۰ نفر

بهبود تقاضا در برخی محصولات فولادی

۲۸ بهمن ۱۳۹۹، ۹:۱۹
کد خبر: 506367
بهبود تقاضا در برخی محصولات فولادی

بهای مقاطع طویل فولادی ظرف روزهای اخیر وارد مسیر افزایشی شده به‌گونه‌ای‌که قیمت هر کیلوگرم میلگرد و تیرآهن در بازار آزاد تهران طی یک هفته گذشته رشدی حدود ۵۰۰ تومانی داشته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، این افزایش قیمت عمدتا متاثر از دو فاکتور رشد انتظارات تورمی و تقاضای برگرفته از روزهای پایانی سال است؛ اغلب تجار با هدف درامان ماندن از تورم سنتی سالانه خریدهای فروردین خود را در هفته‌های پایانی سال انجام می‌دهند. با وجود تحریک بازار مقاطع طویل فولادی اما همچنان قیمت این محصولات در بازار خرده فروشی منطبق با بهای تمام شده این محصولات براساس بهای شمش فولاد نیست اما این بازار که به تازگی درحال خروج از رکود است به راحتی امکان پذیرش رشد بها مطابق با بهای شمش فولاد را ندارد.

  سیگنال‌های محرک بازار مقاطع طویل فولادی

درحالی‌که ظرف هفته‌های گذشته، موجی از تعدیل انتظارات تورمی در کشور شکل گرفت که به افت نرخ ارز و در ادامه سایر کالاها انجامید؛ اما در روزهای اخیر روند حرکت انتظارات تورمی در کشور معکوس و مجدد وارد مسیر افزایش شد. این موضوع به سرعت بر نرخ ارز آزاد اثرگذار بود و درنتیجه تحرکی در بازار مقاطع طویل فولادی نیز شکل گرفت که به رشد بهای اغلب گریدهای مقاطع طویل فولادی در بازار آزاد به میزان ۴۰۰ تا ۵۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم منجر شد. این افزایش قیمت به وجود آمده، عاملی در جهت جلب توجه تجار به بازار راکد مقاطع طویل فولادی بود. بررسی روند عمومی این بازار طی سال‌های گذشته بیانگر آن است که عموما استقبال خریداران از بازار درگیر تورم به مراتب بیش از بازار راکد بوده و سیگنال‌هایی از آغاز موج تورم باعث سرریز شدن خریداران به بازار می‌شود.

افزایشی شدن تقاضا در بازار مقاطع طویل فولادی نیز ناشی از نزدیکی به هفته‌های پایانی سال می‌شود؛ هر سال در چنین روزهایی بخش قابل‌توجهی از تجار اقدام به خرید کالا کرده و نقدینگی خود را به کالا تبدیل می‌کنند که این موضوع به تحریک این بازار می‌انجامد. این خریدها با هدف مصرف نیست چرا که اغلب فعالیت‌های ساخت‌وساز پس از اتمام تعطیلات نوروز آغاز می‌شود؛ اما از آنجاکه عموما هر سال بعد از اتمام تعطیلات نوروز شاهد رشد قیمتی در اغلب کالاها هستیم، تجار ترجیح می‌دهند، کالای مورد نیاز را پیش از شروع سال خریداری کنند تا به این ترتیب نقدینگی خود را از این تورم مرسوم سالانه نجات دهند.

در کنار افزایش قیمت سنتی که در روزهای پایانی سال رخ می‌دهد؛ ظرف یک ماه اخیر بهای اغلب مصالح ساختمانی شامل سیمان، بتن، شن و... رشدی ۲۰ تا ۳۰ درصدی داشته و همین موضوع باعث شده تا بسیاری از فعالان بازار افزایش متناسب با این رشد در قیمت مقاطع طویل فولادی را دور از انتظار ندانند. به همین علت، این بازار از این منظر نیز با موج جدیدی از تقاضا روبه‌رو شده که عمدتا ناشی از درامان ماندن از رشد احتمالی قیمت در هفته‌های آتی است.

  خریداران از معاملات شمش استقبال می‌کنند؟

امروز سه‌شنبه ۲۸ بهمن ماه رینگ معاملاتی بورس کالا میزبان عرضه شمش فولادی با قیمت پایه ۱۰ هزار و ۱۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم است که این قیمت پایه نسبت به نرخ پایه عرضه در هفته قبل تغییر محسوسی نداشته است. بنابراین استقبال خریداران از این عرضه همانند معاملات این محصول در هفته قبل دور از انتظار نیست.

 با احتساب مالیات ارزش افزوده و حق ارکان بورس قیمت پایه شمش فولاد در معاملات امروز بازار فیزیکی بورس کالا به ۱۱ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم می‌رسد. با توجه به هزینه‌های حمل و تبدیل شمش به محصول نهایی و سود نوردکار، بهای تمام شده هر کیلوگرم میلگرد تولیدی با این شمش به ۱۲ هزار تومان و بهای تمام شده هر کیلوگرم تیرآهن تولیدی با این شمش نیز به ۱۳ هزار تومان می‌رسد.

بنابراین با در نظر گرفتن مالیات ارزش افزوده و هزینه حمل این مقاطع و سود معقول تجار، هر کیلوگرم میلگرد تولیدی با این شمش باید با قیمتی حدود ۱۴ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم به‌دست مصرف‌کننده برسد؛ البته آن‌گونه که از صحبت‌های فعالان بازار مقاطع طویل فولادی برمی‌آید، در شرایط کنونی این بازار به سادگی کشش پذیرش این قیمت‌ها را ندارد. هرچند که استمرار افزایشی بودن انتظارات تورمی در کشور می‌تواند شرایط را متفاوت کند. درواقع اگر روند افزایشی پیش آمده در نرخ ارز ادامه یابد، موج جدیدی از تقاضا به این بازار سرازیر می‌شود و خرید مقاطع در چنین حدود قیمتی که امروز دور از ذهن به‌نظر می‌رسد را عملی می‌کند.

5