۰ نفر

یک کارشناس بازار سرمایه؛

فارکس برای غیر حرفه‌ای‌ها خوب نیست

۱۲ فروردین ۱۴۰۰، ۱۰:۱۰
کد خبر: 516952
فارکس برای غیر حرفه‌ای‌ها خوب نیست

کارشناس بازار سرمایه گفت: ایران معمولا اطلاعات تازه نسبت به سیاست‌های سایر کشور‌ها ندارد و کسانی که نا آگاهانه وارد بازار فارکس می‌شوند ضرر می‌کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ علی سنگینیان کارشناس بازار سرمایه درباره فارکس (بازار جهانی ارزها) گفت: فارکس برای کسانی که حرفه‌ای نیستند و اطلاعات کافی ندارند، مناسب نیست، با توجه به آموزش‌هایی که در بورس صورت گرفته باز هم شاهد نوسانات هستیم که باعث ضرر سهامداران می‌شود، در حوزه فارکس نیز کشور ما اطلاعات دست اولی نسبت به ارز و سیاست‌های سایر کشور‌ها ندارد و کسانی که نا آگاهانه وارد بازار فارکس می‌شوند، ضرر می‌کنند.

سنگینیان در پاسخ به این سوال که خروج پول از بازار سرمایه و جذب آن به بازار فارکس نقش مثبت یا منفی دراقتصاد دارد؟، بیان کرد: اگر خروج سرمایه در بازار اتفاق بیفتد به نفع اقتصاد نیست، زیرا بخش عمده‌ای از سرمایه که وارد بورس می‌شود، به سمت سرمایه گذاری‌ها مولد و تامین مالی شرکت می‌رود، پس جذب پول از بازار سکه، مسکن، طلا و املاک در بازار سرمایه به نفع سیاست‌های کلان کشور است و اینکه هر چند وقت یک بار بازار فارکس جذاب می‌شود، ولی حرکت به سوی بازار فارکس به ضرر اقتصاد کشور است.

کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که آیا این بازار فارکس قانونی است؟، گفت: مقررات مشخصی برای ممنوعیت نداریم، در مواقعی سازمان بورس و بانک مرکزی صحبت‌هایی کردند و اخطار‌هایی دادند، اما مقررات منع کننده و باز دارنده‌ای وجود ندارد، چون در کشور ما این سرمایه گذاری قانونی نیست و با ریسک بالایی همراه است و توصیه نمی‌شود و نکته قابل توجه این است که کسب سود در این بازار راحت نیست، چون اطلاعات کشور با تاخیر همراه است.

کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که اگرفارکس غیر قانونی هست پس چگونه افراد در این بازار خرید و فروش می‌کنند؟ تشریح کرد: معاملات از طریق کارگزاری‌های خارجی صورت می‌گیرد و افراد نزد کارگزاری‌ها حساب افتتاح می‌کنند و خرید و فروش انجام می‌دهند و به وسیله صرافی‌ها با اهرمی که به افراد می‌دهند، می‌توانند بیشتر از مبلغ داراییشان خرید و فروش کنند.

وی افزود: به دلیل اینکه ریال معتبر نیست، معمولا بین ارز‌های معتبر مثل دلار، یورو، پوند وغیره خرید و فروش می‌کنند، ولی بازار فارکس بسیار پرنوسان است و نیاز به حضور تمام وقت، اطلاعات بسیار زیاد و تحلیل تکنیکال دارد و باید نقطه حمایت و مقاومت را و سیاست‌های پولی کشور‌هایی که ارزهایشان را خرید وفروش می‌کنند را بشناسند و نسبت به تعرفه‌های آن‌ها اگاهی داشته باشند.

وی افزود:، ولی ما کشوری هستیم که از نظر تعطیلات رسمی با کشور‌های دیگر تفاوت داریم و خود همین موضوع ما را برای دریافت اطلاعات به عقب می‌اندازد، بازارفارکس بازاری است، برای نهاد‌های مالی مثل بانک‌ها که پوشش مالی برای نوسانات ارز ایجاد می‌کنند، اما افراد خرد هم هستند که وارد بازار می‌شوند و از این نوسانات سود می‌برند به هر حال برای کسانی که غیر حرفه‌ای هستند و فکر می‌کنند می‌توانند پول راحت به دست بیاورند نامناسب است.

وی گفت: این که افراد از طریق کارگزای‌ها خارجی اقدام به خرید و فروش می‌کنند، ممکن است سوء استفاده‌های مالی صورت بگیرد مانند کارگزاری‌های مستقر در دبی و ترکیه طیبیعتا قوانین کمتری روی کار‌های این کارگزاری‌ها وجود دارد، این در حالی است که، اگر در بورس خودمان خرید و فروش کنیم، در صورت ایجاد مشکل، قوانین از فرد حمایت می‌کند.