۰ نفر

بازگشت امید به تالار فلزی‌های بورس کالا

۲۱ بهمن ۱۳۹۹، ۹:۰۳
کد خبر: 504636
بازگشت امید به تالار فلزی‌های بورس کالا

حجم معاملات کاتد مس در بازار فیزیکی بورس کالا ظرف هفته گذشته به بیشترین میزان پس از هفته ابتدایی مهر ماه رسید، این رشد یکباره تقاضا پس از رکود پنج هفته‌ای این بازار قابل تامل بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، رینگ معاملاتی بورس کالا دیروز دوشنبه ۲۰ بهمن میزبان عرضه قطعی ۲ هزار تن کاتد مس با قیمت پایه ۱۸۲ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم بود که این رقم نسبت به بهای پایه عرضه در هفته قبل رشد حدود یک درصدی داشت؛ با وجود افزایش قیمت پایه این محصول اما در صورت نادیده گرفتن این رشد همچنان نرخ پایه کاتد مس در بازار فیزیکی بورس کالا بسیار نزدیک به کمترین نرخ پس از هفته اول آذر امسال قرار دارد. رشد بهای ارز نیمایی و افزایشی شدن بهای جهانی کاتد مس دو فاکتور اصلی افزایشی شدن این قیمت پایه بودند. به‌رغم رشد بهای پایه اما خریداران تقاضای نسبتا خوبی در معاملات این روز به ثبت رساندند به گونه‌ای که برای ۲ هزار تن کاتد عرضه شده در این بازار تقاضایی برابر ۱۴۲۰ تن در این بازار ثبت شد که به معامله همین حجم محصول با قیمت پایه نیز منجر شد. البته حجم معامله در این بازار نسبت به حجم معاملات دو هفته قبل کاهش محسوسی داشته که تعطیلات آخر هفته در این افت عرضه و تقاضا بی‌تاثیر نیست.

  بازگشت محسوس بهای پایه

قیمت پایه عرضه هفتگی کاتد مس در رینگ معاملاتی بورس کالای کشور ظرف دو هفته گذشته روندی کاهشی با شتابی محسوس داشت، به گونه‌ای که بهای پایه عرضه این محصول در هفته منتهی به ۱۰ بهمن با کاهشی ۵/ ۶ درصدی نسبت به هفته ماقبل خود به ۱۸۸ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم رسید که این قیمت کمترین نرخ عرضه این محصول پس از نیمه آذر ماه بوده است.

روند کاهش بهای عرضه کاتد مس در رینگ معاملاتی بورس کالا در هفته بعد یعنی هفته منتهی به ۱۷ بهمن نیز ادامه یافت و مس کاتدی با قیمت پایه ۱۸۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم به این بازار آمد که این قیمت پایه ۴ درصد کمتر از نرخ پایه عرضه هفته قبل بود. به این ترتیب بهای عرضه کاتد مس در رینگ معاملاتی بورس کالا در هفته گذشته (منتهی به ۱۷ بهمن) کمترین نرخ را پس از هفته آخر آبان امسال داشت.  

روند افزایشی بهای جهانی کاتد مس که از نوامبر ۲۰۲۰ آغاز شد و رشد بی‌سابقه نرخ ارز نیمایی که تقریبا از تابستان امسال شتابی بی‌سابقه گرفت دو سیگنال قدرتمند رشد بهای پایه کاتد مس در رینگ معاملاتی بورس کالا از ابتدای امسال بود. این دو سیگنال باعث شدند قیمت پایه عرضه کاتد مس در رینگ معاملاتی بورس کالا از نیمه فروردین تا هفته منتهی به ۳ بهمن (رکورد تاریخی قیمت پایه عرضه) افزایشی ۲۰۰ درصدی را تجربه کند. رشدی که بازار محصولات صنایع تکمیلی به راحتی توان هضم آن را نداشت و این موضوع نیز باعث شد این بازار به رکودی قابل ملاحظه فرو رود.

