۰ نفر

افزایش امیدواری به توقف نزول بورس

۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۰:۳۹
کد خبر: 527358
افزایش امیدواری به توقف نزول بورس

روز سه‌شنبه بازار سهام برای دومین روز متوالی رشد کرد و 2درصد بالاتر نشست. دیروز بالاترین میزان خروج نقدینگی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت رقم خورد، 210میلیارد تومان نقدینگی از پارکینگ پول خارج شد و همزمان سهامداران حقیقی 148میلیارد تومان پول جدید وارد بازار سهام کردند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، نااطمینانی نسبت به سیاست‌های دولت در قبال بورس و وجود ابهام‌هایی مانند انتخابات ریاست‌جمهوری و نتایج مذاکرات هسته‌ای در وین، روند نزولی بورس را از ابتدای امسال تشدید کرده. این روند نزولی با وجود تدابیر بسیار برای تقویت طرف تقاضا، تاکنون متوقف نشده اما از روز دوشنبه، پس از توقف روند نزولی نرخ دلار و بازگشت آن به کانال 22هزار تومان، بازگشت دامنه نوسان به حالت متقارن و همین‌طور تأیید بانک مرکزی و تزریق منابع صندوق توسعه ملی به بازار سهام، شاخص کل بورس تهران با رشد مواجه شد. دیروز هم برای دومین روز متوالی شاخص کل بورس با افزایش مواجه شد.

آمار‌ها نشان می‌دهد نقدینگی در حال خروج از پارکینگ پول است. به‌نظر می‌رسد این واکنش طبیعی بورس به رفع برخی عدم‌قطعیت‌ها باشد؛ فضای بازار سهام با توجه به نزدیک‌شدن به زمان انتخابات ریاست‌جمهوری و مراحل نهایی مذاکرات هسته‌ای در حال خروج از ابهام است.

شکل‌گیری محدوده حمایت

دیروز برای دومین روز متوالی شاخص کل بورس تهران با رشد پرقدرت 22هزار واحد افزایش یافت و به سطح یک میلیون و 179هزار واحد رسید. با رشد 2.5درصدی شاخص کل بورس تهران در طول 2روز مشخص شد، به لحاظ تکنیکال، یک محدوده حمایت پرقدرت برای شاخص کل، در محدوده یک میلیون و 150هزار واحد شکل گرفته و احتمال اینکه شاخص کل بورس تهران از این محدوده به اعداد پایین‌تر نزول کند، کاهش یافته است.

شاخص کل بازار سهام از دی‌ماه پارسال و در طول 4‌ماه گذشته 3بار به این محدوده واکنش مثبت نشان داده و هر بار پس از نزول تا این محدوده به‌دلیل افزایش تقاضا با رشد مواجه شده است. ظرف 2روز گذشته بار دیگر شاخص کل بورس برای سومین‌بار در 4‌ماه گذشته به این ناحیه به لحاظ تکنیکی واکنش مثبت نشان داده و اثبات شده یک منطقه حمایت در برابر شاخص در این محدوده شکل گرفته است.

خروج پول از پارکینگ

همزمان با رسیدن شاخص بورس به کف حمایتی خود، دیروز میزان ورود نقدینگی به بورس افزایش یافت و در مقابل خروج نقدینگی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری به اوج خود رسید.

 آمار‌ها نشان می‌دهد دیروز سرمایه‌گذاران 210میلیارد تومان نقدینگی را از صندوق‌های سرمایه‌گذاری با در‌آمد ثابت خارج کرده‌اند که این میزان بالاترین میزان خروج نقدینگی از این صندوق‌ها از ابتدای امسال تاکنون است. همزمان با این رویداد دیروز 148میلیارد تومان نقدینگی سهامداران حقیقی وارد بازار سهام شد که این بیشترین میزان ورود نقدینگی به بورس از ابتدای امسال تاکنون است. در مبادلات دیروز همچنین 83درصد از خرید‌ها را سهامداران حقیقی انجام دادند.

اهمیت خروج نقدینگی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری با در‌آمد ثابت و افزایش حجم سرمایه‌گذاران سهامداران حقیقی در بورس در این است که نشان می‌دهد تمایل سهامداران برای خرید سهام و خروج از بازار اوراق بدهی افزایش یافته است.

 از نیمه دوم پارسال بسیاری از سهامداران به‌دنبال تداوم روند نزولی شاخص از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری با در‌آمد ثابت به بازار اوراق بدهی پناه بردند. این صندوق‌ها بخش مهمی از نقدینگی سهامداران را صرف خرید اوراق بدهی کردند. بر همین اساس خروج نقدینگی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری به نوعی به‌معنای خروج پول از پارکینگ پول به سمت بازار سهام است. چنانچه این روند ظرف روزهای آینده تداوم یابد، امیدواری برای بهبود شاخص‌ها به شکل فزاینده‌ای افزایش می‌یابد.

دلایل بهبود شاخص‌ها

بررسی‌ها نشان می‌دهد بخشی از دلایل توقف روند نزولی شاخص بورس در 2روز گذشته به اجرای سیاست‌های جدید برای بازگشت دامنه نوسان متقارن و صدور دستور تزریق نقدینگی از صندوق توسعه ملی به بورس و بخشی دیگر به رشد قیمت دلار ظرف 2روز گذشته و نزدیک‌شدن به رفع ابهام‌های سیاسی پیش‌روی بازار بازمی‌گردد. سازمان بورس یکشنبه‌شب دستور بازگشت دامنه نوسان به محدوده 5درصد را صادر کرد.

