند، نمی توانند چندان خدمات رایگانی را به مشتریان ارائه دهند، همین عاملی شده بود تا هنگامی که سهامداران خرد تا یک تحلیل رایگانی را مشاهده می کنند به سمت آن ها جذب شوند.

خبری زاده گفت: به همین خاطر چنین تصمیمی که سازمان به تازگی اخذ کرده است شاید در کوتاه مدت اثر چندانی نداشته باشد اما در بلند مدت به نفع بازار سرمایه و سهامداران خرد خواهد بود.