۰ نفر

بیم و امید «حقیقی» در بازار سهام

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۷:۵۹
کد خبر: 527843
بیم و امید «حقیقی» در بازار سهام

هفته گذشته بورس تهران متفاوت بود و پس از سپری کردن دو نیمه متفاوت در نهایت با رشد یک درصدی همراه شد تا بیشترین افزایش هفتگی این نماگر در سال جاری ثبت شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد،  حقیقی‌ها اما با وجود اینکه در میانه هفته خریدار بودند اما در مجموع هفته خالص فروش مثبتی به میزان ۱۳۲۲ میلیارد تومان را رقم زدند. به این ترتیب برای نوزدهمین هفته متوالی شاهد خروج سهامداران خرد از گردونه معاملات سهام بودیم.
 
امروز (شنبه ۲۵ اردیبهشت) سه ماه درگیری سهامداران با دامنه نوسان نامتقارن نیز به پایان می‌رسد. دامنه نوسانی که در سه ماه گذشته نامتقارن شده بود، قرار شد از ۲۵ اردیبهشت به همان حالت گذشته بازگردد. مهم‌تر از آن سیاستگذار سیگنالی مبنی بر افزایش تدریجی این محدودیت ارسال کرد و همزمان حجم مبنا را کاهش داد و سبب شد بارقه‌هایی از امید در بازار سهام نمایان شود. حال باید دید بازیگران بورس تهران چه رفتاری خواهند داشت؟ آیا امیدی به بازگشت حقیقی‌ها به بازار سهام وجود دارد؟

  عملکرد سهامداران در صنایع بورسی

معاملات بورس تهران در هفته منتهی به 22 اردیبهشت در حالی پایان یافت که سهامداران خرد تنها در یک روز هفته در نقش خریدار ظاهر شدند و دیگر روزها فروشنده بودند. به این ترتیب روز سه‌شنبه همزمان با دومین روز کاری پس از انتشار خبر تصمیم سیاستگذار بورسی برای متقارن کردن دامنه نوسان و کاهش حجم مبنا از 25 اردیبهشت‌ و رشد 9/ 1 درصدی شاخص کل، سهامداران خرد در زمین خرید سهام فعال شدند تا شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش 107 میلیارد تومان در مسیر حقوقی به حقیقی باشیم.

در مجموع هفته اما باز هم این حقوقی‌ها بودند که مالکیت سهام را در دست گرفتند. در این میان نگاهی به عملکرد بازیگران سهام در صنایع بورسی طی هفته‌ای که گذشت نشان از ثبت خالص خرید مثبت حقیقی‌ها در 7 گروه داشت. در مقابل اما همچنان 29 صنعت بورس تهران در لیست فروش این دسته از معامله‌گران قرار داشتند. در این میان بیشترین خرید سهامداران خرد در گروه ماشین‌آلات و دستگاه‌های برقی به ارزش 5/ 4 میلیارد تومان رقم خورد.

پس از آن گروه کاشی و سرامیک با جابه‌جایی سهامی به ارزش یک میلیارد تومان در مسیر حقوقی به حقیقی همراه شد. دیگر گروه‌هایی که مورد توجه این گروه از سهامداران قرار گرفتند به ترتیب شامل لاستیک و پلاستیک، سایر معادن، قند و شکر، اطلاعات و ارتباطات و مخابرات می‌شد.

در آن‌سوی بازار بانکی‌ها طی معاملات هفته‌ای که گذشت، شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش 376 میلیارد و 375 میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بودند. در حالی شاهد خروج نقدینگی خرد از سهام بانکی‌ بودیم که این گروه معاملات هفتگی خود را مثبت و با رشد 1/ 1 درصدی سپری کرد. افزایش خوش‌بینی‌ها به احیای برجام از مهم‌ترین دلایل رشد سهام بانکی بود اما این رشد با حمایت حقوقی‌ها رقم خورد، معامله‌گرانی که در ماه‌های گذشته بیشترین فشار را از جانب سیاستگذار متحمل شده و حالا هر گزینه جذابی را در لیست خرید خود قرار می‌دهند تا شاید بتوانند بخشی از زیان گذشته را جبران کنند.

گروه محصولات شیمیایی دیگر صنعتی بود که هفته گذشته در لیست فروش حقیقی‌ها قرار گرفت. در این راستا پتروشیمی‌ها با خالص فروش 138 میلیارد و 996 میلیون تومان از جانب حقیقی‌ها مواجه شدند.

خودروسازان نیز این هفته شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش 124 میلیارد و 793 میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بودند. دو هفته پیش بود که شورای رقابت در اولین مصوبه سال ۱۴۰۰، قیمت محصولات ایران‌خودرو را به‌طور متوسط 2/ 8 درصد و خودروهای سایپا را نیز به‌طور میانگین 9/ 8 درصد افزایش داد. صدور مجوز افزایش قیمت خودرو از سوی شورای رقابت، نه تنها رضایت خودروسازان و وزارت صنعت، معدن و تجارت را در پی نداشت، بلکه دستمایه اعتراض نیز شد. دبیر انجمن قطعه‌سازان نیز هفته گذشته در گفت‌وگویی میزان مطالبات تولیدکنندگان قطعات از خودروسازان را بیش از ۳۵ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: در حال حاضر میانگین قیمت سبد مواد اولیه قطعه‌سازان ایرانی ۲۰ درصد گران‌تر از نرخ‌های جهانی است. روزی که قیمت دلار روند کاهشی به خود گرفت، شورای رقابت مصوبه افزایش 9 درصدی قیمت خودرو را صادر کرد که دیرهنگام بود و مشکلی از خودروسازان و قطعه‌سازان حل نمی‌کند. سهام خودرویی این هفته با افت 6/ 2 درصدی مواجه شدند.

