۰ نفر

در مراسم رونمایی از پروژه‌های شستا مطرح شد؛

صیانت از سهامداران خرد، وظیفه اصلی شستا/ در راستای ایجادشفافیت؛ تمامی کالاها باید در بورس عرضه شوند/ از راه اندازی سامانه سیمان یاب تا ارتقای فناوری رایتل

۲۵ بهمن ۱۳۹۹، ۲۲:۲۷
کد خبر: 505648
صیانت از سهامداران خرد، وظیفه اصلی شستا/ در راستای ایجادشفافیت؛ تمامی کالاها باید در بورس عرضه شوند/ از راه اندازی سامانه سیمان یاب تا ارتقای فناوری رایتل

مراسم رونمایی از ۲۰۰ پروژه شستا با حضور محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، محمد رضوانفر مدیرعامل و اعضای هیات مدیره سرمایه گذاری تامین اجتماعی و مدیران عامل شرکت‌های زیرمجموعه آن امروز در سالن تلاش برگزار شد. افتتاح این طرح‌ها، ۸۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی برای کشور به همراه دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین ؛ در این مراسم پروژه‌ها و محصولات جدید هلدینگ‌های تابعه شستا از جمله ارتقای فناوری ۱۰۰۰ سایت به نسل اینترنت ۴.۵G  توسط شرکت رایتل، دو محصول پارچه کیسه هوا (ایربگ) و پلی امید شرکت نخ تایر شستا توسط هلدینگ تاپیکو و راه‌اندازی سامانه سیمان یاب توسط شرکت سرمایه گذاری سیمان تامین امروز توسط وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به بهره برداری رسیدند.

شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تامین، از شرکت‌های تابعه شستا در این مراسم از ۱۶۸ محصول دارویی جدید خود رونمایی کرد. گفتنی است ۴۰ دارو از این تعداد محصول رونمایی شده، برای اولین بار در کشور تولید شده است.

تیپیکو بزرگترین هلدینگ فعال در صنعت داروی کشور است که از سال ١٣٨٢ در تمامی حوزه‌های زنجیره تامین دارو فعالیت داشته و بزرگترین مجموعه صادرکننده محصولات دارویی ایران است.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری دارویی تامین در سخنرانی خود به فعالیت این شرکت اشاره داشت و گفت: این شرکت بزرگترین شرکت صادر کننده دارو در کشور است که بیش از 70درصد مواد اولیه دارویی کشور را تولید می‌کند و 30 درصد داروهای ساخته شده را در کشور عرضه کرده است.

پویا فرهت ضمن اشاره به توزیع 35درصد دارو در کشور توسط این شرکت، ادامه داد: این شرکت به بیش از 50کشور دنیا صادرات دارد و نزدیک به 10هزار نفر در این محموعه مشغول به فعالیت هستند.

وی اظهارداشت: از ابتدای سال 99 تا کنون، ۱۶۸ محصول تولید شده است که ۴۰ محصول آن برای اولین بار در کشور تولید شده است. در بین این ۴۰ محصول، ۲۱ محصول نهایی و ۱۹ محصول برای اولین بار تولید مواد اولیه داشته‌اند.

وی بیان داشت: شرکت‌های داروسازی به دلیل استانداردهای بالا، باید به طور دائم در حال بهبود باشند و مشکلات شرکت‌ها برطرف شود. شرکت‌های ما نیز بسیاری قدیمی هستند که هزینه بسیاری برای بازسازی دارند.

فرهت تصریح کرد: امسال ۱۴ پروژه رونمایی در شرکت داشته ایم که یکی از آنها چابک‌سازی ناوگان شرکت توزیع داروپخش که بزرگترین شرکت توزیع داروی ایران است، بود. به این صورت که کامیون‌های ایسوزو را با مهندسی خاص به ون‌هایی که تقریبا سه برابر کامیون ظرفیت دارد تبدیل کرده تا با سرعت بالا دارو را توزیع کند.

مدیرعامل تیپیکو اظهارداشت: سایر پروژه‌های شرکت بهبود،‌ نوسازی و توسعه‌ای هستند که در شرکت‌های تولیدکننده از جمله پروژه‌های مختلف شرکت‌ها و سایت‌های تولید انجام شد و ارزش آن معادل ۸۰ میلیارد تومان بوده است و به میزان سه هزار میلیارد تومان پروژه‌های مصوب وجود دارد که طی دو سال آینده به اتمام می‌رسد.

