۰ نفر

مارکت ایمپکت حیاط خلوتی برای حقوقی‌های بورسی؟!

۲۵ بهمن ۱۳۹۹، ۲۰:۳۶
کد خبر: 505651
مارکت ایمپکت حیاط خلوتی برای حقوقی‌های بورسی؟!

طرح‌هایی که اخیرا در بازار سرمایه مطرح شده به علت تحت فشار بودن بازار سرمایه نه تنها موثر واقع نشده بلکه به ضرر سهامداران نیز تمام شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، طی چند هفته های گذشته محمود گودرزی معاون بازار شرکت بورس درباره آخرین وضعیت پیشنهاد اجرای مارکت ایمپکت، اظهار کرد: این طرح با برخورداری از تجربه جهانی، بعد از تصویب هیئت مدیره بورس تهران به سازمان بورس ارسال شده تا در صورت تصویب در اولین فرصت عملی شود.

چنین طرحی سبب شد تا برای چند روز عده ای از فعالان خرد بازار و اشخاص حقوقی در خرید فروش سهم خود تعللی را انجام دهند یا به نوع دیگر بعضی از سهامداران طرح مارکت ایمپکت را یک سیگنال  برای فروش سهم خود تلقی کردند.

حال ما برای بررسی بیشتر این امر با یک مقام مسئول و یک کار شناس به گفت و گو نشستیم.

روح الله میرصانعی، دبیرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار ، در راستای پاسخ به چگونگی مکانیزم طرح مطرح شده  در رابطه با مارکت  ایپمکت،  اظهار کرد: این طرح برای ایجاد محدودیت برای فروش هایی است که میزانشان از یک حدی بیش تر است و در اصل می توان گفت طرح مذکور  به این دلیل مطرح شد.

سایه مخرب مارکت ایمپکت بر بازار سرمایه!

او افزود: آثار منفی این طرح به مراتب بیشتر از آثار مثبت آن است به سبب آنکه  این طرح سبب می شود تا سهامداران سهم های خود را بیشتر برای فروش بگذارند، حتی آن درصد از فعالان بازار که نیاز به فروش احساس نمی کردند از این به بعد اقدام به فروش می کنند، به دلیل اینکه ممکن است در آینده نیاز به نقدینگی پیدا کند ولی اجازه فروش نداشته باشند.

دبیرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار گفت: حتی اگر طرح مذکور  مقدار فروش را کمتر کند، به دلیل اینکه فروشنده ای نیست قیمت سهم ها افزایش می یابد  و قیمت ها ساختگی تشکیل می شوند، نکته مهمی که باید به آن اشاره کرد به محض اینکه قیمت ها واقعی شوند، قیمت ها ساختگی شکسته می شوند.

اجرایی شدن طرح ایمپکت مارکت در بازار های جهانی

میرصانعی در پاسخ به این سوال که آیا طرح مارکت ایمپکت در بازار بین الملل هم اجرا می شود یا خیر؟ گفت: در دنیا هم چنین طرحی وجود دارد، به گونه ای که اگر معامله از  یک حدی بیشتر شود آن را به بازار بلوکی ارجاع می دهند.

او در پاسخ به این سوال که آیا حقوقی ها از اجرای این طرح راضی هستند یا خیر؟ بیان کرد: شرکت های حقوقی  مانند حقیقی ها نیاز به منابع مالی دارند، به همین علت وقتی نیاز مالی پیدا می کنند، اقدام به فروش می کنند تا نیاز نقدینگی خود را برطرف کنند اما با وجود چنین طرحی ممکن است در آینده وقتی نیاز مالی پیدا می کنند نتوانند سهام خود را نقد کنند.

دبیرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار در پاسخ به این سوال که این طرح در کوتاه مدت و بلندمدت چه تاثیری روی بورس می گذارد؟ بیان کرد: در بلند مدت و کوتاه مدت ذهنیت فعالان  بازار را منفی می کند به گونه ای که  ممکن است در بعضی مواقع در بازار اجازه معامله را  دست بدهیم به سبب آنکه  سیگنال بی اعتمادی را به سمت سهامداران می فرستد و در کل اثرات منفی این طرح در بلند مدت و کوتاه مدت بیشتر از اثرات مثبت آن خواهد بود.

میر صانعی  افزود: وقتی بازار منفی می شود مدیران بازار سرمایه تحت فشار قرار می گیرند، که بازار سرمایه را از جهت منفی خارج کنند، که در این صورت تصمیمات عجولانه و غیرکارشناسی می گیرند،  این اثرات مخرب کوتاه مدت و بلندمدت زیادی بر بازار می گذارد پس بهتر است مدیران بازار سرمایه دست به تصمیمات عجولانه نزنند.