  لغزش مس در مرز ۸ هزار دلار

بهای کاتد مس در بازارهای جهانی نیز ظرف هفته‌های اخیر با نوسانات متعددی روبه‌رو شد که در برخی موارد این نوسانات کاملا در تعارض با برآوردهای قبلی برای این محصول بود. بهای هر تن کاتد مس در بورس فلزات لندن در روزهای ابتدایی ژانویه سال جاری میلادی از سد ۸هزار دلار به ازای هر تن عبور کرد و به رکورد قیمتی خود پس از سال ۲۰۱۳ رسید. در این میان برآورد بسیاری از موسسات معتبر بین‌المللی از حفظ کانال ۸ هزار دلاری برای کاتد مس در ۳ ماه ابتدایی سال ۲۰۲۱ حکایت دارد. به گونه‌ای که موسسه بین‌المللی Fastmarkets میانگین قیمت کاتد مس در ۳ ماه ابتدایی سال جاری میلادی را ۸ هزار و ۱۹۰ دلار به ازای هر تن برآورد کرد. هرچند معاملات کاتد مس در این بازار مطابق این برآورد پیش نرفت و جز روزهای اندکی مجدد بهای کاتد مس به کانال ۷ هزار دلار بازگشت؛ روند کاهشی قیمت کاتد مس در بازارهای جهانی در روزهای پایانی ژانویه و روزهای ابتدایی فوریه امسال شدت گرفت به گونه‌ای که بهای معامله هر تن کاتد مس در روز ۲ فوریه به ۷ هزار و ۷۵۵ دلار به ازای هر تن رسید که این قیمت کمترین نرخ معامله این محصول پس از دسامبر ۲۰۲۰ بود. افزایشی شدن شاخص دلار آمریکا ظرف روزهای پایانی ژانویه را باید یکی از دلایل افت بهای کاتد مس تلقی کرد.

شاخص دلار آمریکا در روزهای ابتدایی سال ۲۰۲۱ تا ۳/ ۸۹ واحد نیز افت کرده بود اما ظرف هفته گذشته مجدد وارد مسیر افزایش با شتابی اندک شد. افزایش شاخص دلار آمریکا سیگنالی در جهت افت قیمت کامودیتی‌ها به‌شمار می‌رود. اثرگذاری کاهشی شدن این شاخص بر بازار کامودیتی‌ها در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ به وضوح مشهود بود به گونه‌ای که همراستا با افت این شاخص، قیمت کامودیتی‌ها وارد مسیر افزایش شد.

کاهش ارزش یورو و برآورد افت بیشتر آن در سه ماه ابتدایی سال ۲۰۲۱ به دلیل استمرار موج سوم کرونا در کشورهای اتحادیه اروپا یکی از مهم‌ترین دلایل رشد ارزش دلار ظرف روزهای پایانی ژانویه و ابتدایی فوریه ۲۰۲۱ بود. البته در این زمان داده‌های اقتصادی ایالات متحده آمریکا در روزهای پایانی سال ۲۰۲۰ نیز منتشر شد که نتایج آن بهتر از انتظارات پیشین بود و مجموع این عوامل به رشد شاخص دلار آمریکا و در ادامه تضعیف بهای فلزات اساسی منجر شد.

روند افزایشی شاخص دلار آمریکا تا روز ۴ فوریه ادامه یافت و از روز ۵ فوریه این شاخص وارد مسیر کاهشی شد که این موضوع سیگنالی افزایشی برای بهای کامودیتی‌ها بود. هر تن کاتد مس نیز در بورس فلزات لندن از ۷هزار و ۸۳۰ دلار به ازای هر تن به ۷ هزار و ۹۳۰ دلار به ازای هر تن رسید و به این ترتیب هر تن کاتد مس ظرف یک روز تجربه رشدی ۳/ ۱ درصدی را داشت. اگرچه شاخص دلار آمریکا ظرف هفته‌های اخیر صعودی بوده اما استمرار این وضعیت کاملا وابسته به سیاست‌های اقتصادی دولت جدید ایالات متحده آمریکا خواهد بود. در حالی که برخی مقامات رسمی ایالات متحده آمریکا خواستار تجدید نظر در بسته حمایتی جو بایدن شده‌اند، اما رئیس‌جمهور جدید این کشور بر اجرایی شدن هر چه سریع‌تر این بسته حمایتی ۹/ ۱ تریلیون دلاری تاکید دارد. عملیاتی شدن این بسته حمایتی می‌تواند به افت مجدد شاخص دلار و در ادامه افزایش بهای فلزات اساسی منجر شود.

نزدیکی به تعطیلات سال نوی چینی عامل مهم دیگر تاثیرگذار در بازار فلزات اساسی ازجمله مس به‌شمار می‌رود. تعطیلات سال نوی چینی در روزهای آتی آغاز می‌شود که البته افت تقاضای ناشی از این تعطیلات از همین روزها در بازارهای جهانی اثرگذار شده است. البته دولت چین کارگران را تشویق می‌کند تا تعطیلات را به‌صورت محلی جشن بگیرند، این به آن معناست که روزهای کاری بیشتر از قبل خواهد بود و چین با سرعت بیشتری به روند افزایشی تقاضا بازمی‌گردد. طبق گزارش S&P Global که هفته گذشته منتشر شد، تحلیلگران بازار کامودیتی‌ها پیش‌بینی می‌کنند افزایش قیمت مس در سال ۲۰۲۱ با توجه به استمرار روند صعودی تقاضا و کاهش موجودی انبارهای دنیا در سال ۲۰۲۱ ادامه یابد اما این روند افزایشی از سرعتی کم و معقول برخوردار باشد.

D2F4fQx8M2cC