۰ نفر

چرا باید در صندوق‌های بورسی سرمایه‌گذاری کنیم؟

۲۸ آبان ۱۳۹۹، ۱۱:۳۶
کد خبر: 482686
چرا باید در صندوق‌های بورسی سرمایه‌گذاری کنیم؟

با اوج گرفتن شاخص بورس طی سال‌های اخیر و هجوم سرمایه‌گذاران خرد و کلان، بازار سرمایه در سطح جامعه اهمیت بیشتری پیدا کرده و وقایع این بازار مورد توجه همگان قرار گرفته است. همزمان با گسترش ضریب نفوذ بازار بورس در میان اقشار مختلف مردم و با توجه به تعدد سرمایه‌گذاران جدیدالورود، نهادهای مالی فعال در حوزه بازار سرمایه نیز خدمات خود را از لحاظ کمی و کیفی بهبود بخشیده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ سرمایه‌گذاری در بازار سهام از دور روش مستقیم و غیرمستقیم انجام می‌شود. صندوق‌های سرمایه‌گذاری در کنار سبدگردانی اختصاصی جزء روش‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس می‌باشند. استفاده از خدمات سبدگردانی مشمول رعایت حداقل سرمایه (در شرایط فعلی بازار ارقامی نظیر حداقل 500 میلیون تومان) است، که مقدار آن در شرکت‌های مختلف متفاوت بوده و از همین روی متقاضیان زیادی برای این روش سرمایه‌گذاری وجود ندارد. در طرف مقابل صندوق‌های سرمایه‌گذاری محدودیت خاصی برای سرمایه‎‌گذاران درنظر نگرفته و افراد مختلف بسته به قیمت واحدهای صندوق‌ می‌توانند در صندوق‌های بورسی سرمایه‌گذاری کنند. همچنین باید در نظر داشت، که در حال حاضر انواع مختلفی از صندوق‌ها از لحاظ ماهیت سرمایه‌گذاری و نحوه کسب بازدهی ایجاد شده‌اند. در ادامه این مطلب می‌خواهیم پنج دلیل مهم برای سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها را بررسی کنیم.  

جهت مشاهده تحلیل‌های تکنیکال و بنیادی بازار سهام به وبسایت باشگاه مشتریان مبین‌سرمایه مراجعه کنید.

تشکیل و مدیریت سبد دارایی

مدیریت سرمایه توسط حرفه‌ای‌ترین مشاوران سرمایه‌گذاری در بازار سهام را شاید بتوان مهم‌ترین مزیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری دانست. حتی اگر بهترین سیگنال‌های معاملاتی را نیز در اختیار یک سرمایه‌گذار غیرمتخصص بگذاریم، با این سؤال مواجه می‌شود که باید در کدام سهم و به چه میزان سرمایه‌گذاری کنم؟! در بسیاری از موارد مشاهده شده است که فرد با خرید تک‌سهم‌های خاص به پیشنهاد دیگران یا تشکیل پرتفوی نامتقارن از لحاظ حجم و ماهیت صنایع، علیرغم کسب سودهای هیجانی کوتاه‌مدت در نهایت زیان‌های سنگینی به بار آورده و حتی بخش عمده دارایی اولیه خود را نیز از دست داده است! اما صندوق‌های سرمایه‌گذاری با به‌کارگیری کارشناسان مالی و سرمایه‌گذاری خبره اقدام به تشکیل پرتفوی بهینه و مدیریت آن می‌کنند، که تخصص و تجربه این افراد می‌تواند در زمینه کاهش ریسک و کسب بازدهی معقول در بازار بورس بسیار مؤثر واقع شود. 

ریسک و بازدهی معقول

کسب سود دلیل و انگیزه اصلی حضور سرمایه‌گذاران در بازارهای مختلف است. در واقع هیچ عقل سلیمی به دنبال کاری نمی‌رود که منجر به از دست رفتن سرمایه‌ او شود. در میان شاخه‌های سرمایه‌گذاری مختلف نظیر کسب‌وکار، تجارت، تولید، ساخت‌وساز و...، سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی به دلیل فراریت و پتانسیل کسب بازدهی بالا در زمان کمتر برای افراد جذاب است. البته توجه داشته باشید که ریسک نیز جزء جدانشدنی این بازارها است! زمانی که صحبت از بازدهی در بورس به میان می‌آید، بسیاری از افراد با هیجان در مورد تابلوی قیمتی سبزرنگ بازار صحبت کرده و از کسب سودهای روزانه چند درصدی بسیار خوشحالند؛ اما بر اساس آمارها بسیاری از سرمایه‌گذاران حقیقی تازه‌کار با گذشت مدتی از شروع فعالیت یا در جریان روندهای اصلاحی بازار بیشتر سودهای خود را از دست داده یا در بهترین حالت در نقطه سربه‌سر می‌ایستند! حتی در بازارهای صعودی نیز بسیاری از این افراد به دلیل عدم پیروی از یک سیاست‌ سرمایه‌گذاری صحیح و مشخص، فرصت‌های معاملاتی بهینه را از دست داده و صرفا با کسب سودهای بسیار کم اقدام به خروج می‌کنند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری بر اساس ماهیت خود (سهام، مختلط و...) و نظر متخصصین مالی به گونه‌ای سبد دارایی خود را تشکیل می‌دهند، که علاوه بر امکان کسب بازدهی بالا در روندهای صعودی یا شرایط باثبات بازار، حین ریزش قیمت‌ها نیز پرتفوی دارایی با ریسک و زیان سنگین رو‌به‌رو نشود.