تاثیر محدودیت فروش حقوقی ها بر خرید سهام

پیمان حدادی کارشناس بازار سرمایه در رابطه  با  تشکیل مارکت ایمپکت در بازار سرمایه گفت: وقتی مسئولان فروش حقوقی ها محدود می کنند سبب می شوند در زمان خرید هم حقوقی ها در کف سفارش خرید بزنند به علت آنکه مطابق چنین قانونی  اشخاص و نهاد های مذکور بیش از یک حدی نمی تواند درخواست فروش بزند و مازاد آن را مجبور هستند که در یک تابلو دیگر به فروش بگذارند.

او بیان کرد: چنین محدودیت هایی مکانیزم بازار را از لحاظ خرید و فروش برهم می زند، پس بهتر است به جای اجرایی کردن بحث مارکت ایمپکت، مسئولان تغییری درمحدودیت  حجم مبنا و دامنه نوسان ایجاد کنند به گونه ای که میزان آن را کاهش دهند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود:  به علت آنکه وقتی فعال بازار مشاهده کند که حجم مبنا و دامنه نوسان تغییر یافته به راحتی می تواند، اقدام به معامله آوردهایی کند که حقوقی ها برای فروش گذاشته اند.

تغییر حجم مبنا و دامنه نوسان عامل اصلی محقق شدن سایر تصمیمات

حدادی گفت: تا زمانی که حجم مبنا و دامنه نوسان تغییر نکند سایر تغییراتی که اجرایی می شود موقتی خواهد بود و تاثیر چندانی بر کلیت بازار نخواهد گذاشت.

او در رابطه با اجرایی شدن مارکت ایمپکت در بازار های جهانی، تصریح کرد: اجرایی شدن  مارکت ایمپکت در بازار های جهانی به دلیل نبود محدویتی در حجم مبنا و دامنه نوسان است.

مهدی قلی پور کارشناس بازار سرمایه درباره با اجرایی شدن مارکت ایمپکت در بازار سرمایه گفت: بحث مارکت ایپمکت محدودیتی  برای معامله گر ایجاد نمی کند، بلکه در اصل یک بحث مهمی است  برای افراد موثر  در بازار سرمایه، این مسئله بدین معناست که وقتی حجم معامله از یک سطحی بالاتر می رود که از یک طرف به ضرر خریدار و از جانب دیگر به زیان عرضه کننده است.

افزایش طرح  مارکت ایمپکت باعث افزایش قیمت معاملات خواهد شد

او بیان کرد: بحث مارکت ایمپکت هزینه ها را برای  معامله گر افزایش می دهد، اما امر مذکور در معاملات بلوکی  در سراسر بازار های سهام در دنیا یکسری محدودیت هایی را به همراه خود دارد به طور مثال در ایالت متحده آمریکا اشخاصی که حجم معاملاتشان بالای ۲۰۰ هزار دلار است می توانند معاملات خود را به بازار بلوکی ببرند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: سازمان بورس  قصد دارد معاملاتی که حجمشان زیاد است را از تابلوی جاری به تابلوی بلوکی انتقال بدهند، تا عرضه و تقاضا در آن شفاف شود ، این امر سبب می شود که طرف عرضه بداند   که هیچ محدودیتی در عرضه سهام خود ندارد.

قلی پور تصریح کرد: مارکت ایمپکت  یک اطمینان خاطری را به بازار می دهد به گونه ای که  اگر یک حقوقی اقدام به عرضه کند دیگر تنشی در بازار ایجاد نمی شود.

او بیان کرد: اگر بحث مارکت ایمپکت را در بخش کلان در نظر بگیریم که مربوط به ارزش بازار می شود، تاثیر چندانی نخواهد داشت به همین منظور می توان به تغییر ساعت معاملات اشاره کرد.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: تصمیماتی که در رابطه بازار سرمایه گرفته می شود  نباید برای معامله گران سبب محدودیت شود به خاطر آنکه بیشترین  معاملات کوتاه مدت  در بازار سرمایه توسط حقیقی ها صورت می گیرد.

در پایان باید گفت بعضی از مسئولان با طرح هایی که صادر می کنند گاها سبب التهاب بازار می شوند در چنین شریطی که بورس بیک حرف برهم میریزد پس بهتر  اگر مسئولین قرار است یک طرحی را مطرح کنند ابعاد مختلف آن را بررسی کنند.