۰ نفر

یک کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد؛

انتقاد از تصمیم غلط شورای عالی بورس مبنی بر طرح حمایت صندوق توسعه بازار از سهامداران خرد

۱۳ اسفند ۱۳۹۹، ۱۶:۴۱
کد خبر: 510789
انتقاد از تصمیم غلط شورای عالی بورس مبنی بر طرح حمایت صندوق توسعه بازار از سهامداران خرد

یک تحلیلگر بازار سرمایه با انتقاد از تصمیم غلط شورای عالی بورس مبنی بر طرح حمایت صندوق توسعه بازار از سهامداران خرد گفت: منابع سرشاری به بازار تزریق می‌شود، اما فقط اوضاع شاخص را بدتر می‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، افشین آقابزرگی با اشاره به مصوبه شورای عالی بورس مبنی بر تصویب طرح حمایت صندوق توسعه بازار از سهامداران خرد گفت: موضوع تزریق منابع از صندوق توسعه ملی به بازار سرمایه یا طرح حمایت صندوق توسعه بازار از سهامداران خرد از چندی پیش در دستور کار شورای عالی بورس بوده است تا به نوعی از سهامداران حمایت شود. در حالی که این چنین اقدامات از سوی شورا، صرفاً دست و پا زدن است.

تحلیلگر بازار سرمایه افزود: زمانی که بازار از مدار خود خارج می‌شود، باید منابع برای حمایت از آن تجهیز شود؛ چراکه ممکن است بازار تابع یک هیجان خاص باشد. این موضوع در دنیا و ایران عرف است که منابعی را برای حمایت از بازار تجهیز کنند؛ اما باتوجه به اینکه دولت به سمت اتخاذ تصمیماتی همچون دامنه نوسان نامتقارن یا محدود کردن فروش برخی حقوقی‌ها در بازار برآمده، عملاً طرف عرضه را تحت تأثیر خود قرار داده که این روش، نه تنها جواب نمی‌دهد؛ بلکه بازار را می‌تواند به صورت منفی تحت‌الشعاع قرار دهد.

به گفته آقابزرگی، ایجاد تعادل ذاتی در بازار با نوسان قیمت به طور طبیعی صورت می‌گیرد؛ چرا که قیمت‌ها به سطحی از افزایش رسیده بود که لازم بود اصلاح در شاخص صورت گیرد؛ اما جلوگیری از کاهش ذاتی آن، کاری بیهوده است و جواب نمی‌دهد؛ ضمن اینکه ظرف این مدت هم به خوبی این روند به ثبت رسید که علیرغم تزریق منابع سرشار مالی از سوی دولت، جواب لازم از بازار گرفته نشد و عملاً در حال تکرار تجربه ناموفق گذشته هستیم.

وی با بیان اینکه آماری از میزان تزریق دولت در دسترس نیست، گفت: آنطور که صحبت به میان آمده، از منابع صندوق توسعه ملی رقم قابل توجهی به بازار تزریق شد، اما متأسفانه اثربخشی لازم را نداشت.

آقابزرگی معتقد است زمانی مصوبات شورای عالی بورس می‌تواند واکنش مثبتی از بازار بگیرد که قیمت بدون پشتوانه و پایه و اساس به سمت پایین نزول کرده باشد، در حالی که هم اکنون متوسط P به E بازار سرمایه ۲۳ است و باید باز هم اصلاح شود تا بازار به روند طبیعی خود برگردد؛ اما اگر بخواهیم مصنوعی از اصلاح بازار جلوگیری کنیم، کاری از پیش نخواهیم برد.

وی افزود: متوسط P به E باید ۱۵ باشد؛ چرا که براساس اعلام سازمان بورس، کل ارزش بازار سرمایه ایران ۴,۹۰۰ هزار میلیارد تومان و کل پیش‌بینی درآمد سهم در کلیه صنایع و شرکت‌های بورسی ۲۰۱ هزار میلیارد تومان است؛ پس متوسط پی به ای ۲۳ بالا است و اگر بخواهیم بر اساس وضعیت گذشته بازار به رقم مناسب برسیم، این پی به ای باید ۱۵ باشد.

این تحلیلگر بازار سرمایه معتقد است که دولت و مسئولان اقتصادی در مقاطعی باعث رشد شدید شاخص شدند و کمک کردند شاخص، حبابی رشد کرد؛ اما درست در زمانی که باید عرضه صورت می‌گرفت، دست از عرضه‌های اولیه سهام کشیدند و قیمتها به طور فزاینده‌ای افزایش یافت؛ اما هم اکنون این روند در حال اصلاح است و باز هم با تصمیمات غلط در حال ضربه زدن به بازار هستند.

آقابزرگی گفت: دولت می‌خواهد همه را بسیج کند تا از حرکت طبیعی شاخص جلوگیری کند؛ در حالیکه این موضوع باعث سلب اعتماد عمومی و کاهش نقدشوندگی بازار می‌شود.

محمدعلی دهقان دهنوی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار دیروز رسالت و هدف صندوق توسعه بازار را کمک به پایداری و ثبات بازار عنوان کرد و گفته بود: پیشنهادی مبنی بر حمایت از سهامداران خرد برای روند آینده بازار مطرح شد. بر اساس این پیشنهاد، سهامدارانی که در تاریخ امروز ارزش پورتفوی آنها ۱۰ میلیون تومان یا کمتر است و ورود آنها به بازار سرمایه در سال جاری تا به امروز اتفاق افتاده است، می‌توانند بر روی پورتفوی سهام خود نوعی ضمانت حداقل بازدهی از صندوق توسعه دریافت کنند. پورتفوی مورد محاسبه برای این افراد مشتمل بر سهام، واحدهای صندوق‌های با درآمد ثابت و صندوق‌های سهامی و به طور کلی اوضاع اوراق بهادار بازار سرمایه خواهد بود، که اگر ارزش آن ۱۰ میلیون تومان یا کمتر باشد، صندوق توسعه بازار، این حمایت را در قالب یک اختیار فروش برای این دسته از سهامداران بر روی کل پورتفویشان و برای تاریخ انتهای اردیبهشت ۱۴۰۱ قائل می‌شود.

به گفته دهقان دهنوی، بر این اساس و تا این تاریخ کسب حداقل بازدهی ۲۵ درصدی تضمین می‌شود و چنانچه بازدهی کمتر از این میزان باشد، جبران و مابه التفاوت به سهامداران پرداخت خواهد شد.