۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

اعلام زمان جدید برگزاری انتخابات شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی/ آیا شرایط لازم برای برگزاری مجامع فراهم شده است؟

۲۱ فروردین ۱۴۰۰، ۱۷:۲۳
کد خبر: 519338
اعلام زمان جدید برگزاری انتخابات شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی/ آیا شرایط لازم برای برگزاری مجامع فراهم شده است؟

قرار بر برگزاری انتخابات شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی در ۲۰ اسفندماه سال ۱۳۹۹ به صورت الکترونیکی بود، اما این انتخابات به دلیل برخی از انتقادات درنهایت با تصمیم شورای عالی بورس لغو شد.

اقتصادآنلاین سارا محسنی؛ از میان حدود ۴۹ میلیون سهامدار عدالت، ۱۹میلیون نفر روش مستقیم و حدود ۳۰میلیون نفر، روش غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند. مشمولانی که مدیریت غیرمستقیم سهام عدالت را انتخاب کرده‌اند، سهامداران شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی محسوب می‌شوند. مجموع دارایی‌ این شرکت‌ها به بیش از ۳۸۶هزار میلیارد تومان می‌رسد و این دارایی، حق و حقوق بسیاری از مردم را در بر می‌گیرد. بنابراین لزوم برگزاری انتخاباتی درست، شفاف و مطابق با قانون وجود دارد تا از سرمایه مردم صیانت شود.

قرار بر برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی و انتخابات آنها در ۲۰ اسفندماه سال گذشته بود، اما این انتخابات با انتقادات جدی روبه‌رو شد. مجلس شورای اسلامی و حتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت نسبت به روند برگزاری این انتخابات ایراد وارد کردند و اعتقاد داشتند آنچه در شرف وقوع است، قانونی نیست. 

یکی از شروط لازم برای شرکت در انتخابات، ثبت‌نام در سامانه سجام است. محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، پیش‌شرط ثبت‌نام در سامانه سجام برای شرکت در انتخابات را ناعادلانه دانست و گفت: تعداد بسیاری از سهامداران نتوانستند در سامانه سجام ثبت‌‌نام کنند. در حالی ‌که پیش از این قرار بود تنها معرفی شماره‌ حساب توسط این افراد به ‌عنوان احراز هویت تلقی شود. ما این تصمیم شورای‌ عالی بورس که باعث حذف تعداد کثیری از افراد می‌شود را غیر‌کارشناسی و خلاف قانون می‌دانیم. از سوی دیگر آنان که در این سامانه احراز شده‌اند هم اطلاعی از زمان برگزاری انتخابات و چگونگی آن ندارند؛ یعنی برگزارکنندگان انتخابات اطلاع‌رسانی نکرده‌اند و به نظر می‌رسد این کار در راستای مهندسی کردن انتخابات است.

درنهایت با افزایش انتقادات و آگاهی از عدم شفافیت در بسیاری از مراحل برگزاری انتخابات، شورای عالی بورس برگزاری مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده شرکت‌های سرمایه گذاری استانی را در اسفندماه ملغی اعلام کرد و مقرر کرد به منظور افزایش مشارکت سهامداران در برگزاری مجامع و عضویت در هیات مدیره شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت، تمامی ارکان ذیربط اطلاع رسانی لازم به عموم سهامداران در سطح کشور را به عمل آورند. با توجه به نرسیدن مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت به حداقل نصاب لازم جهت رسمیت جلسه که بیش از نیمی از سهامداران است، مجامع این شرکت‌ها لغو شد.

با گذشت حدود یک ماه از لغو انتخابات غیرقانونی شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت، نشست خبری مجامع الکترونیکی این شرکت‌ها در روز جاری با حضور حسین فهیمی، مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و محمدعلی دهقان دهنوی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شد. 

۱۸ اردیبهشت ؛ اولین انتخابات شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه نخستین انتخابات شرکت‌ها ۱۸ اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد، گفت: در این تاریخ انتخابات حداقل ۶ شرکت برگزار می‌شود. به گفته دهقان دهنوی، در این روز سامانه رأی‌گیری باز خواهد شد و فهرست افرادی که برای هیأت مدیره تأیید صلاحیت شدند، در اختیار سهامداران قرار می‌گیرد. البته این سامانه تا چند روز باز است تا مردم به راحتی بررسی و انتخاب کنند. در نهایت اعضا از بین افرادی که بیشترین رأی را کسب کرده‌اند، انتخاب خواهند شد.

مهلت ثبت‌نام 

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه از افراد متقاضی دعوت کرده‌ایم که تا ۲۸ فروردین فرآیند ثبت‌نام را طی کنند، گفت: انتظار ما این است که ثبت‌نام کنندگان دارای دانش کافی و تجربه مرتبط بوده و از شرایط کلی برخوردار باشند .رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: بعد از ۲۸ فروردین هیچ ثبت‌نام جدیدی انجام نخواهد شد و بر اطلاع‌رسانی گسترده و جامع تمرکز خواهیم کرد؛ ضمن اینکه از هم اکنون کار احراز صلاحیت افرادی که فرآیند ثبت نام آنها به پایان رسیده، آغاز شده است.

