۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

تزریق نقدینگی به بورس، حمایت از سهامدار خرد است؟

۵ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۴:۰۴
کد خبر: 523185
تزریق نقدینگی به بورس، حمایت از سهامدار خرد است؟

بیش از ۱۰۰ نفر از مدیران و کارشناسان بازار سرمایه در نامه‌ای خطاب به سران قوا، ۸ راهکار عملی برای بازگشت مجدد اعتماد سرمایه‌گذاران به بازار بورس و تامین نقدینگی جهت بهبود وضعیت معاملات را پیشنهاد کردند. کارشناسان ضمن ارائه هشت پیشنهاد اعلام کردند: تخفیفات مالیاتی، تعدیل نرخ ارز تسعیر بانک‌ها، تخفیف نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ مفید است.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ مهدی حق‌باعلی، پژوهشگر بازارهای مالی در برنامه گزارش بورس درخصوص انتقاداتی که به این نامه وارد است، اظهار داشت: تمام صحبت نامه، تزریق پول به بازار سهام‌ از راه‌هایی مانند جمع‌آوری جریمه‌های خاطیان بازار سرمایه، مالیات، کاهش نرخ بهره و... است.

وی افزود: بنابراین سوال من این است که اگر قیمت‌ها به معنای واقعی ارزنده هستند، به این معنا که ارزش روز جریان آتی تولیدی شرکت‌ها بیشتر از قیمت‌های فعلی است، حضور یا عدم حضور پول چه تاثیری بر بازار سرمایه دارد؟ این موضوع که جریانی از وجوه در بازار وجود دارد یا خیر، چه تاثیری بر جریان وجوه نقدی در شرکت‌ها دارد؟

این پژوهشگر بازارهای مالی تصریح کرد: این موضوع، هیچ تاثیری ندارد. بنابراین حرف امضاکنندگان، بحث ارزندگی یا بی‌ارزش بودن نیست. آنها این امر را بیان می‌کنند که تورم را به وجود آوریم. در حال حاضر همه ما می‌دانیم که با ایجاد نقدینگی در بازار اقتصاد، تورم به وجود می‌آید. برای مثال با چاپ پول توسط دولت، قیمت محصولات افزایش می‌یابد. حرف دوستان این است که چنین مکانیزمی را در بورس پیاده کنید. آنقدر نقدینگی را زیاد کنید که تورم ایجاد شود و قیمت سهم‌ها از قیمت فعلی بالاتر رود.

حق‌باعلی گفت: من می‌گویم چنین موضوعی به ضرر سهامدار خرد است. به دلیل اینکه راه‌حلی موقتی محسوب می‌شود. یعنی دوستان با پمپاژ پول و نقدینگی به بازار، یک افزایش قیمت مصنوعی به وجود می‌آورند. زمانی که این افزایش قیمت به وجود آمد، اشخاصی که با دیدی کارشناسانه به بازار سرمایه نگاه می‌کنند و حرفه‌ای‌تر هستند، بالا رفتن ارزش بازار را تشخیص می‌دهند و به سرعت، سهام خود را به فروش می‌رسانند.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر سهامداران خردی که چنین توصیه‌ها و جریان‌های پول را حرکتی مثبت تلقی می‌کنند، پول خود را از بازار خارج نمی‌کنند. بنابراین زمانی که سهامداران بزرگ‌تر در اصطلاح سهم خود را خالی می‌کنند، سهامداران خرد متضرر می‌شوند. اگر من با این نامه مخالفت می‌کنم، به این دلیل است که سهامداران خرد باید متوجه شوند که چنین مکانیزمی به آنها ضربه خواهد زد و این ضربه با احتمال بالایی، بزرگ‌تر خواهد بود.