۰ نفر

مجید شاکری، کارشناس اقتصادی؛

عدم ارتباط مستقیم ریزش بورس و افزایش نرخ بهره بین بانکی/ نباید توقع داشت بانک مرکزی به بهای رونق بورس موجب ایجاد تورم شود

۳۰ دی ۱۳۹۹، ۱۶:۱۰
کد خبر: 499248
عدم ارتباط مستقیم ریزش بورس و افزایش نرخ بهره بین بانکی/ نباید توقع داشت بانک مرکزی به بهای رونق بورس موجب ایجاد تورم شود

مجید شاکری با بیان اینکه در اقتصاد ایران اساسا ارتباط مستقیمی بین نرخ بهره بین بانکی و بازده سایر بازارهای دارایی وجود ندارد تاکید کرد: لذا نمی‌توان ریزش بورس را به کاهش یا افزایش نرخ بهره بین بانکی بعنوان یک علت غالب ارتباط داد و دلیل این ریزش را باید در جای دیگری جستجو کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین، این کارشناس اقتصادی افزود: تصمیمات فعالان اقتصادی ناشی از نرخ سپرده بانکی و نرخ تسهیلات است که به دلیل بسیار کند و تقریبا قفل بودن مسیر انتقال سیاست پولی در طول ساختار زمانی نرخ بهره، این مورد از ابتدای سال تغییر رسمی  چندانی نداشته و در قیمتهای سایه هم با کندی قابل توجه و چسبندگی‌های بسیار تغییر ایجاد شده. در تایید این گزاره نیز توجه کنید که حتی زمانی که نرخ بهره بین بانکی در حال افزایش و خروج از کریدور تعریف شده بانک مرکزی بود، سیاست‌گذار پولی این نرخ را کنترل کرد و با خرید اوراق وارد عمل شد و نرخ را به داخل کریدور کاهش داد ولی با این اقدام بانک مرکزی نیز تغییری در روند بورس ایجاد نشد و کاهش شاخص بورس ادامه یافت و این امر نشانگر غالب نبودن ارتباط نرخ بهره بین بانکی و بازار سرمایه و وجود چسبندگی‌های متعدد هم در اندازه اثر و هم در سرعت تاثیر آن در این مسیر است.

شاکری همچنین با بیان اینکه کاهش نرخ بهره بین بانکی در ابتدای سال بیشتر به دلیل رکود ناشی از شیوع کرونا بود، ادامه داد: در ابتدا برای بسته‌های حمایتی از محرومان و کسب و کارهای آسیب دیده یک بسته ۷۵ هزار میلیارد تومانی به عهده نظام بانکی گذاشته شد و با توجه به مخالفت‌ها با هزینه دار کردن این تسهیلات در مورد ۲۵هزار میلیارد تومان تسهیلات  به خانوارها   بانک مرکزی کوشید  که از محل آزادسازی سپرده قانونی بانک‌ها پرداخت این تسهیلات را ممکن کند. ترکیب این مسئله با کاهش ناگهانی مصارف بانکی بعد از آزاد سازی ذخایر به دلیل شیوع کرونا باعث افزایش مازاد ذخایر در بازار بین بانکی و کاهش نرخ بین بانکی  شد. به دلیل عدم همراهی دولت در فروش اوراق عملا نرخ بین بانکی بسیار پایین‌تر از کف کریدور سیاستی بانک مرکزی هم رسید. سرانجام بانک مرکزی با توجه به هدف‌گذاری تورمی خود هم در قالب کارگزاری بانک مرکزی اقدام به حراج اوراق دولت کرد و هم کف کریدور را بالا آورد تا به دسترسی به هدف‌گذاری تورمی اعلامی نزدیکتر شود. به تدریج و با کاهش عوارض  اقتصادی کرونا و با پشت سر گذاشت آن شرایط نرخ بهره بین بانکی نیز افزایش یافت.

شاکری با رد ادعای برخی فعالان بازار سرمایه که افزایش نرخ بهره بین بانکی را عامل کاهش سودآوری بانک‌ها و ریزش ارزش سهام آنها می‌دانند گفت: ارزش‌گذاری سهام بانک‌ها و افزایش آن در نیمه اول ۹۹ بیشتر براساس تجدید ارزیابی دارایی‌ها و سرمایه گذاری‌های بانک‌ها بود و اینکه گفته شود افزایش نرخ بهره بین بانکی از کانال اثرگذاری بر سود‌آوری بانک‌ها اثر قاطع یا تغییر جهت دهنده‌ای در بازار داشته  شود چندان صحیح نیست. 

شاکری ادامه داد:  در شرایط کنونی وظیفه نخست بانک مرکزی اساسا کنترل تورم است و تصمیمات این نهاد بر این اساس اخذ می‌شود لذا نباید توقع داشت که بانک مرکزی به بهای رونق بورس موجب ایجاد تورم در جامعه شود.