۰ نفر

یک فعال صنعت قطعه در گفت‌و‌گو با اقتصادآنلاین مطرح کرد؛

خط تولید قطعه‌سازان در آستانه توقف/ احتمال تولید خودروهای ناقص در خودروسازی‌ها

۲۳ خرداد ۱۳۹۹، ۹:۰۰
کد خبر: 445561
خط تولید قطعه‌سازان در آستانه توقف/ احتمال تولید خودروهای ناقص در خودروسازی‌ها

رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی از پیشنهاد افزایش ۳۰درصدی قیمت قطعات به صورت علی‌الحساب خبر داد و گفت: با توجه به رشد نرخ ارز و مواد اولیه و نیز کمبود نقدینگی، اگر قیمت قطعات افزایش نیابد احتمال توقف خطوط تولید این صنعت وجود دارد.

اقتصادآنلاین - فاطمه اکبرخانی؛ محمدرضا نجفی‌منش در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادآنلاین عدم تخصیص ارز به واردات قطعه را اصلی‌ترین مشکل فعالان این صنعت عنوان کرد و افزود: ارز را با هر قیمتی به ما بدهند راضی هستیم اما جدای از تغییر نرخ ارز واردات قطعه از دولتی به نیمایی، در حال حاضر مشکل اصلی عدم تخصیص است.

او ادامه داد: در این راستا چهار پیشنهاد مطرح کرده‌ایم که با یکی از انواع ارز نیمایی، آزاد، ارز حاصل از صادرات و یا از طریق ارز متقاضی که منشا آن مشخص نیست واردات انجام دهیم که در شرایط فعلی باتوجه به کمبود ذخایر ارزی بهترین راه همان استفاده از  روش واردات بدون انتقال ارزی است که منشا آن مشخص نباشد.

نجفی‌منش با اشاره به تعلل بانک مرکزی در تخصیص ارز اظهار کرد: البته دلیل بانک برای نپذیرفتن روش واردات بدون انتقال ارز با منشا نامشخص نگرانی از افزایش نرخ ارز است اما حالا که قیمت ارز نسبت به ماه‌های پیش افزایش یافته، ممانعت بانک مرکزی صرفا بهانه است اما ما به دولت هشدار داده‌ایم که اگر این کار انجام نشود به زودی شاهد توقف همه جانبه در صنعت قطعه خواهیم بود.

صرفه‌جویی ۶۰۰میلیون یورویی با داخلی‌سازی قطعات

این فعال صنعت قطعه اضافه کرد: خوشبختانه داخلی‌سازی قطعات یکی از اقدامات بسیار خوبی است که در این زمینه انجام شده چرا که به طور مثال ایران‌خودرو سالانه یک میلیون و ۳۰۰هزار یورو قطعه لازم دارد و هدف این است که ۷۰۰میلیون یوروی آن داخلی‌سازی شود و به جای صرف این مقدار ارز برای واردات، آن را به تجهیز ماشین‌آلات اختصاص دهیم.

نجفی‌منش درباره دلیل وجود خودرو‌ در پارکینگ ایران‌خودرو نیز بیان کرد: هر خودرو از ۳۳۰۰ قطعه تشکیل می‌شود که هر یک از این قطعات نباشد خودرو امکان تجاری‌شدن ندارد، از طرفی برخی از این قطعات وارداتی است و ما در واردات و ترخیص آن‌ها دچار مشکل هستیم، بنابراین همانطور که گفته شده خودرو‌های دیده شده در پارکینگ ایران‌خودرو نیز مشکل کمبود قطعه دارد که بیشتر آن‌ها وارداتی است.

رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی گفت: البته گمرک در ترخیص قطعات کمک بسیاری کرده تا جایی‌ که واردکنندگانی که کالایشان مشکل ارزی داشته یا سایر شروط لازم برای ترخیص را ندارد، گمرک تا ۸۰درصد بار را ترخیص می‌کند و مابقی را تا تعیین تکلیف کالا نگه‌ می‌دارد که همین موضوع باعث شده خط تولید ما تا کنون متوقف نشود.

بدهی ۳۰هزار میلیاردی خودروسازان به قطعه‌سازان

نجفی‌منش درباره وضعیت بدهی خودروسازان نیز توضیح داد: درحال حاضر خودروسازان حدود ۳۰هزار میلیارد تومان به زنجیره تامین بدهکار هستند و از آنجا که خرید‌‌های ما به صورت نقدی انجام می‌شود، خودروسازان باید پول خود را یکماهه تسویه کنند اما این اتفاق در شرایط فعلی برایشان میسر نیست.

او با اشاره به مشکلات قطعه‌سازان بیان کرد: با توجه به مشکل نقدینگی قطعه‌سازان و نیز افزایش هزینه‌ها و رشد نرخ ارز، پیشنهاد کرده‌ایم که علی‌الحساب ۳۵درصد به قیمت قطعات اضافه شود تا بعد از بررسی قیمت نهایی قطعات تعیین شود، ضمن اینکه هرچه سریع‌تر ارز واردات ما نیز باید تامین شود تا خط تولید متوقف نشود.

این فعال صنعت قطعه در پایان گفت: خط تولید ما در معرض توقف کامل است، لذا با این شرایط احتمال تاخیر در تحویل خودرو‌های پیش‌فروش شده و قرعه‌کشی شده نیز وجود دارد.