۰ نفر

در گفت ‌وگو با حاتمی‌یزد بررسی شد؛

تکرار داستان موسسات ورشکسته اعتباری برای بورس

۵ بهمن ۱۳۹۹، ۱۰:۴۵
کد خبر: 500381
تکرار داستان موسسات ورشکسته اعتباری برای بورس

شاخص بورس همچنان زیر یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد باقی مانده و اولین روز هفته شاخص به کانال یک میلیون و ۱۹۸ هزار و ۹۸۱ واحد رسید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، اخیرا محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی گفته است؛ این روزها شاهد آنیم که بازار سرمایه سقوط شدیدی را تجربه کرده  و حتی صندوق پالایشی که شدیدا از سوی دولت تبلیغ می‌شد تا ۴۴ درصد زیان را به خریداران خود تحمیل کرده است و صندوق دارایی یکم نیز در حالی که ۳۵ درصد کمتر از ارزش واقعی‌اش معامله می‌شود، حتی هزینه فرصت پول خریدارانش را هم پوشش نداده است. این وضعیت بازار سرمایه را هرگز قابل قبول نمی‌دانیم و دولت باید پاسخگوی این موضوع باشد و نمی‌شود از پشت تریبون‌های رسمی از مردم دعوت کرد که همه ‌ چیز را به بورس بسپارند و بعد با سوء‌مدیریت در این بازار به اعتماد مردم ضربه بزنند و سرمایه آنها را کم‌ارزش کنند.

 احمد حاتمی‌یزد، تحلیلگر اقتصادی معتقد است باتوجه به جو روانی موجود در جامعه انتظار می‌رفت که منابع به تدریج از بورس خارج شده و به سمت بانک‌ها و سایر بازارها سرازیر شود. او در این باره  گفت: این قضیه از ۶ ماه پیش قابل پیش‌بینی بود. زیرا بالا رفتن ۳ تا ۴ برابری قیمت‌ها در بورس هیچ توجیه اقتصادی و امکان ادامه رشد قیمت‌ها هم به صورت منطقی وجود نداشت.

او در ادامه با اشاره به اتفاقات تلخ موسسات اعتباری در سال‌های گذشته تصریح کرد: ریزش‌های بورس و خروج منابع از آن شبیه موضوعی بود که در موسسات اعتباری غیرمجاز رخ داد که خسارت هنگفتی به مردم و اعتماد عمومی وارد کرد و این سرمایه اجتماعی متاسفانه از دست رفت و دیگر افراد برای سرمایه‌گذاری در بورس نه به رییس‌جمهور اعتماد می‌کنند و نه به افراد دیگری که در این امر مشوق مردم بودند و با توجه به نتایجی که دیدند، تجربه بدی برای سرمایه‌گذاران بورسی شد.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: این بورس در همین حد هم باقی نخواهد. ماند زیرا قیمت‌ها در بورس باید متناسب با سود شرکت‌ها باشد. این در حالی است که شرکت‌های ما پیشرفت چندانی در سودآوری، تولید، توسعه و سرمایه‌گذاری نداشته‌اند. پس این قیمت سهام نمی‌تواند به صورت سرسام‌آور رشد کند. این محاسبات کاملا اشتباه بوده که چون قیمت دلار بالا رفته، پس قیمت تجهیزات این کارخانجات هم رشد پیدا کرده است.

سوددهی  شرکت  مهم  است، نه ارزش  تجهیزات

مدیرعامل اسبق بانک صادرات خاطرنشان کرد: هر چند ارزش تجهیزات و ماشین‌آلات به دلیل رشد نرخ دلار بیشتر شده، اما افزایش نرخ دلار ارتباطی به افزایش دارایی شرکت که باید ارزش سهام را مشخص کند، ندارد .زیرا آنچه مهم است سودآوری آن شرکت است.

حاتمی‌یزد گفت: اگر شرکتی با هزینه بسیار گزاف هم ایجاد شود و آن شرکت قادر نباشد محصولی را تولید کند و بفروشد، ارزش آن شرکت به میزان آهن قراضه‌ای است که در آن شرکت جمع شده است. فرق بین آهن قراضه و تجهیزات صنعتی در تولیدات و سودآوری آن است.