ارتقای فناوری 1000سایت از تکنولوژی 4G به LTE

 یاسر رضاخواه، مدیرعامل رایتل در این مراسم با اعلام جزئیات پروژه ارتقای فناوری ۱۰۰۰ سایت از تکنولوژی ۴G به LTE ، گفت: هدف ما از ارتقا فناوری افزایش سرعت شبکه رایتل با توجه به شرایط پیش آمده به واسطه کرونا است تا مردم خدماتی چون دورکاری و شرکت در کلاس‌های آنلاین را با خدمات خوبی دریافت کنند.  وی خاطرنشان ساخت: رایتل اولین اپراتوری بود که اینترنت نسل سه را به کشور آورد اما به علت محدودیت ها کمی از برنامه ها عقب افتاد.

مدیرعامل رایتل افزود: اکنون نسل G۴.5 آخرین ورژن تکنولوژی اپراتورها است. رایتل ۱۰۰۰ سایت را در ۶۹ روز به G ۴.۵ ارتقا داده است که جای افتخار است که در زمان محدود با هزینه بسیار کم و کیفیت خوب این کار را انجام شده است. رایتل امسال ، اولین سال سودده خود را تجربه کرده است و تا پایان سال ۳۰۰ میلیارد تومان برآورد سود کرده است.

رضاخواه تصریح کرد: اتفاق فرخنده بعدی این است که تعداد مشترکان رایتل در چند هفته اخیر افزایش یافته و به عنوان اپراتوری که ۵ درصد سهم بازار را در اختیار دارد روزانه ۱۰ هزار سیمکارت جدید بفروش می‌رساند در حالی که در مجموع ۳۰ هزار سیمکارت فروخته می شود. ترافیک ما از ۶۰۰ ترابایت در شبکه به بالای ۹۲۰ ترابایت متوسط هفتگی رسیده است.

مدیرعامل رایتل افزود:پروژه افتتاحی امروز یک قسمت از پازل موفقیت شرکت رایتل بوده است که باید همزمان ظرفیت سوییچینگ و پهنای باند را هم ارتقاء دهیم تا به نسل G۴.۵ برسیم. این کارها در بدترین زمان شرایط تحریم و با وجود تاثیر کرونا بر کسب و کارها انجام شد.

وی تاکید کرد: تعرفه ها و قیمت‌های اپراتورها امسال افزایش یافت اما رایتل نه تنها افزایش قیمت نداد بلکه ۶۰ درصد کاهش قیمت و تعرفه نسبت به زمستان سال گذشته داشته است. در مقطعی که اپراتورهای رقیب قیمت را افزایش دادند، رایتل به خاطر اینکه جزیی از بدنه تامین اجتماعی بود از این افزایش تبعیت نکرد و در کنار مردم باقی ماند.

حذف رانت سیمان با راه اندازی سامانه سیمان یاب

رضا جمارانیان، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری سیمان تامین در این مراسم به اعلام جزئیات راه اندازی سامانه سیمان یاب و به تغییر و تحولات ایجاد شده در سودآوری هلدینگ سیمان تامین اشاره کرد و گفت: در بزرگترین هلدینگ سیمانی کشور، در راستای سیاست های مجموعه شستا برای افزایش سود و ثروت سهامداران، طی سال برنامه ریزی‌های مختلفی انجام شده است.

مدیرعامل سیمان تامین افزود: سود خالص تجمیعی از بابت شرکت های مدیریتی در سال ۹۷، بالغ بر ۶۰۰ میلیارد تومان بود که برای پایان سال ۹۹ به حداقل ۲۷۰۰ میلیارد تومان خواهد رسید. سود تلفیقی مجموعه در پایان ۳۱ اردیبهشت سال ۹۷ بالغ بر ۴۵۰ میلیارد تومان بود که در سال ۹۸ به ۱۵۰۰ میلیارد تومان رسید و برای اردیبهشت سال ۱۴۰۰ به ۳۷۰۰ میلیارد تومان خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری سیمان تامین با اشاره به اینکه این در حالی است که قیمت سیمان توسط دولت مشخص می شود گفت: افزایش قیمت سیمان پایان تیرماه اتفاق افتاد و مجوزافزایش تا ۲۰ درصد به شرکت های سیمانی داده شد. در حالی که رشد عوامل قیمت تمام شده بسیار بیشتر بود. هزینه حمل و نقل در این مدت بیش از سه برابر شد. حقوق و دستمزد کارگران افزایش یافت و در پاییز امسال قطعی برق تولید ما را تحت تاثیر قرار داد. با وجود همه اینها پیش بینی سود بالای ۳۰۰ میلیارد شده است.

