۰ نفر

بهای مس در یک قدمی رکورد تاریخی جهانی

۸ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۰:۱۵
کد خبر: 523934
بهای مس در یک قدمی رکورد تاریخی جهانی

رکوردشکنی قیمتی فلز سرخ در بازارهای جهانی ادامه دارد، اعتصاب کارگران در شیلی، روند صعودی به وجود آمده در بازار فلزات پایه و رشد تقاضای مصرفی برای این فلز مهم‌ترین دلایل رکوردزنی جدید بهای مس در بازارهای جهانی است که باعث شد این فلز به اوج قیمتی خود پس از آگوست ۲۰۱۱ برسد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ مس در اولین روز از معاملات هفته جاری یعنی ۲۶ آوریل در بورس فلزات لندن با نرخ ۹ هزار و ۷۵۸ دلار به ازای هر تن معامله شد که این قیمت ۲/ ۲ درصد بالاتر از بهای معامله آن در روز جمعه ۲۳ آوریل بود. همچنین بهای این فلز در بازار کامکس نیویورک برای تحویل در ماه مه نیز به ۹ هزار و ۷۹۵ دلار به ازای هر تن رسید که این رقم ۲ درصد بیش از قیمت این محصول در روز پایانی هفته قبل بود.

در زمان تنظیم این گزارش (سه‌شنبه ۲۷ آوریل) بهای مس در بورس فلزات لندن به ۹ هزار و ۹۱۱ دلار به ازای هر تن رسید. شیلی بزرگ‌ترین تولیدکننده معدنی مس دنیا بوده و بیشترین میزان ذخایر مس دنیا متعلق به این کشور است. براساس گزارش سازمان زمین شناسی ایالات‌متحده آمریکا از ۸۷۰ میلیون تن ذخایر قطعی (محتوای) مس دنیا برابر ۲۰۰ میلیون تن معادل ۲۳ درصد متعلق به شیلی است. برآورد می‌شود که میزان تولید معدنی مس شیلی در سال ۲۰۲۰ به ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تن رسیده که این رقم ۵/ ۲۸ درصد کل تولید معدنی مس جهان را شامل می‌شود. در سال گذشته میلادی حدود ۲ میلیون و ۴۷۰ هزار تن مس تصفیه شده در شیلی تولید شده که این رقم برابر ۶/ ۹ درصد تولید این فلز در جهان است. با توجه به سهم قابل توجه این کشور در تولید و عرضه جهانی مس اتفاقات این کشور به سرعت بر بازارهای جهانی این فلز اثرگذار می‌شود. 

رییس‌جمهور شیلی در تصمیمی جدید از ممنوعیت برداشت پیش از موعد پول از صندوق‌های بازنشستگی این کشور خبر داد که این موضوع به اعتصاب گسترده کارگران این کشور انجامید. در عین حال این کشور آمریکای جنوبی در هفته‌های اخیر با موج جدیدی از همه‌گیری کووید- ۱۹ نیز روبه‌رو شده که این موضوع روند تولید و تجارت در این کشور را با اخلال روبه‌رو کرده است. مجموع این عوامل به افت تولید در بزرگ‌ترین تولیدکننده مس در دنیا انجامید و تکانه‌های آن در روند رو به رشد بهای جهانی مس ظرف روزهای گذشته نمایان شده است.

افزایش بهای مس باعث شد تا ارزش سهام شرکت‌های معدنی تولیدکننده این فلز سرخ نیز در دنیا بالا رود، به گونه‌ای که در روز ۲۶ آوریل سهام شرکت کلینگور که یکی از تولیدکنندگان برتر مس در دنیا است افزایشی ۳/ ۳ درصدی داشت؛ همچنین سهام شرکت Freeport-McMoRan افزایشی ۶/ ۶ درصدی را تجربه کرد. گلدمن ساکس در جدیدترین پیش‌بینی خود تحقق قیمت ۱۵ هزار دلار را برای این فلز سرخ تا سال ۲۰۲۵ برآورد کرده است. در این گزارش آمده: دنیا به سمت استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر به جای نفت حرکت می‌کند و این جایگزینی بدون فلز مس امکان‌پذیر نیست. بنابراین انتظار می‌رود این فلز سرخ در این دهه با اوج‌گیری تقاضا روبه‌رو شود. این رشد قابل ملاحظه تقاضا در شرایطی که سمت عرضه آمادگی آن را ندارد می‌تواند به جهشی قابل ملاحظه در بهای این فلز بینجامد.

  در این میان برخی تحلیل‌گران نسبت به این روند افزایشی به وجود آمده هشدار داده و معتقدند با توجه به احتمال همه‌گیری مجدد کووید- ۱۹ در دنیا از میزان تقاضای جهانی این فلز کاسته شده و این موضوع به ریزش قیمت‌ها در بازار منجر می‌شود. با این وجود اغلب تحلیل‌گران آینده این فلز سرخ را با توجه به حرکت دنیا به سمت انرژی‌های پاک، امری گریزناپذیر می‌دانند.