نقدشوندگی سریع

بسیاری از معامله‌گران حقیقی بازار بورس ایران همواره از عدم نقدشوندگی سهام علی‌‌الخصوص در روندهای نزولی بازار شکایت می‌کنند. در واقع ایجاد صفوف فروش و عدم امکان خروج از موقعیت‌های معاملاتی علاوه بر تحمیل زیان‌های سنگین به معامله‌گران، مسبب استرس آن‌ها و بالا رفتن سطح هیجانات مخرب در بازار سهام می‌شود. به طور کلی صفوف فروش نیز همانند صف‌های خرید جزئی از فرآیند معامله‌گری در بورس ایران بوده و معامله‌گران حرفه‌ای همواره با اتخاذ رویکرد سرمایه‌گذاری صحیح و دیدگاه بلندمدت سعی در مدیریت منطقی این شرایط دارند. از دیگر مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها نقدشوندگی سریع‌تر در شرایط بحرانی بازار است. به عبارت دیگر این صندوق‌ها با نگهداشتن بخشی از سرمایه خود به صورت وجه نقد و اوراق درآمد ثابت در چنین مواقعی قادر به تأمین بخش قابل توجهی از نقدینگی مورد نیاز سرمایه‌گذاران خود هستند. به بیان ساده سرمایه‌گذاران صندوق‌ها نگرانی چندانی از بابت هیجانات یا صفوف خرید و فروش نخواهند داشت.

صرفه‌جویی در هزینه و زمان

سرمایه‌گذاری در بازار مالی یک فعالیت کاملاً تخصصی است. بسیاری از افراد تحت تأثیر عبارات تبلیغاتی نظیر «شغل دوم، درآمد اول» جذب این بازارها شده و اینگونه می‌پندارند، که صرفاً با صرف روزانه یک ساعت وقت برای ثبت سفارشات معاملاتی و تحلیل سطحی بازار در تعطیلات آخر هفته می‌توانند یک شبه و با زحمت کم ره صد ساله را طی کنند! این در حالی است که طبق اذعان اغلب افرادی که تجربه حضور در بازار سهام را دارند، برای موفقیت و کسب بازدهی معقول باید نسبت به این فعالیت دیدگاه حرفه‌ای داشته باشیم. در واقع شرکت در دوره‌های آموزشی، تمرین، کسب تجربه عملی در سرمایه‌گذاری، صرف زمان روزانه مشخص برای تحلیل همه جانبه، پیگیری وقایع بازار (تسلط اطلاعاتی) و داشتن استراتژی معاملاتی مکتوب از ملزومات تبدیل شدن به یک معامله‌گر حرفه‌ای می‌باشند. در این شرایط ممکن است به دلیل مشغله‌های روزانه و هزینه‌های بالای آموزشی امکان طی کردن چنین فرآیندی برای همه اشخاص وجود نداشته باشد. بنابراین سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بازار بورس از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌تواند یکی از بهترین راهکارهای ممکن برای چنین افرادی باشد.

حفظ ارزش پول در برابر تورم

طی سال‌های اخیر کشور شاهد موج‌های تورمی شدیدی بوده و بسیاری از افرادی که دارایی خود را به صورت ریال نگهداری می‌کردند، متأسفانه متحمل زیان‌های سنگینی شده‌اند. در چنین شرایطی بسیاری از صاحبان سرمایه دارایی‌های خود را به بازارهایی نظیر مسکن، خودرو، طلا، ارز و بورس منتقل می‌کنند. بر اساس آمار و نظرات کارشناسان اقتصادی، بورس در میان بازارهای مذکور از لحاظ امنیت، ثبات و بازده سرمایه‌گذاری در بلندمدت بهترین شرایط ممکن را دارد. از سایر مزایای سرمایه‌گذاری در بازار بورس می‌توان کمک به رشد و توسعه اقتصادی کشور را عنوان نمود، زیرا ورود سرمایه به این بازار موجب تسهیل تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی حاضر در این بازار می‌شود؛ که این فرآیند در نهایت منجر به اشتغال‌زایی و افزایش تولید ناخالص ملی خواهد شد.

برای اطلاع از آخرین اخبار بورس و مطالعه نکات تحلیلی به صفحه اینستاگرام کارگزاری مبین‌سرمایه و کانال تلگرام مبین تحلیل مراجعه کنید.

صندوق سرمایه‌گذاری مشترک مبین‌سرمایه

کارگزاری مبین‌سرمایه نیز با تأسیس یک صندوق سرمایه‌گذاری مشترک (در سهام) از سال 1394 و با بهره‌گیری از تخصص مشاوران مالی آکادمیک و باتجربه در راستای امور مدیریت دارایی در بازار سهام ایران فعالیت می‌کند. از اهداف اصلی صندوق سرمایه‌گذاری مبین‌سرمایه کسب بازدهی بالا ضمن حفظ سرمایه سهامداران خود است، که ثبت بازدهی بلندمدت بالاتر از بازدهی شاخص کل خود گواهی بر این ادعا است. در حال حاضر نیز با توجه به لزوم ارائه خدمات الکترونیک در سیستم مالی کشور و شیوع ویروس کرونا، امکان صدور و ابطال کاملاً الکترونیکی واحدهای سرمایه‌گذاری در صندوق مشترک مبین‌سرمایه فراهم آمده است.

جهت صدور واحدهای سرمایه‌گذاری به صورت غیرحضوری به وبسایت صندوق سرمایه‌گذاری مشترک مبین‌سرمایه مراجعه کنید.