۰ نفر

ریزش ابزارهای طلایی در فروردین ۱۴۰۰

۳۱ فروردین ۱۴۰۰، ۱۰:۲۸
کد خبر: 521949
ریزش ابزارهای طلایی در فروردین ۱۴۰۰

این بار فاصله بهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا با واقعیت‌های قیمتی بازار آزاد، از متوسط انتظار تورمی منفی ۱۱/ ۲درصدی خبر می‌دهند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، از آنجا که میزان انحراف قیمت این ابزارهای مالی که در بورس کالا مورد دادوستد قرار می‌گیرد حکایت از میزان قطعی انتظارات تورمی در بازار سکه و طلا دارد، منفی بودن انحراف قیمتی این صندوق‌های سرمایه‌گذاری از واقعیت‌های قیمتی موجود به معنی این است که انتظارات تورمی در بازار ارز و سکه بورس کالا نزولی است.

بهای گواهی سپرده سکه طلا، به طور پیش فرض نزدیک به ۲ درصد بیشتر از قیمت سکه در بازار آزاد درنظر گرفته می‌شود. به دلیل استانداردهای مربوط به ورود سکه به خزانه بانک‌ها، سهولت نگهداری گواهی سپرده سکه نسبت به فیزیک سکه طلا و نوسان قیمتی آن، اختلاف قیمتی اندکی در محاسبات لحاظ می‌شود.

روز گذشته در لحظه تنظیم این گزارش نیز شاهد این موضوع بودیم که قیمت گواهی سپرده سکه به بهای سکه بازار آزاد به میزان 33/ 0 درصد پایین‌تر بود که شاید این ریزش بهای گواهی به قیمتی زیر قیمت بازار آزاد آن، مربوط به عواملی است که به عنوان انتظارات کاهشی تورمی لحاظ می‌شود. این موضوع به معنی این است که در یک بازار منعطف همچون بازار مالی بورس کالا در شرایطی که نوسان مجاز قیمت‌ها به مثبت و منفی ۵ درصد رسیده است، شاهد هستیم که قیمت‌ها تمایل زیادی به افت نرخ دارند.

بنابراین از این مسیر انتظارات تورمی در بازار ارز و سکه نه تنها روند کاهشی خود را حفظ کرده که حتی با نرخی پایین‌تر از بهای سکه فیزیکی در بازار آزاد به مسیر خود ادامه می‌دهد. بنابراین این موضوع به عنوان انتظارات منفی تورمی در بازار ارز و سکه تلقی می‌شود. البته در صورتی که شرایط به همین شکل ادامه یابد، زیرا هنوز برای نتیجه‌گیری قطعی باید صبور بود و لازم است تحولات این بازار را در روزهای آینده نیز مورد تحلیل و بررسی قرار داد.

ذهنیت کاهشی در بین معامله‌گران ابزارهای طلایی بورس کالا دیده می‎‌شود

بررسی روند معاملات واحدهای 4 صندوق طلای قابل معامله در بازار مالی بورس کالا به وضوح گواه آن است که فروردین ماه سال 1400 توام با انتظارات تورمی منفی به پایان رسید. به طوری که تقریبا در عموم روزهای معاملاتی، معامله‌گران این بازار درحالی دادوستدهای خود را به پایان رساندند که در نهایت نوسان منفی نرخ در قیمت پایانی به ثبت رسید. البته اینکه حجم دادوستد واحدهای صندوق‌های طلا، در اکثر روزهای معاملاتی مناسب ارزیابی می‌شود، نشان دهنده آن است که هنوز این بازار با خروج عظیم سرمایه مواجه نشده است و معاملات روند کاهشی به نسبت آرامی در پیش گرفته‌اند. تا جایی که می‌توان گفت نه تنها میزان خروج سرمایه از این بازار برجسته نبوده، بلکه میزان نقل و انتقال  سرمایه نیز متعادل به شمار می‌رود.

اما یکی از نماگرهای انتظارات تورمی که بارها در گزارش‌های مختلف به آن اشاره کرده و قریب به اتفاق آنها، پیش‌بینی قابل اتکایی را به همراه داشته است از مسیر ابزارهای طلایی بورس کالا بوده است. زیرا معامله‌گران زیادی در کنار خرید سایر دارایی‌های سرمایه‌ای به این بازار وارد شده و سعی در متنوع‌سازی پرتفوی خود دارند. از این رو می‌توان از سیگنالی که این بازار مخابره می‌کند به انتظارات و دورنمای بازار سکه و ارز که همبستگی زیادی با یکدیگر دارند پی برد.

