۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

عدم واریز وجوه فروش سهام عدالت، مشکل بی‌پایان سهامداران/ باوجود توقف فروش سهام عدالت، وجوه قبلی هنوز پرداخت نشده است

۸ دی ۱۳۹۹، ۱۷:۰۳
کد خبر: 493559
عدم واریز وجوه فروش سهام عدالت، مشکل بی‌پایان سهامداران/ باوجود توقف فروش سهام عدالت، وجوه قبلی هنوز پرداخت نشده است

حدود ۸ ماه از آزادسازی سهام عدالت می‌گذرد. سهامداران عدالت در ابتدا حق فروش ۳۰ درصد و پس از آن ۶۰ درصد از سهام خود را داشتند.

اقتصادآنلاین سارا محسنی؛ در حال حاضر به دلیل برخی از موضوعات مانند عدم ایجاد فشار (ناشی از فروش سهام عدالت) بر بازار سرمایه، جلوگیری از افت ارزش سهام عدالت، تشویق سهامداران به حفظ سهام خود و... فروش سهام عدالت برای مشمولانی که روش مدیریتی مستقیم را انتخاب کرده بودند، متوقف شده است. باوجود توقف فروش سهام عدالت، موضوع عدم واریز وجه حاصل از فروش سهام عدالت، واریز وجهی ناچیز به حساب برخی از افراد و... همچنان ادامه دارد. 

در ماه‌های ابتدایی پس از آزادسازی سهام عدالت، بسیاری از مشمولان به دلیل نیاز به وجه حاصل از فروش سهام عدالت خود، اقدام به فروش آن  از دو طریق بانک یا کارگزاری‌ها کردند. اما این اقدام با مشکلاتی برای سهامداران به همراه بود و شکایات بسیاری از سوی اشخاص درخصوص طولانی شدن واریز وجه به حساب خود مطرح شد. 

مسئولان و نهادهای مرتبط با آزادسازی سهام عدالت درخصوص علل وقوع چنین مشکلی اعلام کردند که با توجه به اینکه مشمولان سهام عدالت به صورت حضوری و الکترونیکی در بازار سرمایه احراز هویت نشدند و تنها از طریق ارائه شماره شبای بانکی و تلفن همراه به نام خود فرد احراز هویت آنها انجام شده است، لذا هموطنان و مشمولانی که اطلاعات هویتی آنها با کوچک‌ترین مشکلی روبه‌رو بوده از مرحله سفارش‌گیری حذف شده‌اند.

بنابراین سفارش فروش تعدادی از مشمولان سهام عدالت به دلیل نقایص فوق کنسل شده و سهام آنها اصلا به فروش نرفته تا پول آن را دریافت کنند. زیرا برای بانک، کارگزاری و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی باید مسجل شود که درخواست فروش سهام عدالت حتماً از سوی سهامداران وارد سامانه‌ها شده است نه شخص دیگر.

علاوه بر پاسخ بالا، بسیاری از کارگزاران دلیل تاخیر در واریز وجه حاصل از فروش سهام عدالت را، فروش سهم در شرایط مناسب‌تر و با ارزش بالاتری مطرح کردند. از سوی دیگر، موضوع توقف معاملات نمادهای موجود در پرتفوی سهام عدالت و عدم فروش آنها نیز مطرح شد. درخصوص این موضوع با محمدرضا پوررضایی، مشاور اجرایی سهام عدالت شرکت سپرده گذاری مرکزی به گفت‌وگو پرداختیم. 

پوررضایی گفت: در صورتی که سهام عدالت شخص فروخته شود، وجه حاصل از فروش به صورت سیستماتیک به حساب شخص واریز می‌شود. مگر اینکه سفارش سهامدار به موقع به فروش نرسد یا در فرآیند واریز که احتمال آن بسیار ضعیف است، شماره حساب مشمول مشکل دارد. در غیر این صورت فرض بر این است که سهام به هر دلیلی به فروش نرسیده است. 

وی افزود: برای مثال شخصی سفارش فروش سهام عدالت خود را ثبت می‌کند، اما به فروش نرفته است. فرض سهامدار بر این است که سهام به فروش رسیده، اما به حساب واریز نشده است. در حالی که مشمول سهام عدالت باید به سامانه سهام عدالت به نشانی www.sahamedalat.ir مراجعه کرده و باقی‌مانده سهام خود را بررسی کند. اگر سهم به فروش رسیده و وجه واریز نشده که احتمال آن ضعیف است، سهامدار باید از طریق کارگزار مربوطه که سفارش را ثبت کرده است، پیگیری کند. اگر مشکل برطرف نشد، باید با سامانه ۱۵۶۹ تماس گیرد و مشکل خود را اعلام کند تا بررسی شده و نتیجه مشخص شود. 

مشاور اجرایی سهام عدالت شرکت سپرده گذاری مرکزی تصریح کرد: اگر فروش سهام صورت گیرد، در همان روز سامانه معاملات پس از فروش، وجه را به حساب مشمول سهام عدالت منتقل خواهد کرد و استثنا در چنین موضوعی، تنها به فروش نرفتن سهام است. (سهام به فروش نرسیده و وجه واریز نشده است)

پوررضایی اظهار داشت: سهامداران عدالت یا روش مستقیم یا غیرمستقیم مدیریت را انتخاب کرده‌اند. در روش غیرمستقیم، باتوجه به آخرین استانی که مشمول در آن اقامت داشته است، مدیریت سهام شخص به شرکت سرمایه‌گذاری استانی مرتبط سپرده می‌شود.

وی گفت: ۳۶ شرکت بورسی و ۱۳ شرکت غیر بورسی در پرتفوی سهام عدالت وجود دارد. قرار بر این است که ۱۳ شرکت غیر بورسی در یک هلدینگ سرمایه‌گذاری تجمیع شوند که مقدمات آن انجام شده و در شرف تاسیس است تا مجموع سهام شرکت‌های غیر بورسی به هلدینگ اشاره‌شده منتقل شود.