۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

طرح حمایت صندوق توسعه بازار از سهامداران خرد، کمکی به افزایش نقدینگی نخواهد کرد

۱۳ اسفند ۱۳۹۹، ۱۷:۱۹
کد خبر: 510802
طرح حمایت صندوق توسعه بازار از سهامداران خرد، کمکی به افزایش نقدینگی نخواهد کرد

پیشنهادی مبنی بر حمایت از سهامداران خرد برای روند آینده بازار مطرح شد. براساس این پیشنهاد، سهامدارانی که در تاریخ ۱۲ اسفندماه ارزش پورتفوی آنها ۱۰ میلیون تومان یا کمتر بوده و ورود آنها به بازار سرمایه در سال جاری تا به امروز اتفاق افتاده است، بتوانند بر روی پورتفوی سهام خود نوعی ضمانت حداقل بازدهی از صندوق توسعه دریافت کنند.

اقتصادآنلاین سارا محسنی؛ به گفته محمدعلی دهقان دهنوی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، پرتفوی مورد محاسبه برای این افراد مشتمل بر سهام، واحدهای صندوق‌های با درآمد ثابت، صندوق‌های سهامی و به طور کلی اوضاع اوراق بهادار بازار سرمایه خواهد بود که اگر ارزش آن ۱۰ میلیون تومان یا کمتر باشد، صندوق توسعه بازار، این حمایت را در قالب یک اختیار فروش بر روی کل پرتفو آنها و برای تاریخ انتهای اردیبهشت ۱۴۰۱ قائل می‌شود.

وی افزود: بر این اساس و تا این تاریخ،  کسب حداقل بازدهی ۲۵ درصدی تضمین می‌شود و چنانچه بازدهی کمتر از این میزان به دست آید، جبران و مابه‌التفاوت به سهامداران پرداخت خواهد شد. شرط لازم برای پرداخت این مبلغ جبرانی، تغییر ندادن پرتفوی امروز سهامدار خرد تا تاریخ سررسید است. البته افراد می‌توانند سهام جدید خریداری کرده و به پرتفوی خود اضافه کنند ولی بخش جدید، مشمول این حمایت نخواهد بود. همچنین مقدار سهامی که امروز به نوعی در قالب پرتفوی آنها بیمه می‌شود را باید حفظ و نگهداری کنند و در صورت تغییر هر بخش، کل حمایت لغو می‌شود. در رابطه با این موضوع با شاهین احمدی، کارشناس بازار سرمایه به گفت‌وگو پرداختیم.

احمدی گفت: اگر همه سهامداران با پرتفوی زیر ۱۰ میلیون تومان از اختیار فروش استفاده کنند، حدود ۴۵هزار میلیارد تومان می‌شود که این عدد، بیشترین میزان اثرگذاری است. درواقع ۴۵هزار میلیارد تومان، ارزش روز بازاری است که تا یک سال و دو ماه آینده در بازار سهام فروخته نخواهد شد.

وی افزود: ارزش معاملات بازار در زمان اوج آن، حدود ۲۰هزار میلیارد تومان بوده و در حال حاضر، حدود دو یا سه هزار میلیارد تومان است. اگر میانگین را درنظر بگیریم، ۱۰هزار میلیارد تومان، ارزش معاملات در یک روز خواهد شد. یعنی ۴۵هزار میلیارد تومان با میانگین متعارف معاملات که آن را ۱۰هزار میلیارد تومان درنظر بگیریم، طی چهار یا پنج روز در بازار سرمایه جذب خواهد شد. 

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: پس اگر بگوییم که ۲۵۰ روز معاملاتی در سال داریم، این عدد در چهار یا پنج روز جمع خواهد شد و به نظر نمی‌رسد که اثر بسیار زیادی بر فروش سهامداران بگذارد. البته باید توجه داشت که در حال حاضر، اصلی‌ترین نیاز مردم، نقدینگی است و کسب سود در چنین زمانی برای آنها اهمیتی ندارد و می‌توان گفت طرح جدید شورای عالی بورس، کمکی به افزایش نقدینگی نمی‌کند.

احمدی در پاسخ به این سوال که آیا طرح حمایت صندوق توسعه بازار از سهامداران خرد در روند نزولی بازار سرمایه، سیگنال بازدهی کمتر از کف تعیین‌شده را به بازار مخابره می‌کند یا خیر، تصریح کرد: این طرح چنین سیگنالی را به بازار سهام مخابره نمی‌کند. چون این اعتقاد وجود دارد که تا تاریخ مشخص‌شده، پرتفوی آنها تا ۵۰درصد بازدهی را خواهد داشت و اقدام به فروش نمی‌کنند و اگر بازدهی کمتری به دست آید، مابه‌التفاوت به سهامداران پرداخت خواهد شد.