  در روزهای هفته چه گذشت؟

شنبه: در نخستین روز کاری هفته گذشته سهامداران خرد خالص فروش 313 میلیارد و 562 میلیون تومانی را ثبت کردند. در این روز پالایشی‌ها بیشترین خروج نقدینگی حقیقی به میزان 53 میلیارد و 827 میلیون تومان را ثبت کردند. پس از آن دیگر گروه‌های کامودیتی‌محور به ترتیب شامل چندرشته‌ای صنعتی، محصولات شیمیایی، فلزات اساسی و کانه‌های فلزی در لیست فروش حقیقی‌ها قرار گرفتند.

یکشنبه: روز یکشنبه نیز سهامی به ارزش 607 میلیارد و 343 میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی جابه‌جا شد. در این روز نیز بیشترین خالص خرید حقوقی‌ها به میزان 264 میلیارد و 595 میلیون تومان به زیرمجموعه‌های بانکی اختصاص پیدا کرد. پس از آن نوبت به فلزی‌ها رسید که شاهد انتقال سهامی به ارزش 93 میلیارد و 424 میلیون تومان به پرتفوی حقوقی‌ها بودند. دیگر گروه‌های کالایی نیز شرایط مشابهی را تجربه کردند و جالب آنکه هیچ صنعتی در لیست خرید حقیقی‌ها قرار نداشت.

دوشنبه: فروش حقیقی‌ها در میانه هفته نیز ادامه پیدا کرد و شاهد انتقال سهامی به ارزش 125 میلیارد و 159 میلیون تومان از سبد سهامداران خرد به پرتفوی حقوقی‌ها بودیم. برخلاف روزهای گذشته در این روز سهامداران خرد در 6 صنعت خریدار بودند. روز دوشنبه اولین روز کاری پس از آن بود که سیاستگذار بورسی تصمیم گرفت دامنه نوسان قیمت‌ها را که سه ماهی نامتقارن بود، به حالت گذشته بازگرداند و حجم مبنا را نیز کاهش دهد. در این روز شاخص کل بورس تهران با رشد 5/ 0 درصدی همراه شد و از میزان فروش حقیقی‌ها نیز به نسبت کاسته شد تا سهام گروه‌های کالایی که از شرایط بنیادی مناسبی برخوردارند در لیست خرید سهامداران خرد جای گیرند. در این راستا روز دوشنبه زیرمجموعه‌های گروه فلزات اساسی شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش 63 میلیارد و 592 میلیون تومان در مسیر حقوقی به حقیقی بودند. شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی نیز با خالص خرید به میزان 25 میلیارد و 745 میلیون تومان از سوی سهامداران خرد مواجه شدند. در آن‌سوی بازار خودرویی‌ها شاهد ثبت خالص فروش 72 میلیارد و 284 میلیون تومانی از جانب حقیقی‌ها بودند و پتروپالایشی‌ها نیز در مجموع جابه‌جایی سهامی به ارزش 56 میلیارد و 766 میلیون تومان از سبد سهام حقیقی‌ها به پرتفوی معامله‌گران عمده بورس تهران را تجربه کردند.

سه‌شنبه: روز سه‌شنبه شاخص کل بورس تهران با رشد 9/ 1 درصدی همراه شد و همزمان با آن سهامداران خرد تصمیم گرفتند شانس خود را در زمین خرید سهام بیازمایند. از این رو پس از مدت‌ها دوری شاهد ثبت خالص خرید مثبت از سوی این گروه از بازیگران سهام بودیم. در این راستا روز سه‌شنبه در مجموع سهامی به ارزش 107 میلیارد و 123 میلیون تومان در مسیر حقوقی به حقیقی جابه‌جا شد و لیست خرید سهامداران خرد شلوغ‌تر شد.

به این ترتیب 13 گروه با خالص خرید مثبت سهامداران حقیقی همراه شدند. بیشترین خرید حقیقی‌ها در گروه فرآورده‌های نفتی به میزان 73 میلیارد و 541 میلیون تومان رقم خورد و پس از آن نیز دیگر گروه‌های کامودیتی‌محور مورد توجه حقیقی‌ها قرار گرفتند. در آن‌سوی بازار اما دارویی‌ها در اولویت نخست سهامداران خرد برای فروش قرار گرفتند و جابه‌جایی 16میلیارد و 233 میلیون تومان را در مسیر حقیقی به حقوقی تجربه کردند.

چهارشنبه: در پایان هفته بازهم تب فروش حقیقی شدت گرفت. نماگرهای سهام هر چند در دقایق ابتدایی بازار سبز بودند اما در ادامه شاهد افزایش عرضه‌ها و بازگشت شاخص‌ها از سقف روزانه بودیم. به طوری که شاخص کل به رشد 37/ 0 درصدی بسنده کرد و نماگر هم‌وزن نیز مجددا به سمت محدوده قرمز تابلو حرکت کرده و در نهایت با افت 3/ 0 درصدی مواجه شد. در این میان سهامداران خرد نیز خالص فروشی به میزان 382 میلیارد و 946 میلیون تومان ثبت کردند و به انتظار معاملات روز شنبه و رفتار سهامداران در سایه کاهش محدودیت‌ها نشستند.

بورس1