۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

انتخاب رییس جدید سازمان بورس و اوراق بهادار از درون دولت

۷ بهمن ۱۳۹۹، ۱۵:۵۷
کد خبر: 501118
انتخاب رییس جدید سازمان بورس و اوراق بهادار از درون دولت

هفته گذشته استعفای حسن قالیباف اصل، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار پذیرفته و گمانه‌زنی‌هایی درخصوص گزینه‌های احتمالی برای ریاست این سازمان مطرح شد. برخی از اخبار به تایید یا رد صلاحیت رییس جدید سازمان بورس که از سوی وزیر اقتصاد معرفی شده است، در جلسه امروز شورای عالی بورس اشاره کرده‌اند.

اقتصادآنلاین سارا محسنی؛ بازار سرمایه در دو سال اخیر با استقبال زیادی از سوی سرمایه‌گذاران مواجه شد و شاخص بورس در تابستان سال جاری، رکوردشکنی کرد. بسیاری از سرمایه‌گذاران خرد، سرمایه‌های خود را وارد بازار سهام کرده و به دنبال تبلیغات بسیاری که از سوی مسئولان و به ویژه مسئولان دولتی صورت گرفته بود، به فعالیت در بورس ترغیب شدند.

 این در حالی است که از اواسط مردادماه، شاخص با افت زیادی مواجه شد و بسیاری از اشخاص حقیقی، سرمایه خود را از دست دادند و متحمل زیان شدند. پس از ریزش بازار سهام، حواشی بسیاری در این بازار ایجاد و این حواشی به برخورد مجلس و دولت منجر شد. نمایندگان مجلس براساس اجرای وظایف نظارتی خود، انتقادات زیادی را درخصوص دخالت دولت در بازار سرمایه مطرح کردند. از سوی دیگر، دولت با خطاب قرار دادن مجلس شورای اسلامی از نمایندگان مجلس درخواست کرد در موضوعات تخصصی بازار سهام ورود نکنند. 

اختلاف نظرات، حواشی‌های به وجود آمده و تصمیمات ناگهانی (این تصمیمات، بعضا نادرست بوده و تنها وضعیت بورس را نابه‌سامان‌تر کردند) موجب شدند که بسیاری از مسئولان، اقدامی برای حفظ حقوق سرمایه‌گذاران خرد انجام ندهند و برخوردی با متخلفان صورت نگیرد.

علی‌رغم تمام مشکلاتی که ریزش بازار سرمایه به دنبال خود داشته و این موانع همچنان تداوم دارند، رییس جدید سازمان بورس و اوراق بهادار از منظر قانونی باید تا ۱۴ بهمن انتخاب شود و برخی از گزینه‌های احتمالی، بسیاری از فعالان بازار سهام را نگران کرده است. بدیهی است که سازمان بورس ما، سازمانی شبه دولتی محسوب می‌شود. این در حالی است که بورس باید به عنوان سازمانی مستقل به فعالیت خود ادامه دهد، اما به نظر می‌رسد باتوجه به اینکه ۶ عضو شورای عالی بورس را نمایندگان دولت تشکیل می‌دهند و احتمال رای آوردن رییس جدید سازمان بالا است، بورس همچنان دچار حواشی زیادی خواهد بود و این موضوع، ضررهای زیادی را به بازار سهام وارد خواهد کرد. در رابطه با انتخاب رییس جدید سازمان بورس با برخی از کارشناسان بازار سرمایه به گفت‌وگو پرداختیم. 

محمد نوربخش در این رابطه بیان کرد: مهم‌ترین اقدام رییس جدید سازمان بورس باید حول محور دفاع از سهامداران خرد قرار گیرد و با دارا بودن شناخت کافی از بازار سرمایه، در راستای توسعه ابزارها و حمایت از سرمایه‌های اشخاص حقیقی گام بردارد. 

پیمان حدادی تصریح کرد: رییس جدید سازمان بورس به‌طور حتم باید از اهالی بازار سرمایه باشد. بدیهی است اگر گزینه مورد نظر به نحوی دولتی محسوب شود، نه تنها به بازار سهام کمکی نمی‌کند، بلکه زیان زیادی را نیز به بورس تحمیل خواهد کرد. اولین قدم باید بازگرداندن اعتماد به بازار سرمایه باشد و این امر در گرو نمایش استقلال بازار سهام است.

رضا خانکی افزود: رییس جدید سازمان بورس باید بازار سرمایه را تاحد ممکن به سمت توسعه ابزارها و کارایی بالا پیش ببرد و لازمه این موضوع، کاهش دخالت‌های سیاسی در بورس است. 

حمید میرمعینی نیز اظهار داشت: گزینه مورد نظر برای ریاست سازمان بورس باید از تجربه و تخصص کافی درخصوص بازار سهام بهره‌مند باشد و قدرت لابی‌گری را برای حفظ منافع بازار سرمایه به کار گیرد.

سلمان نصیرزاده گفت: درخواست اهالی بازار سرمایه، استقلال بورس است و رییس جدید سازمان بورس نباید به عنوان ابزاری برای دولت محسوب شود. استقلال بازار سرمایه زیر سوال رفته و مهم‌ترین نکته، جلوگیری از این موضوع است.

eghtesadonline-info raees jadide boors 99-11-7---