۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

ارزندگی بازار سهام را چه چیزی تعیین می‌کند؟

۵ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۲۰:۰۰
کد خبر: 523263
ارزندگی بازار سهام را چه چیزی تعیین می‌کند؟

گزیده‌ای از گفتگوی مهدی حق‌باعلی، پژوهشگر بازارهای مالی را می‌خوانید.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ مهدی حق‌باعلی، پژوهشگر بازارهای مالی در برنامه گزارش بورس گفت: سازمان بورس در بهمن ماه ۱۳۹۹، دامنه نوسان نامتقارن را اعمال کرد. دامنه نوسان نامتقارن با این پیش فرض می‌توانست اثر خود را بگذارد که بازار سرمایه، رفتاری هیجانی از خود نشان دهد. یعنی در زمان‌هایی که سهامداران، هیجان‌زده هستند و قصد دارند به صورت غیرمنطقی بخش زیادی از سرمایه خود را به فروش رسانند، دامنه نوسان نامتقارنی تعریف کنیم و اجازه ندهیم که سهامدار در یک روز اقدام به فروش کند و زمانی که خونسردی خود را به دست آورد و از ترس و وحشت اولیه فاصله گرفت، اقدام به فروش کرده و منطقی‌تر رفتار کند. 

وی افزود: صف‌های فروش از زمان اعمال دامنه نوسان، سنگین‌تر شده و حجم معاملات بدتر شده است. از آن تاریخ تا به امروز به غیر از چند روز محدود، بازار سرمایه منفی و همراه با صف فروش بود. بنابراین زمانی که از چنین موضوعی صحبت شد، دوستان اشتباه می‌کردند. بازار سرمایه، ارزنده و هیجانی نبود. تغییراتی در اقتصاد و انتظار ما از آن شکل گرفته است که قیمت آینده ارز، مهم‌ترین آن است و این موضوع، به ارزنده نبودن قیمت‌ها در این سطح ترجمه شده است.

این پژوهشگر بازارهای مالی اظهار داشت: ما، بازارها را به عنوان بهترین قیمت‌گذارها می‌دانیم. حرف دوستانی که نامه به سران قوا را امضا کرده‌اند، این است که برای مثال اجازه دهیم، خودرو در بازار قیمت‌گذاری شود. پس اجازه دهیم که شاخص نیز، خود بازار را تعریف کند.

حق‌باعلی تصریح کرد: پیشنهاد ما از همان ابتدای امر این بود که دامنه نوسان را محدود نکنید و اجازه دهید، بازار سرمایه شدیدتر، اما سریع‌تر اصلاح خود را انجام دهد تا بتوانیم راحت‌تر درخصوص تعادل در بازار سهام صحبت کنیم.