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این پرسش که حدود ۵۰ درصد دارایی بانک‌ها منجمد همچنین‌ بلااستفاده مانده است چطور می‌توان مجموعه دارایی‌های منجمد را تبدیل به دارایی‌های روان و جاری کرد تا بتوان مشکلات را حل کرد؟ ادامه داد: متاسفانه در طول سال‌های گذشته وام‌ها و تسهیلاتی به شرکت‌هایی پرداخت کرده‌اند که آن را پس نمی‌دهند. حال یا این منابع را دارند و پس نمی‌دهند یا منابعی نداردف مانند وام‌هایی که برای ایران‌مال و ... داده شده که دارایی هم دارد و نمی‌فروشد تا منابع بانک را برگرداند و اینها باید از سوی قوه قضاییه پیگیری شود و حراج کنند و حتی به قیمت پایین‌تر از ارزش واقعی‌شان بفروشند و پول بانک را بدهند .در همه جای دنیا هم همین گونه  برخورد  می‌کنند.

او گفت: در عین حال حجم نقدینگی‌ای که در کشور وجود دارد بیش از ۲ هزار هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود که اگر این رقم به بخش تولید هدایت شود، می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کند و این کار هم با سیاست تبدیل قابل حل است.

او با اشاره به بحران اقتصادی اروپا افزود: در سال ۲۰۰۸ که بحران مالی برای بانک‌های اروپایی پیش آمد، بانک‌های انگلیس حتی دارایی‌های‌شان را به یک‌ سوم قیمت هم حراج کردند و فروختند. برای آنکه مطالبات معوق نداشته باشند، اما این کار در ایران رسم نیست و این جسارت وجود ندارد و افرادی هستند که منافع‌شان را در وضع موجود می‌بینند و قدرت کافی دارند تا  جلوی این کار را  بگیرند.

او ادامه داد: هر بانکی در هر جای دنیا که باشد، زمانی که مطالبات معوقش در این حد می‌شود، موظف است وثیقه را حراج کند. این راه درستش است. البته مواردی هم هستند که هیچ وثیقه‌ای ندارند و با اعمال نفوذ سیاسی و پارتی‌بازی توانستند، تسهیلات بگیرند و پس نمی‌دهند که اکثرا هم منابع‌شان سوخت شده و باید از محل سرمایه بانک وام‌ها پرداخت شود. زیرا عملا ورشکسته  هستند.

تاکید  بر لغو  همه تحریم‌ها   نه  فقط تحریم‌های دوران ترامپ

این کارشناس اقتصادی در خصوص لغو تحریم‌ها و احتمال گشایش اقتصادی نیز گفت: ممکن است تحریم‌ها برداشته شود، اما مشخص نیست در عمل چه اتفاقی بیفتد. در صورتی که با ایران موافقت کنند و کلیه تحریم‌ها را بردارند، حتما گشایش جدی در اقتصاد ایران رخ می‌دهد، اما اگر تنها تحریم‌های دوران ترامپ را بردارند یعنی نصف دیگر تحریم‌ها باقی می‌ماند و بعید است ایران با امریکا توافق کند و این موضوع ادامه‌دار خواهد بود. ضمن آنکه ممکن است برداشتن تحریم‌ها هم جزو اولویت‌های امریکایی‌ها نباشد و فشارهای بسیار زیادی که از طرف کشورهای منطقه برای امریکا وجود دارد و بحرین، امارات، عربستان و... به راحتی این قضیه را نمی‌پذیرند و این قضیه ماه‌ها به طول می‌انجامد که تکلیف‌مان کامل مشخص شود.

او تصریح کرد: البته همه مردم کم‌وبیش امیدهایی دارند، اما هنوز نمی‌توان صد درصد پیش‌بینی کرد که این دولت جدید در گفت‌وگوهایش با اروپا به چه نتیجه‌ای می‌رسد و باید ببینیم اروپایی‌ها قادر هستند برجام را زنده کنند یا خیر. زیرا برای زنده کردن برجام باید تحریم‌ها به کلی برداشته شود و امریکایی‌ها هم بعید است با این امر فورا موافقت کنند و این قضیه را طول خواهند داد.