۰ نفر

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس؛

عدم شفافیت، ریشه بسیاری از مشکلات اقتصادی/ عرضه و فروش خودرو صفر در کشور دچار بحران شده است

۱۱ آذر ۱۳۹۹، ۱۱:۳۸
کد خبر: 486233
عدم شفافیت، ریشه بسیاری از مشکلات اقتصادی/ عرضه و فروش خودرو صفر در کشور دچار بحران شده است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: ریشه بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور، عدم شفافیت است. اقتصاد غیر شفاف مشکلات زیادی را ایجاد کرده و هر بار گریبان یک بخش از اقتصاد را می‌گیرد که درحال حاضر نوبت به بازار غیر شفاف و تاریک خودرو رسیده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خبرگزاری دانشجو، نزدیک به دوسال است که عرضه و فروش خودرو صفر در کشور به دلایل مختلفی از جمله سومدیریت، قیمت‌گذاری دستوری و توزیع نامناسب و غیر شفاف دچار بحران شده است و اختلاف قیمتی چشمگیر بین قیمت مصوب و قیمت بازار آزاد ایجاد گردیده است. در این مدت، به دلیل قیمت‌گذاری دستوری و اشتباه، خودروسازان دچار زیان‌دهی سنگینی شده و به همین دلیل، به شدت دچار کمبود نقدینگی شده‌اند. درنتیجه تولید خودرو در کشور کاهش یافته و تعادل بین عرضه و تقاضا از بین رفته است.

از بین رفتن تعادل بین عرضه و تقاضای خودرو، موجب ایجاد فضایی ملتهب در فروش خودرو شده و این کالای مصرفی را به کالایی سرمایه‌ای تبدیل کرده است. این شرایط باعث جولان دادن دلالان و واسطه‌گران در بازار آزاد فروش خودرو شده و سودهایی کلان و سرسام آور را نصیب این افراد می کند. درصورتی که اگر قیمت‌گذاری‌ها منطقی و هم‌چنین مدیریتی قوی برای فروش خودرو وجود داشت، خودروسازان دچار کمبود نقدینگی نمی‌شدند و تولید خودرو نیز کاهش نمی‌یافت.

بازار فروش خودرو تاریک و غیرشفاف است

در همین رابطه، بهروز محبی نجم آبادی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی درباره طرح تحول بازار و صنعت خودرو گفت: ریشه بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور عدم شفافیت است. اقتصاد غیر شفاف مشکلات زیادی را ایجاد کرده و هر بار گریبان یک بخش از اقتصاد را می‌گیرد.

وی اضافه کرد: درحال حاضر نوبت به خودرو رسیده است. بازار خودرو کشور غیر شفاف و تاریک است. با عرضه خودرو در بورس که هدف اصلی طرح تحول بازار و صنعت خودرو هم هست، بازار خودرو کشور شفاف می‌شود.

نماینده مردم سبزوار با بیان اینکه بازار خودرو با بورس آرامش پیدا می‌کند، گفت: مجلس معتقد است با عرضه خودرو در بورس، بازار خودرو کشور آرامش پیدا می‌کند، قیمت‌های کاذب حاشیه بازار مدیریت و با سوداگری‌های این بخش مقابله می‌شود.

با فروش خودرو در بورس کالا، مشکلات وضع موجود به حداقل می‌رسد

وی ادامه داد: درحال حاضر سوداگران با هدف کسب سود در کوتاه مدت وارد بازار خرید و فروش خودرو می‌شوند و با خرید کدملی افراد در قرعه کشی‌های خودرو سازان شرکت می‌کنند. درخصوص عرضه خودرو در بورس کالا مطالعات پژوهشی زیادی انجام شده، کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم این موضوع را با جدیدت پیگیری می‌کند.

محبی در ادامه تصریح کرد: با عرضه خودرو در بورس به دلیل مابه التفاوت قیمت کف عرضه با قیمت معامله، منابع مالی ایجاد خواهد شد که در توسعه حمل‌ونقل عمومی و افزایش کیفت خودروها هزینه می‌شود. در این صورت دلال‌ها دیگر نمی‌توانند سود زیادی را نصیب خودشان کنند و با فرصت طلبی آن‌ها مقابله می‌شود. این موضوع علاوه بر ساماندهی بازار خودرو، خودروسازان را هم در تولید خودور با کیفیت کمک خواهد کرد و مشکلات مالی آن‌ها هم کاهش پیدا می‌کند.

افزایش تولید و کیفیت خودرو با فروش آن در بورس کالا

با عرضه و فروش خودروی صفر در بورس کالا، شفافیت در قیمت‌گذاری به صورت کامل صورت می‌پذیرد. ضمنا با حضور مردم در این بازار، قیمت منطقی هر خودرو کشف شده و سبب قطع شدن دست دلالان از سودجویی‌های کلان این بازار خواهد شد. از طرفی با توجه به اینکه طبق طرح مجلس، اختلاف قیمت پایه و کشف‌شده در بورس کالا، در جهت بالارفتن کیفیت، تیراژ، ایمنی خودرو و غیره به خودروسازان برمی‌گردد، می‌توان انتظار داشت شرکت‌های خودروسازی، برای رسیدن به سود بیشتر و خروج از زیان‌دهی، این پارامترها را در خط مشی خود لحاظ کرده تا بتوانند از این مشوق‌ها استفاده نمایند.