ثبت‌نام افراد با توجه به شرایط حاکم در کشور به صورت الکترونیکی و از طریق سامانه ستان انجام می‌شود. همچنین در مراکز استان‌ها هم می‌توانند از طریق مراجعه حضوری به ادارات کل امور اقتصادی استان اقدام به ثبت‌نام کنند.

نوبت دوم مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی

سخنگو آزادسازی سهام عدالت در نشست خبری مجامع الکترونیکی شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی گفت: در روزهای آتی، مجمع عادی به طور فوق‌العاده ۳۱ شرکت استانی را برگزار خواهیم کرد تا اعضای هیأت مدیره این شرکت‌ها انتخاب شوند.

وی افزود: بر این اساس هر شرکت، ۵ عضو اصلی و ۲ عضو علی البدل دارد و دستکم ۱۶۰ عضو هیات مدیره، توسط مردم، انتخاب و مدیریت شرکت‌ها را به عهده خواهند گرفت.

به گفته فهیمی، مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، بزرگترین انتخابات اقتصادی کشور برای انتخاب اعضای هیأت مدیره شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت از نیمه اردیبهشت تا نیمه خرداد امسال و به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود. مجمع نوبت اول تعداد ۱۴ شرکت استانی سرمایه‌گذاری برگزار شد و چون به حد نصاب نرسیده بودند، براساس قانون تجارت در نوبت دوم این مجامع با هر تعداد از اعضا این جلسات رسمیت پیدا می‌کند.

مجامع عمومی عادی به طور فوق‌العاده شرکت سرمایه‌گذاری استانی برگزار می‌شود که طبق قانون تجارت با حداقل ۵۰درصد به علاوه یک نفر از اعضا رسمیت پیدا می‌کند، اما اگر در اولین دعوت، این حد نصاب حاصل نشد، در دعوت دوم که ۱۰ روز بعد انجام می‌شود، جلسه با هر نصابی از اعضا رسمیت پیدا می‌کند. با این حال تأکید ما بر این است که این مجامع با مشارکت حداکثری افراد برگزار شود.

حداقل مدرک لازم برای کاندید شدن

فهیمی گفت: لازم است افراد حداقل دارای مدرک لیسانس مرتبط یعنی در رشته‌هایی مانند اقتصاد، حسابداری، حقوق و مدیریت باشند و همچنین سابقه قابل ‌توجهی در مشاغل مرتبط در شرکت‌ها داشته باشند که این افراد بعد از احراز صلاحیت، توسط کمیته‌ای در سازمان بورس به عنوان کاندیدا معرفی می‌شوند و سهامداران عدالت در هر استان می‌توانند به آنها رأی بدهند. هر فرد باید دارای حداقل مدرک کارشناسی باشد که افراد ۲۲ سال معمولا موفق به دریافت مدرک کارشناسی شده‌اند.

علت الزام به ثبت‌نام در سامانه سجام چیست؟

فهیمی با بیان اینکه احراز هویت بر اساس قوانین و مقررات مبارزه با پولشویی برای هر شخص الزامی است و هر فردی بابت خدماتی دریافت می‌کند باید احراز هویت شده باشد، اظهار داشت: اساس احراز هویت در سامانه سجام بر حداقل‌های استانداردهای مبارزه با پولشویی طراحی شده، اما همین مقدار هم قابل اتکا برای دریافت اطلاعات و راستی‌آزمایی‌ها است. البته همچنان امکان احراز هویت و سجامی شدن به صورت حضوری وجود دارد که امکان آن را در شرایط کرونا توصیه نمی‌کنیم، اما افراد می‌توانند با مراجعه به دفاتر کارگزاری‌ها، شعب منتخب بانک‌ها و دفاتر پیشخوان احراز هویت و سجامی شوند.

با توجه به اینکه انتخابات شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت به عنوان بزرگ‌ترین انتخابات اقتصادی کشور شناخته می‌شود و احتمال لغو دوباره آن، تاخیر زیادی در احقاق حقوق بسیاری از سهامداران ایجاد خواهد کرد، لزوم فراهم‌سازی زیرساخت‌های لازم برای برگزاری آن احساس می‌شود. از سوی دیگر، دسترسی مردم به سامانه‌های مرتبط با برگزاری انتخابات از اهمیت زیادی برخوردار است. به دلیل اینکه سهامداران عدالت به عنوان مالکان اصلی آن باید درخصوص تمام مراحل برگزاری انتخابات، تصمیم‌گیری کنند. همچنین با ایجاد امکانات و زیرساخت‌های لازم برای حضور راحت افراد در انتخابات، از شیوع بیشتر ویروس کرونا جلوگیری می‌شود.