۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

آزادسازی سهام عدالت چقدر زمان می‌برد؟

۴ شهریور ۱۳۹۹، ۱۸:۱۶
کد خبر: 462558
آزادسازی سهام عدالت چقدر زمان می‌برد؟

از ۱۰ خرداد تاکنون روند آزادسازی سهام عدالت و امکان فروش آن فراهم شده است. حدود ۱۹ میلیون نفر از دارندگان سهام عدالت، روش مستقیم را انتخاب کرده‌اند که از این تعداد، ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر (معادل ۱۱ درصد) اقدام به فروش سهام خود کرد‌ه‌اند. همچنین ۳۰ میلیون نفر، روش مدیریت غیرمستقیم فروش سهام عدالت، یعنی اعمال مدیریت از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی را انتخاب کرده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین، آزادسازی سهام عدالت به عنوان بزرگ‌ترین پروژه در بازار سرمایه و ایفا کردن نقشی مهم در این بازار، تاکنون خبرهای متفاوت و زیادی را برای سهامداران خود به دنبال داشته است. اما برخی از مشمولان سهام عدالت همچنان با موانع و مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند و به دلیل اتخاذ برخی تصمیمات و عدم شفاف سازی درخصوص این سیاست‌ها دچار سردرگمی شده‌اند. 

تاکنون بیش از ۷ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان دارایی سهام عدالت در بازار سرمایه به فروش رسیده است و به گفته حسین فهیمی، سخنگوی ستاد آزادسازی سهام عدالت، وجوه آن در سطح مشمولان سهام عدالت با کد ملی و شماره شبایی که در اختیار نهادهای مرتبط قرار دارد، تسویه و پول آن واریز شده است. اما برخی از سهامداران اعلام کرده‌اند باوجود فروش بخشی از سهام خود در چند ماه گذشته، هنوز وجهی به حساب آنها واریز نشده است. 

درخواست فروش سهام عدالت توسط مشمولان در کارگزاری‌ها و بانک‌ها ثبت می‌شود. این درخواست‌ها تجمیع شده و به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی ارسال می‌شود. سپرده‌گذاری مرکزی نیز پس از بررسی، لیستی را که شامل نام سهامداران و میزان وجه اختصاصی به آنها است، همراه با وجه حاصل از فروش سهام عدالت به کارگزاری‌ها ارسال می‌کند تا این پول توسط کارگزاری‌ها به شماره حساب مشمولان واریز شود.

این فرایند مطابق با صحبت‌های مطرح‌شده توسط مسئولان حداکثر به چند (۳ تا ۷) روز کاری زمان نیاز دارد. اما هنوز سهامدارانی هستند که برای مثال اذعان می‌کنند خردادماه سال جاری، سهام عدالت خود را فروخته‌اند، اما هنوز پولی به حساب آنها واریز نشده است. 

در حال حاضر ۶۰ درصد از سهام عدالت قابلیت فروش دارد. این در حالی است که اکثر مشمولانی که سهام خود را به فروش رسانده‌اند به پول آن نیاز داشته‌اند. محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در گفت‌وگوی ویژه خبری روز گذشته به عجله برای آزادسازی ۳۰ درصد دوم سهام عدالت اشاره کرد، اما این عجله را تلاشی برای پاسخگویی به تقاضاهای موجود در بازار سرمایه دانست. 

در حال حاضر نحوه فروش سهام عدالت به فروش به صورت بلوکی تغییر کرده است. این تغییر بنابر گفته مسئولان برای کاهش فشار موجود بر بازار سرمایه و ارائه خدمات بهتر به سهامداران است. میتوان گفت هنوز نهادهای مرتبط با آزادسازی سهام عدالت مانند وزارت اقتصاد، سازمان خصوصی سازی و سازمان بورس در خصوص سیاست‌های اجرایی و پاسخگویی به مشکلات سهامداران به تصمیم واحدی نرسیده‌اند و این موضوع تنها سردرگمی مشمولان را به دنبال دارد. 

اعلام جزییات و اخبار جدید برای جاماندگان سهام عدالت

طرح مجلس برای تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت در صحن مجلس رای آورده و کلیات آن در کمیسیون اقتصاد در حال بررسی است. غنی نظری خانقاه، عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به پذیرش بحث تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت از سوی دولت گفت: کمیته امداد مامور شده است تا روستاییان، کارگران فصلی و ساختمانی و افرادی که تحت پوشش هیچ نهادی قرار ندارند را تایید کند.

به گفته وی، شناسایی برخی افراد مانند رزمندگان موثر ستاد کل نیروهای مسلح، افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد آسان است.  اما در خصوص روستاییان، عشایر و کارگران مقرر شد هرکسی که کمیته امداد وضعیت مالی‌اش را تایید کند که ایشان جزء دهک های کم درآمد جامعه است سهام عدالت به آن فرد تعلق می‌گیرد.

ارزش سهام عدالت

در جریان معاملات روز گذشته بازار سهام، ارزش ۶۰ درصد سهام عدالت قابل فروش با افتی ۳ درصدی به ۹ میلیون و ۲۷۳ هزار تومان رسید. همچنین کل ارزش سبد سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی نیز نسبت به روز یکشنبه مورخ ۲ شهریورماه، بیش از ۴۷۶ هزار تومان کاهش یافت و به ۱۵ میلیون و ۴۵۵ هزار تومان رسید.

تکلیف سهام عدالت متوفیان چیست؟

حدود ۲/۵ میلیون نفر از مشمولان سهام عدالت فوت کرده‌اند و این تعداد از فوت‌شدگان نزدیک به ۱۰ میلیون نفر وارث دارند و سهام عدالت باید به آن‌ها منتقل شود.

براساس جدیدترین تصمیم شورای عالی بورس، مشمولان سهام عدالت که تا تاریخ اول مردادماه ۹۹ اطلاعات خود را به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی داده‌اند، اگر فوت کرده باشند، وراث آن‌ها از مالیات بر ارث معاف هستند.

به گفته حسین فهیمی، سخنگوی ستاد آزادسازی سهام عدالت به‌محض اینکه امکان مکانیزه بین شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و قوه قضائیه انجام شود، اعلام عمومی خواهد شد. وی به وراث توصیه کرد تا آن زمان و در این فاصله، به دادگاه صالحه مراجعه و گواهی کسب وراثت اخذ کنند.