۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

نگاهی به صنعت فرآورده‌های نفتی در روزی که گذشت/ اتحاد سرخ پالایشی‌ها

۹ اسفند ۱۳۹۹، ۲۲:۱۸
کد خبر: 509491
نگاهی به صنعت فرآورده‌های نفتی در روزی که گذشت/ اتحاد سرخ پالایشی‌ها

در این گزارش به وضعیت صنعت فرآورده‌های نفتی، بزرگان این صنعت و صندوق پالایش یکم در اولین روز هفته می‌پردازیم.

برای آگاهی از آخرین اخبار بورس اوراق بهادار تهران اینجا کلیک کنید

اقتصاد آنلاین سهیل بانی؛ در نهمین روز از اسفند ماه ۹۹، شاخص صنعت فرآورده‌های نفتی، ۶۲هزار و ۷۲۰واحد، معادل ۱.۲درصد افت کرد و عدد سه میلیون و ۶۵۲هزار واحد را رقم زد. با جابجایی حدود ۱۷۰میلیون برگه سهم نمادهای پالایشی، مجموع ارزش معاملات نمادهای این صنعت به بیش از ۲۵۰میلیارد تومان رسید. همچنین گروه فرآورده‌های نفتی، با خروج ۱۷۴میلیارد تومانی پول حقیقی، از این حیث صدرنشین شد.

نیم‌نگاهی به بزرگان پالایشی

در اولین روز هفته، پرچمداران پالایشی یعنی «شپنا»، «شبندر»، «شتران» و «شبریز»، همگی سرخ‌پوش بودند و کام سهامدارنشان را تلخ کردند.

سهام شرکت پالایش نفت اصفهان، در طول معاملات با صف فروش معامله شد و حجم این صف به بیش از ۱۱۰میلیون برگه سهم رسید. شپنا در نهایت با دو درصد افت، قیمت ۱۱,۹۲۰ریال را برای قیمت پایانی و آخرین معامله رقم زد. حجم معاملات شپنا به ۶۸میلیون برگه سهم و ارزش معاملات این نماد به ۸۱میلیارد تومان رسید. همچنین شپن خروج ۷۴میلیارد تومانی پول حقیقی را شاهد بود.

پالایش نفت بندرعباس نیز معاملات خود را با صف فروش ۲۰میلیونی آغاز کرد و با وجود اینکه این صف یک بار در اواسط زمان معاملات این صف برچیده شد، اما بار دیگر سهامداران شبندر صف فروش تشکیل دادند تا این نماد با افت دو درصدی، قیمت آخرین معامله ۲۳,۹۰۰ریالی را رقم بزند. لازم به ذکر است قیمت پایانی شبندر با ۱.۹درصد افت، به ۲۳,۹۳۰ریال رسید. همچنین با معاملاتی به ارزش۸۵میلیارد تومان، حجم معاملات شبندر به ۳۵میلیون برگه سهم رسید و این نماد شاهد تغییر مالکیت ۴۷میلیارد تومانی حقیقی به حقوقی بود.

روند معاملات پالایش نفت تهران نیز مشابه شبندر بود و این نماد با صف فروش ۵۰میلیون برگه سهمی، افت دو درصدی را رقم زد و عدد ۸,۷۰۰ریال را برای قیمت پایانی و قیمت آخرین معامله رقم زد. با جابجایی ۴۷میلیون برگه سهم، ارزش معاملات شتران به ۴۱میلیارد تومان رسید. همچنین تغییر مالکیت شتران، معادل ۳۲میلیارد تومان به نفع حقوقی‌ها رقم خورد.

پالایش نفت تبریز هم معاملاتش را با صف فروش آغاز و پس از نوسانات زیاد، با صف فروش به پایان رساند. قیمت آخرین معامله شبریز به ۲۷,۱۸۰ریال رسید که نشان از افت دو درصدی آن دارد. همچنین شبریز با ۱.۷درصد افت، معاملات روز آینده خود را با قیمت ۲۷,۲۷۰ریال آغاز خواهد کرد.

از پالایش یکم چه خبر؟

صندوق قابل معامله پالایشی یکم که متشکل از این پرچمداران پالایشی است، در معاملات خود افت سه درصدی را تجربه کرد و قیمت هر واحد آن به ۸۱,۹۹۰ریال رسید. لازم به ذکر است صندوق پالایش در دقایقی از زمان معاملات، وارد محدوده مثبت شد که البته این صعود پایدار نماند. همچنین ۶۵میلیون واحد از این صندوق معامله شد و ارزش معاملات این نماد به ۵۳۳میلیارد تومان رسید. به این ترتیب سهامدارانی که در پذیره‌نویسی این صندوق شرکت کرده بودند، اکنون با زیان ۲۴درصدی مواجه شده‌اند.