میانگین ماهانه منفی برای اختلاف بهای NAV ابطال و نرخ پایانی

فاصله قیمت NAV ابطال در صندوق‌های طلایی بورس کالا که عمدتا مبتنی بر دارایی پایه گواهی سپرده سکه طلا هستند، با قیمت پایانی روز معاملاتی به عنوان یکی از مهم‌ترین عواملی معرفی می‌شود که تاکنون در نمایش جهت‌گیری انتظارات تورمی معامله‌گران موفق عمل کرده است. از این رو با اتکا بر این داده مهم معاملاتی، دادوستدهای نوبرانه سال جاری صندوق‌های طلایی بورس کالا به گونه‌ای رقم خورده که جریان غالب بازار، به شکل کاهش نرخ خودنمایی می‌کند.

به عبارت دقیق‌تر نخستین ماه سال جاری در حالی به پایان می‌رسد که در عموم روزهای معاملاتی شاهد میانگین منفی اختلاف این دو قیمت در بازار صندوق‌های طلایی بورس کالا بوده‌ایم. به گونه‌ای که با چشم‌پوشی از روز 21 فروردین ماه، که اختلاف بهای NAV ابطال صندوق‌ها با قیمت پایانی به صفر رسید و انتظارات تورمی از این بازار کاملا تخلیه شده و حباب قیمتی از بین رفت، در سایر روزهای معاملاتی متوسط انتظارات تورمی ارقامی منفی را نشان داد که افت‌و‌خیزهای بهای ارز و اونس جهانی طلا در آن بی‌اثر نبوده است.

اینکه سرانجام از سرگیری نشست‌های برجام و لغو تحریم‌ها چه تاثیری بر نرخ ارز خواهد داشت یا میزان رشد سرمایه‌گذاری در بازار طلا تا چه زمانی ادامه دارد، زیرا سرمایه‌گذاری در دارایی مطمئنی همچون طلا، در اقصی نقاط دنیا از زمان شیوع ویروس کرونا شدت گرفت تا جایی که بهای هر اونس طلا را به بالای 2‌هزار دلار رساند. بنابراین از جمله عواملی هستند که محرک قدرتمندی برای سیگنال‌دهی به بازار ابزارهای طلایی بورس کالا به شمار می‌روند. اما نکته برجسته‌ای که طی یک ماه گذشته از این بازار به چشم می‌خورد، انتظارات معامله‌گران است که ارقام منفی را نشان می‌دهد و  به شکل کاهشی نوسان می‌کند.

همگرایی بهای گواهی بورسی و سکه فیزیکی بازار آزاد

انتظارات منفی در بازار گواهی سپرده سکه طلا نیز وجود دارد. به طوری که در برخی از روزهای گذشته اختلاف بهای گواهی سپرده سکه طلا در بورس کالا با نرخ نقدی آن در بازار فیزیکی ارقامی نزدیک به صفر را نشان داد که با توجه به ویژگی ذاتی این اوراق و طبیعی بودن اختلاف یک تا دو درصدی بهای آن با نرخ بازار فیزیکی، می‌تواند حکایت از انتظارات منفی معامله‌گران این بازار باشد که به این شکل خودنمایی کرده است.

دورنمایی که می‌توان برای ابزارهای طلایی بورس کالا متصور شد از پیچیدگی‌های زیادی برخوردار است که به سبب تاثیرپذیری از مجموعه اخبار سیاسی و اقتصادی که اخیرا بر سر زبان‌ها جاری هستند، نمی‌تواند پیش‌بینی دقیقی را از آینده این بازار نشان دهد. اما با نیم نگاهی به روند معاملات در ماه ابتدایی سال جاری این انتظار وجود دارد که در صورت عدم وقوع رخدادی موثر و ادامه همین شرایط دلیلی برای تغییر فاز انتظارات تورمی منفی به ثبت ارقام مثبت و بالای صفر در رفتار گذشته اهالی بازار وجود ندارد. مگر اینکه این بازار مهمان رخدادی نو باشد که چندی است بهای ارز و برخی دیگر از بازارهای موازی در انتظار وقوع آن هستند و از نوسان شدید تا جایی که امکان دارد خودداری کرده‌اند.