۰ نفر

ثبات در صندوق‌های طلایی

۱۴ بهمن ۱۳۹۹، ۱۳:۵۶
کد خبر: 502857
ثبات در صندوق‌های طلایی

معاملات صندوق‌های طلا و گواهی سپرده سکه در کنار قراردادهای آتی محصولات کشاورزی حکایت از جریان کاهشی قیمت‌ها در روزهای اخیر دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، این امر به‌وضوح منعکس‌کننده ذهنیت کاهشی است که در بین معامله‌گران این بازار پدیدار شده است. بیم و امید از جریان کاهشی در بازار ارز از جمله عواملی است که با تاثیر مضاعف بر ابزارهای مالی بورس‌کالا به جهت‌دهی انتظارات تورمی معامله‌گران آن منتهی شده است.

 رهگیری نوسان بهای ارز با وجود جرقه‌های افزایشی در برخی از برهه‌های زمانی، حکایت از انعکاس جریان کاهشی در ابزارهای مالی دارد، از این‌رو اختلاف بهای NAV ابطال و قیمت‌های پایانی صندوق‌های طلا؛ سعی در یکسان‌سازی خود با تکانه‌های قیمتی در بازار ارز دارد.

  دو ابزار طلایی بورس‌کالا با جهت‌گیری کاهشی

این روزها انتظارات تورمی در آینه ابزارهای مالی طلایی که در بستر بورس‌کالا مورد دادوستد قرار می‌گیرد، حکایت از جریان کاهشی دارد. به‌عبارت دقیق‌تر از ابتدای هفته‌جاری تا لحظه تنظیم این گزارش رصد جریان معاملاتی صندوق‌های طلا که با پشتوانه گواهی سپرده سکه طلا طراحی شده‌اند، در نرخ‌هایی نسبتا پایین‌تر از بهای NAV ابطال خود در نوسان هستند. همین امر گواه خوبی از پیش‌بینی انتظارات معامله‌گران این بازار از آینده بهای ارز در بازارهای داخلی است چرا‌که این ابزارهای مالی در اصلی‌ترین کاربرد خود به شکل اوراقی سرمایه‌ای مورد دادوستد قرار می‌گیرند و تجربه ثابت کرده، هنگامی که انتظارات فعالان بازار از آینده بازارهای موازی با بازار طلا همچون بازار ارز یا سایر کالاها افزایشی باشد، قیمت‌های پایانی واحدهای هر چهار صندوق طلای فعال در بورس‌کالا در سقفی بالاتر از NAV ابطال آن به پرواز در‌می‌آید زیرا پیش‌بینی‌ از آینده قیمت‌ها، جریانی مثبت است که حتی با وجود اینکه تعریف دقیقی از واژه NAV ابطال را می‌دانند باز‌هم اقدام به خرید، در سطوحی بالاتر از آن می‌کنند. به‌همین نسبت در وضعیتی که شرایط اقتصادی حکایت از بروز جریان نزولی در بازارها دارد یا سیگنالی از رشد قیمت‌ها حداقل در کوتاه‌مدت از بازارهای گوناگون مخابره نشود، معامله‌گران این بازار در جایگاه نظاره‌گر ظاهر شده و سعی می‌کنند جوانب احتیاط را رعایت کنند. بنابراین خریدهای خود را در نرخ‌هایی پایین‌تر از NAV ابطال انجام می‌دهند.

چندی است که نوسان بهای ارز در بازارهای داخلی روندی کاهشی به خود گرفته است. البته این درحالی است که در مقاطعی از زمان بهای ارز با جرقه‌های افزایشی اندکی همراه شد که تاکنون چندان قدرتمند نبوده و پتانسیل کافی برای بازگشت به نرخ‌های افزایشی بی‌سابقه روزهای اوج خود را ندارد. شواهد معاملاتی در بازارهای ابزارهای مالی به‌وضوح نشان می‌دهد که انتظارات موجود در بازار هنوز به روزهای اوج خود نرسیده است، آن‌هم در شرایطی که انتظارات تورمی معامله‌گران در بازار گواهی‌سپرده و صندوق‌های طلا حتی در بازه‌ای از زمان و در اوج بهای تاریخی ارز، نزدیک به ۱۰درصد بالاتر از ارقام نجومی ثبت‌شده را هم نشان داده بود. بنابراین رهگیری انتظارات در شرایط فعلی هنوز از یک تعادل انتظاری به‌صورت انتزاعی در ذهنیت معامله‌گران برخوردار است.

  لیدر انتظارات تورمی ابزارهای مالی

نوسان بهای ارز عاملی دو‌جانبه در بازار ابزارهای مالی به‌شمار می‌رود‌ چرا‌که هم می‌تواند به‌عنوان ریشه انتظارات تورمی معامله‌گران در نظر گرفته شود و هم می‌تواند بر قیمت این ابزارهای مالی تاثیر مستقیم داشته باشد‌ چراکه بهای طلا تحت‌تاثیر دو عامل اصلی انس جهانی طلا و نرخ ارز در بازار داخلی تعیین می‌شود. اینکه نوسان بهای ارز چه سمت و سویی به خود بگیرد، می‌تواند جهت انتظارات معامله‌گران این بازار را مشخص کند. از طرف دیگر بخش عمده دارایی پایه این صندوق‌ها، گواهی سپرده سکه طلا است که با تغییر نرخ ارز به‌طور مستقیم بر قیمت این گواهی منعکس‌شده و سبب تغییر در بهای NAV ابطال صندوق‌های طلا می‌شود، بنابراین علاوه بر اینکه می‌توان ردپای تکانه‌های بهای ارز را در تعیین نرخ ابزارهای مالی طلایی مشاهده کرد، فاکتور لازم برای پیش‌بینی بهای ارز در آینه انتظارات تورمی اهالی بازارهای گواهی‌سپرده و صندوق‌های طلا را نیز در بر دارد.