وی با اشاره به بورسی شدن شرکت های تابعه سیمان تامین گفت: سه شرکت بزرگ زیرمجموعه، عرضه اولیه داشتند که اکنون عرضه اولیه سیمان آبیک را در دستورکار داریم و دو ماه پیش نیز موافقت هیات پذیرش بورس را اخذ شده و مراحل در حال طی شدن است. ظرفیت تولید و توزیع سیمان در کشور حدود ۹۰ میلیون تن است و پیش بینی می شود مصرف امسال ۵۰ میلیون تن باشد. ۴۰ میلیون تن ظرفیت مازاد وجود دارد که برای صادرات و ذخیره می تواند مد نظر باشد.

جمارانیان به راه اندازی سامانه سیمان یاب اشاره کرد و گفت: از ۱۵ بهمن ماه ۱۰۰ درصد فروش تمام شرکت های ما بر اساس سامانه سیمان یاب انجام می شود که روزانه ۲۵ میلیارد تومان فروش داریم و ۹۰۰۰ مشتری جدید از طریق سامانه جدید جذب شده است که بیش از ۲۲ هزار مورد فروش موفق انجام شده است.

رونمایی از دو محصول پارچه کیسه هوا (ایربگ) و پلی امید شرکت نخ تایر شستا

ابویی سرپرست هلدینگ نفت، گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) نیز در این مراسم به رونمایی از دو محصول پارچه کیسه هوا (ایربگ) و پلی امید شرکت نخ تایر شستا اشاره کرد و گفت: بر اساس عملکرد اثبات شده سامانه کدال و با فرض تعمیم عملکرد ۹ ماهه به ۱۲ ماه، انتظار می رود امسال حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان سودخاص شناسایی شود که ناشی از ۳۰ هزار میلیارد تومان فروش محصولات و خدمات خواهد بود که نسبت به ۱۲ ماهه سال گذشته ۱۲۵ درصد رشد را نشان می دهد. وی افزود: از نظر فروش هم ۶۳ درصد رشد داشته‌ایم.

شستا پیشگام در ایجاد شفافیت 

محمد شریعتمداری در مراسم رونمایی از قریب 200 محصول جدید و افتتاح بیش از 14 پروژه بازسازی توسعه‌ای شستا  بیان کرد: معاونت‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هر کدام برای تحقق اهداف در تلاش هستند تا بتوانند اقدامات موثرتری را در ماه‌های باقی مانده از عمر دولت انجام دهند که نباید به هیچ وجه اجازه دهیم افولی در اقدامات رخ دهد.

وی خطاب به مدیر و اعضای هیات مدیره شستا گفت: به هیچ وجه از سرعت شستا کم نکنید و با قوت تا آخرین روز پروژه‌های‌های نیمه کاره را تکمیل و تلاش کنید تا آنها را به اتمام برسانید.خوشحالم که نظم در کنار شفافیت را به کار گرفته‌اید و یکی از افتخارات بزرگ شستا این بود که صورت‌های مالی را در کدال ارائه کرد که در عمر شستا سابقه نداشت.

وزیر رفاه تصریح کرد: برای ایجاد سامانه‌های شفافیت قدم‌های خوبی برداشته شده است. همچنین شفافیت یک دستور اداری بود که بعد از تعهدی که به نمایندگان مجلس در جلسه رای اعتماد دادم، در دستورکار قرار گرفت و شستا پیش قدم در اجرای فعالیت‌های شفاف ساز بود که در این عرصه قدم‌های خوبی برداشته است.

وی ضمن اشاره به اینکه شفافیت عملی و واقعی مهم است و دنبال شفافیت نمادین و سمبلیک نیستیم، گفت: شفافیت،هم دسترسی مدیران به داده‌های کلیدی را تقویت می‌کند و هم ابزارهای اطلاع رسانی را به ذینفعان کلیدی در اختیار قرار می‌دهد تا در جریان قرار بگیرند که در سازمان چه اتفافاتی در حال افتادن است. علاوه بر اینکه کیفیت مدیریت نیز یکی دیگر از اهداف شفافیت است.

