۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

شورش در کنگره با چاشنی استیضاح ترامپ +فیلم

۲۰ دی ۱۳۹۹، ۲۳:۱۰
کد خبر: 496748
شورش در کنگره با چاشنی استیضاح ترامپ +فیلم

در حالی که کمتر از دو هفته تا آغاز ریاست جمهوری جو بایدن باقی مانده، با شورش‌های ایجاد شده در کنگره آمریکا بحث استیضاح دونالد ترامپ مطرح شده است. این شورش‌ها که با تشویق ترامپ و یازده سناتور جمهوری‌خواه شکل گرفت منجر به ایجاد خشم عمومی نسبت به ورود معترضان به ساختمان کنگره و تقاضای عمومی برای استعفای وی شد. نانسی پلوسی رییس دموکرات کنگره آمریکا هشدار داده تلاش‌ها برای استیضاح ترامپ در دو هفته تا پایان ریاست جمهوری وی را از سر خواهد گرفت.

به گزارش اقتصادآنلاین، با بی‌نتیجه ماندن تلاش‌های دونالد ترامپ برای ابقا در سمت ریاست جمهوری و ابطال آرای جو بایدن، او هوادارانش را به شورش در مقابل کنگره فراخواند. گروهی از جمهوری‌خواهان تایید پیروزی بایدن در انتخابات را منوط به تشکیل کمیسیونی برای تحقیق درباره ادعای تقلب در انتخابات دانستند.

اگرچه میچ مکانل رهبر اکثریت جمهوری خواهان سنا پیروزی بایدن را به رسمیت شناخته و از هم‌حزبی‌های خود خواست به آن اعتراض نکنند، اما در نهایت روز چهارشنبه با فراخوان ترامپ و یازده سناتور جمهوری‌خواه شورش ایجاد شد.

کنگره قرار بود ششم ژانویه آرای کالج انتخاباتی را برای رسمی‌کردن ریاست جمهوری بایدن تایید کند. معترضان با تجمع و سپس ورود به ساختمان کنگره، شورش و آشوب ایجاد کردند. پلیس واکنش موفقی در مقابل ورود معترضان به کنگره نشان نداد، موضوعی که انتقادات زیادی به دنبال داشت. جورج بوش رییس‌جمهوری پیشین جمهوری‌خواه از وقوع این حوادث ابراز ناباوری کرد. باراک اوباما هم این شوش را برای آمریکا ننگین و شرم آور خواند که به تحریک یک رییس‌جمهوری با تکرار اظهارات دروغ درباره نتیجه انتخابات قانونی ایجاد شد.

ترامپ هم در واکنش عنوان کرد که از خشونت‌ها، بی‌قانونی و هرج‌ومرج در جریان حمله به کنگره خشمگین است. اگرچه پیشتر گفته بود از نظر او جمهوری‌خواه خوب کسی است که تا آخر از مواضع او دفاع کند. طرح استیضاح ترامپ از نخستین عواقب این شورش‌ها بود که توسط کنگره مطرح شد. نانسی پلوسی هشدار داد به علت اقدامات فتنه انگیز ترامپ و دامن زدن به شورش‌ها وی را استیضاح خواهد کرد

حساب کاربری ترامپ در توییتر هم برای همیشه تعلیق شد. برخی معتقد بودند ترامپ باید پس از این جریان و پیش از پایان ریاست جمهوری‌اش استعفا دهد. کاخ سفید اما در بیانیه‌ای اعلام کرد دونالد ترامپ رییس جمهوری کنونی آمریکا قصد استعفا ندارد