بررسی نوسان بهای اونس طلا در بازارهای جهانی، تحرک جدی و قدرتمندی را نشان نمی‌دهد. روز گذشته در لحظه تنظیم این گزارش هر اونس طلا با قیمت یک‌هزار و ۸۶۲ دلار مورد دادوستد قرار گرفت که تغییرات هفتگی آن رشد محدود۵۱/ ۰درصدی را نشان می‌دهد. این نوسان محدود حکایت از آن دارد که سکاندار انتظارات تورمی در بازار ابزارهای مالی طلایی نوسانات کاهشی بهای ارز است و نقش قیمت جهانی اونس طلا در جهت‌گیری این ابزارها تا حد زیادی محدود شده است.

  دادوستد ابزارهای طلایی به‌دور از صف‌های خرید و فروش

رصد انتظارات تورمی در ابزارهای مالی سکه طلا در بورس‌کالا، از ابتدای هفته تاکنون حکایت از جریان کاهشی دارد که به‌طور متوسط در بازه منفی ۳ تا ۵/ ۳‌درصد نوسان می‌کند. این مطلب از ذهنیت کاهشی در بین معامله‌گران این بازار خبر می‌دهد زیرا بهای دلار کشف‌شده حاصل از انتظارات تورمی صندوق‌های طلایی بورس‌کالا، رقمی پایین‌تر از نرخ فعلی آن در بازار آزاد را نشان می‌دهد. از طرف دیگر بازار ابزارهای مالی بورس‌کالا، صف‌های خرید یا فروش چندانی را در دادوستدهای اوراق طلایی به خود ندیده است. همچنین در بازار گواهی سپرده سکه طلا از ابتدای هفته نیز شاهد اختلاف بهای منفی با نرخ سکه طلا در بازار فیزیکی بوده‌ایم. این درحالی است که به‌خاطر ویژگی‌های فنی اوراق گواهی سپرده سکه طلا انتظار داریم که قیمت گواهی سپرده در بورس‌کالا از نرخ‌های موجود در بازار آزاد به میزان یک تا دو درصد بالاتر باشد.

  انتظارات کاهشی در سه روز پیاپی

سه روز پیاپی پیش‌نگر انتظارات تورمی در بورس‌کالا، قرابت بالایی میان جریان کاهشی بهای ارز در بازار آزاد و انتظارات معامله‌گران را ترسیم کرد. این انتظارات هنوز هم به‌طور متوسط به میزان ۶۷/ ۲درصد کاهشی است و تطابق قابل‌قبولی از رفتار معامله‌گران با رخدادهای موجود در بازارهای موازی همچون بازار ارز دارد. اگرچه این پیش‌بینی‌ها تنها بر مبنای ابزارهای طلایی قابل‌معامله در بورس‌کالا استخراج شده است و برای مخابره دقیق‌تر این پیش‌بینی‌ها نیازمند بسط آن به سایر عوامل اثرگذار بر شکل‌گیری انتظارات تورمی افراد جامعه هستیم.از ابتدای هفته تاکنون فاصله قیمت پایانی واحدهای صندوق‌های طلای قابل‌معامله در بورس‌کالا با بهای NAV ابطال آن، اختلافی منفی پیدا کرده است. اما بررسی این فاصله قیمتی نشان می‌دهد که با کاهش بهای ارز در بازار آزاد تعدیل شده و آرام‌تر می‌شود‌ به‌طوری که در روز دوشنبه و در لحظه تنظیم این گزارش، متوسط این فاصله قیمتی عدد منفی ۷۶/ ۲‌درصدی را برای انتظارات تورمی به‌ثبت رساند.

این درحالی است که اوراق سپرده سکه طلا در ۴ نماد فعال گواهی سپرده بورس‌کالا، به‌طور متوسط ۸۱/ ۰ درصد نسبت به بهای سکه فیزیکی در بازار آزاد، بالاتر مورد دادوستد قرار گرفت. این امر را باید در کنار اختلاف قیمت یک تا دو درصدی بهای گواهی سپرده در نظر گرفت که برمبنای آن طبیعی است بهای سکه بورسی با تفاوت اندکی از قیمت فیزیکی آن در بازار آزاد نوسان کند؛ آن هم تنها به دلیل ویژگی‌های ذاتی این اوراق‌ که این اختلاف مثبت نرخ قابل‌توجیه خواهد بود. بنابراین با لحاظ کردن این میزان اختلاف قیمت‌ در دو بازار آزاد و بورس‌کالا، می‌توان جریان کاهشی در بازار گواهی سپرده سکه طلا را نیز مشاهده کرد. در نهایت پیش‌نگر انتظارات تورمی که ریشه در ابزارهای طلایی بورس‌کالا دارد، ترسیم‌کننده جریانی کاهشی است که به‌وضوح در نرخ‌های پایانی و NAV ابطال و همچنین قیمت اوراق گواهی سپرده و سکه فیزیکی بازار آزاد خودنمایی می‌کند.