۰ نفر

در کنفرانس بین‌المللی تامین مالی مطرح شد؛

رشد تامین مالی از بازار سرمایه به رغم تحریم‌ها

۲۷ بهمن ۱۳۹۹، ۱۶:۳۷
کد خبر: 506240
رشد تامین مالی از بازار سرمایه به رغم تحریم‌ها

عضو سابق شورای عالی بورس در خصوص صندوق‌ها بیان کرد: در حوزه صندوق‌ها به رغم کوچک بودن ارقام، صندوق‌هایی که صندوق پروژه بودند یا برای تولید و خرید شرکت‌ها پول جمع آوری می‌کردند، موجب افزایش اشتغال شدند و همین امر باعث شد که تعدادشان بیشتر و تنوع صندوق‌ها نیز افزایش یابد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از سنا، امروز ۲۷ بهمن‌، کنفرانس بین‌المللی تامین مالی با حضور مدیران ارشد بازار سرمایه ایران و چند نهاد مالی بین‌المللی شروع به کار کرد.

حسین عبده تبریزی در آغاز کنفرانس بین المللی تامین مالی با اشاره به دستاوردهای ارزشمند بازار سرمایه در حوزه تامین مالی گفت: بازار سرمایه ایران در بیست سال گذشته با وجود تحریم ها و محدودیت‌ها، پیشرفت ویژه‌ای داشته است. در دو سال اخیر، حضور گسترده مردم در بازار سرمایه موجب افزایش ضریب نفوذ بازار شده است. هرچند که حضور انبوه مردم در بازار دشواری‌ها و کاستی‌هایی نیز به همراه داشته است. بورس در زمینه تامین مالی دستاوردهای خوبی داشته است. به طور  مثال بازار بدهی بسیار گسترش پیدا کرده است.

وی در ادامه گفت: مشکلات نظام بانکی در سال‌های اخیر، شرکت‌ها را برای تامین مالی به سمت بازار سرمایه سوق داده است. نظام بانکی به دلیل قرار گرفتن در تنگنای مالی و مشکلات نتوانست شرکت‌ها را تامین مالی کند. بر همین اساس شرکت‌های بزرگ به سمت بازار سرمایه حرکت کردند و در این بازار فعال شدند. از طرف دیگر نسبت به سال‌های گذشته نظام مالیاتی سخت‌گیرتری داشتیم.

این کارشناس بازارسرمایه تصریح کرد: شرکت هایی که از ورود به بورس هراس داشتند و به شفافیت در بورس تمایل نداشتند، هنگامی که ریسک پولشویی و مالیات‌ها تهدیدشان کرد، به شفافیت و تبدیل شدن به شرکت‌های سهامی عام تمایل پیدا کردند. دلیل عمده ورود این شرکت‌ها به بورس تامین مالی عملیات خود است و تصمیم آن‌ها فرصت خوبی برای بازار سرمایه است که درصد بالایی از بازار بدهی را  شامل می شود.

عبده تبریزی اظهار کرد: خوشبختانه متوسط سن اغلب فعالان بازار پایین است و این جمعیت جوان از متوسط سن سایر حرفه‌ها در ایران بسیار پایین‌تر است. این جوان بودن به عنوان یک مزیت محسوب می‌شود، اما همه چیز نیست و بازار سرمایه به دانش نیاز دارد. در بازار سرمایه فارغ التحصیل رشته‌های غیر مرتبط یا فارغ التحصیلان ضعیف وجود دارند که باید آمورش ببینند و فارغ التحصیل‌های دانشگاه‌های معتبر با رشته مرتبط نیز باید در دوره‌های حرفه‌ای مالی شرکت کنند.

وی در پایان گفت: برای توسعه بازار در راستای تامین مالی باید با این جوانان همکاری کرد و آموزش داد. امیدواریم بازار سرمایه در قبال تامین مالی بنگاه‌ها مسئولیت پذیر باشد و آن را خوب پیش ببرد. مسئولیتی که به تولید بیشتر در ایران می‌انجامد و اشتغال به شدت به آن نیاز دارد.