به‌زعم فعالان بازار این کار به تسهیل معاملات در بازار سهام کمک می‌کند. همچنین عبد‌الناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی یکشنبه‌شب اعلام کرد دستور تزریق 200میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی به بازار سهام صادر شده است. انتظار می‌رود با اجرای این دستور 5هزار میلیارد تومان نقدینگی به بازار سهام تزریق شود. به غیر از این دو عامل، قیمت دلار هم به‌عنوان پرقدرت‌ترین محرک شاخص بورس، از روز یکشنبه تحت‌تأثیر تردیدهایی که نسبت به آینده مذاکرات وین به‌وجود آمده، دوباره وارد کانال صعود شده و از محدوده 21هزارو 100تومان به 22هزارو 600تومان رسیده است. این موضوع به‌طور مستقیم معاملات بازارسهام را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

با وجود این دلایل به‌نظر می‌رسد رفع ابهام فضای سیاسی ایران در رشد معاملات بازار سهام تأثیر بسیاری داشته است.

رفع ابهام‌ها

به‌زعم کارشناسان، یکی از مهم‌ترین دلایل نزول بازار سهام به‌ویژه از ابتدای امسال تاکنون وجود ابهام‌های مختلف در سپهر سیاسی ایران بوده است. به‌زعم آنان نامشخص‌بودن نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری و همینطور مذاکرات وین، این فضای نااطمینانی را تشدید کرده بود. به‌گفته تحلیلگران، با رفع این ابهام‌ها نقدینگی به سرعت از پارکینگ پول به سمت بازار سهام خارج خواهد شد. حالا اما به‌نظر می‌رسد با نزدیک‌شدن به زمان انتخابات ریاست‌جمهوری در خرداد‌ماه و همینطور زمان نهایی مذاکرات هسته‌‌ای، ابهام‌های موجود در بازار سهام درحال کم‌رنگ‌تر‌شدن است. به‌ویژه آنکه دیروز پس از ثبت‌نام یکی از کاندیدا‌های مطرح ریاست‌جمهوری که در روز نخست ثبت‌نام کرد و اعلام برنامه حمایت از بورس از سوی او، مشخص شد که نامزد‌های ریاست‌جمهوری همگی در تبعیت از فضای اجتماعی ایران مجبورند برنامه‌های مشخصی برای حمایت از بورس داشته باشند و این به نوعی خیال بازار سهام را راحت‌تر کرد.

به‌نظر می‌‌رسد با توجه به افزایش جمعیت سهامداران به 50میلیون نفر، بخش عمده داوطلبان ریاست‌جمهوری توجه‌ ویژه‌ای به بورس داشته باشند و از این منظر ابهام سهامداران درباره نحوه تعامل رئیس‌جمهوری جدید با بازارسرمایه رفع خواهد شد.

سعید اسلامی بیدگلی، دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری در این‌باره می‌گوید: هرچند برنامه اعلامی نامزدها بر روند کوتاه بازار اثر‌گذار است، اما نباید فراموش کرد که امروز بازار سرمایه موضوعی ملی و فراگیر است و علاوه بر دولت، مجلس و قوه قضاییه نیز نسبت به کارکرد این بازار حساس هستند و قوانین بازی تغییر کرده است. بنابراین دیگر هیچ دولتی نمی‌تواند بدون برنامه و اقدام مؤثر از بورس عبور کند.

او با بیان اینکه به واسطه آزادسازی سهام عدالت و سرمایه‌گذاری‌های جدید، امروز بخش بزرگی از جامعه در بازار سرمایه حضور دارند و ضریب نفوذ این بازار قابل قیاس با گذشته نیست، ادامه می‌دهد: پیش‌تر چنانچه کاندیدایی در مورد بازار سرمایه صحبت می‌کرد، غیرعادی و عجیب بود و خانواده کوچک بازارسرمایه خوشحال می‌شدند، اما امروز همه چهره‌های سیاسی و اقتصادی کشور از بازار سرمایه صحبت می‌کنند. بنابراین با نزدیک‌شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری بخش مهمی از اظهارات اقتصادی نامزدها، متوجه بازارسرمایه است.

محمد‌ابراهیم پورزرندی، کارشناس بازار سرمایه هم با بیان اینکه تحولات بازار سرمایه آثار و تبعات اجتماعی و اقتصادی زیادی دارد، می‌گوید: جایگاه بازار سرمایه اکنون در سطحی است که نامزدهای انتخاباتی باید برای بورس مانند بازار پول برنامه‌های خود را ارائه دهند و دولت از هر جناحی که باشد، بازار سرمایه اولویت اهداف اقتصادی آن است، در نتیجه سرمایه‌گذاران نباید از ترکیب دولت بعدی و اثر آن بر بورس نگرانی داشته باشند و در مجموع انتخابات همچون دوره‌های گذشته نیست و در واقع ابهام بازار محسوب نمی‌شود.

علیرضا تاج‌بر، کارشناس بازار سرمایه هم با بیان اینکه بازار سهام نیازمند یک محرک برای برگشت به حالت طبیعی است، گفت: اولین محرکی که بازار را تکان می‌دهد انتخابات ریاست‌جمهوری است، مواضع جدید دولت بعدی می‌تواند در زمان انتخابات هم مشخص شود و بازار تصمیمات جدید در این‌باره بگیرد، دومین محرک هم مذاکرات برجام و رفع تحریم‌ها‌ست. بهروز خدارحمی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادرات هم معتقد است: با کم‌رنگ‌شدن ابهامات در روزهای آینده مشخص خواهد شد که بازار سرمایه ارزنده‌ترین بازار در بین همه بازار‌ها برای سرمایه‌گذاری است. به‌گفته او ارزندگی بازار سهام به حدی زیاد است که اگر تکلیف ابهامات پیش روی کشور مشخص شود، قطعا رویه مثبتی آغاز خواهد شد.