۰ نفر

در شهریور ماه؛

کالاهای اساسی چقدر گران شد؟

۲ مهر ۱۳۹۹، ۱۷:۱۶
کد خبر: 469246
کالاهای اساسی چقدر گران شد؟

بررسی جداول آماری نشان می‌دهد که بیشترین قیمت افزایش ماهیانه (شهریور۹۹) در بخش حمل و نقل برابر ۸.۴ درصد، و تخم مرغ ۶.۸ درصد است و کمترین میزان برای میوه و خشکبار با ۰.۸ درصد است.

به گزارش اقتصادآنلاین، مرکز آمار در پایان هر ماه شاخص قیمت مصرف کننده (نرخ تورم) را منتشر می‌کند. براساس داده‌های آماری نرخ تورم ماهیانه (تغییر قیمت کالاها نسبت به ماه قبل) شهریورماه ۳.۶ درصد رسید و افراد در شهریورماه کالاهای مورد نیاز خود در بخش‌های مختلف را به طور میانگین ۱.۳ درصد گرانتر از مردادماه خریدند. 

در این زمینه بخوانید

گرانی بیشتر برای ثروتمندان

تورم سالانه شهریور به ۲۶درصد رسید

نرخ تورم ماهیانه در گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» به ترتیب ٣.٠ درصد و ٣.٩ درصد بوده است.

ماه گذشته در بین اقلام خوراکی بیشترین افزایش قیمت مربوط به شیر، پنیر و تخم مرغ است که نسبت به مردادماه ۶.۸ درصد رشد بها داشتند. همچنین قیمت ماهی‌ها و صدف‌داران نیز در این دوره ۶.۶ درصد، چای، قهوه، کاکائو، نوشابه و آبمیوه هم ۵.۱ درصد افزایش نرخ داشتند. 

در شهریورماه میوه و خشکبار با ۰.۸ درصد و گوشت قرمز و ماکیان با یک درصد رشد، نسبت به دیگر اقلام خوراکی کمترین رشد قیمت را داشتند. 

بررسی جداول آماری نشان می‌دهد که در این بازه زمانی یک ماهه قیمت‌ها در بخش حمل و نقل  ۸.۴ درصد، مبلمان و لوازم خانگی ۴.۱ درصد، تفریح ۴.۲ درصد و پوشاک و کفش ۳.۴ درصد رشد داشت. 

قیمت مسکن و اجاره در شهریورماه ۲.۷ درصد نسبت به مردادماه رشد داشت.