عرضه تمام کالاهای قابل معامله در بورس کالا 

وی به ظرفیت شستا در راستای جهش تولید اشاره کرد و گفت: جهش تولید فقط دستور ابلاغی رهبری برای یک سال نبود و باید در ادامه مسیر هم دنبال شود و ادامه یابد و با توجه به اینکه شستا به بلوغ رسیده حرکت به سمت دانش بنیان کردن فعالیت‌ها را نیز باید در دستورکار قرار دهد.

وزیر رفاه با تأکید بر اینکه از این پس هر کالایی که قابل عرضه در بورس است را در غیر بازار بورس ارائه نکنید، افزود: عرضه کالاهایی که قابلیت عرضه در بورس دارد به غیر از بازارسرمایه، ممنوع است. تا چندسال گذشته فقط سه محصول در بازار بورس توسط ما عرضه می‌شد که امروز به 28 محصول رسیده است و باید تلاش کنیم هرکالایی که قابلیت عرضه در بورس دارد عرضه آن در خارج از بورس ممنوع شود.

شریعتمداری تصریح کرد: ما مسئولیت داریم از سهامداران خردی که سهام شرکت‌های شستا را دارند صیانت کنیم. در تلاش بودیم بیمه‌ای را برای حمایت از سهامداران خرد در دولت ایجاد کنیم، از مدیرعامل شستا می‌خواهم طوری اقدامات را نهادینه کنند که سهامداران خرد از سرمایه گذاری خود در این مجموعه بهره مند شوند. اگر نتوانیم با راهکارهای مناسبی از این سرمایه گذاران صیانت کنیم جفا در حق مردم است.

اجرای 33 پروژه به ارزش 1600 میلیارد تومان از ابتدای سال جاری

محمد رضوانی‌فر مدیر عامل شستا نیز در ادامه این مراسم، با بیان اینکه بر اساس وعده‌ای که دادیم تقریبا هر 45 روز یک برنامه مشابه تا پایان فرصت خدمت در دولت خواهیم داشت گفت: امروز نیمی از هلدینگ‌ها فرصت یافتند که طرح‌ها و محصولاتشان را ارائه دهند و در پایان امسال یا ابتدای سال آینده هلدینگ‌های دیگر نیز پروژه‌هایی را آماده بهره برداری می‌کنند.

وی تصریح کرد: شماری از پروژه‌ها در نوبت افتتاح هستند. هر 45 روز یک برنامه مشابه با همین کیفیت خواهیم داشت. از ابتدای سال 99 تقریبا 33 پروژه به ارزش 1600 میلیارد تومان را به بهره برداری رساندیم و 80 پروژه به ارزش 1800  میلیارد تومان نیز آماده بهره برداری است و در مجموع 256 پروژه در حال اجرا به ارزش بیش از 40 هزار میلیارد تومان در مجموعه شستا داریم.

رضوانی فر افزود: مجموعه شرکت‌های زیان ده که در سال 96 حدود 40 مورد بود به کمتر از شش شرکت در سال جاری رسیده است و از 166 شرکت تحت مدیریت بیش از 160 شرکت سود ده هستند و از متوسط صنعت هم سوددهی بالاتری دارند. در طول یک سال و چندماه گذشته بیش از 71 شرکت افزایش سرمایه شان عملیاتی شده و اجرای پروژه‌ها و امکان سرمایه در گردش را فراهم کردیم. بالغ بر 13 هزار و 700 میلیارد تومان افزایش سرمایه داشته‌ایم و سرمایه شستا به 14200 میلیارد تومان می‌رسد.

مدیرعامل شستا با اشاره به اینکه شفافیت یک نمایش سازمانی نیست بلکه یک باور سازمانی است ادامه داد: اثر شفافیت در مجموعه‌های مختلف ما ملموس است و بیش از 24 سامانه به صورت جدی و عملیاتی و قابل استفاده در دسترس است. اکنون 28 محصول در بورس ارائه می شود.

رضوانی فر به روند تصمیمات و اقدامات مجموعه شستا در حوزه بازار سرمایه و بورس اشاره و عنوان کرد: بورس در کمتر از 11 ماه گذشته دو دوره کاملا متفاوت را تجربه کرد. یک دوره افول و یک دوره رونق داشتیم. دوره رونق تا مرداد امسال ادامه یافت و شاخص به بیش از دو میلیون رسید و بعد دوره افول که شاخص بورس به یک میلیون و 300 هزار رسیده است. مهم این است که قضاوت درباره عملکرد متناسب با این دو دوره باشد.