۰ نفر

چرا قیمت آیفون همیشه ۹۹۹ دلار است؟

۲۲ اسفند ۱۴۰۱، ۱۱:۰۷
کد خبر: 706346
چرا قیمت آیفون همیشه ۹۹۹ دلار است؟

قیمت مدل استاندارد آیفون از ۹۹۹ دلار شروع می‌شود که مشابه قیمتی است که در سال ۲۰۱۷ داشت اما چرا اپل تورم را در قیمت این گوشی یه حساب نمی آورد؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، وقتی به آیفون فکر می کنید، چه چیزی به نظرتان می آید؟ سخت افزار گران قیمت آیفون؟ کیفیت عالی دوربین آن یا پردازنده قدرتمند متحیر کننده‌اش؟ اتصال بی‌سیم با آی‌پد و مک بوک؟ درباره آیفون  هر طور فکر کنید، کیفیتی که هیچ گاه در این گوشی پرچمدار دیده نشده، مقرون به صرفه بودن آن بوده است. با این حال اگر دقت کنید، آیفون در واقع به مرور زمان ارزانتر شده است. در واقع اپل، قیمت آیفون را از سال ۲۰۱۷ افزایش نداده است.

وب سایت makeuseof در گزارشی به بررسی این موضوع پرداخته که اپل چگونه موفق شده است قیمت آیفون را با وجود تورم رو به رشد، ثابت نگه دارد و در وهله نخست، چرا قیمت آیفون را افزایش نداده و این اقدام چه تاثیری روی کاربران می‌گذارد.

قیمت آیفون از سال ۲۰۱۷ افزایش پیدا نکرده است

قیمت آیفون

این نمودار قیمت آیفون‌هایی که در اندازه مشابه از سال ۲۰۱۷ وارد بازار شده اند را نشان می‌دهد.

آیفون ایکس در سال ۲۰۱۷ با قیمت آغازین ۹۹۹ دلار عرضه شد. پنج سال بعد، آیفون ۱۴ پرو با همان قیمت مشابه عرضه شد. اگر تورم را در نظر بگیریم، آیفون ۱۴ پرو باید ۱۲۰۰ دلار قیمت داشت. با این حال، چنین نشد. اما واقعا چه اتفاقی افتاده و چطور اپل از بین همه شرکت‌ها، با وجود مشتریان بسیار وفادار و قدرت قیمت گذاری دیوانه‌واری که دارد، برای افزایش قیمت آیفون به مدت پنج سال چنین تردید نشان داده است. این طور نیست که اپل واقعا از پیامدهای تورم یا موارد دیگر مصون بوده باشد.

اپل چطور قیمت آیفون را ثابت نگه می‌دارد؟

درست است که اپل از تورم در امان مانده اما در واقع انعطاف پذیری بیشتری نسبت به سایر شرکت‌های سازنده تلفن هوشمند داشته است. این شرکت از قدرت چانه‌زنی فوق‌العاده بالایی برخوردار است زیرا اغلب، بزرگترین مشتری تولیدکنندگان قراردادی خود بوده و در حقیقت اپل، بزرگترین مشتری این شرکت‌های فناوری به حساب می آید:

فاکسکان: قطعات آیفون را مونتاژ می‌کند.

تی‌اس‌ام‌سی: تراشه‌های سیلیکونی اپل را تولید می‌کند.

سامسونگ: نمایشگرهای OLED را برای آیفون‌ها عرضه می‌کند.

سونی: حسگرهای دوربین آیفون را تامین می‌کند.

کوالکام: مودم‌های 5G را تامین می‌کند.

مسئله این است که تولیدکنندگان قراردادی اپل اغلب به حدی با این سازنده آیفون مرتبط هستند که هرگونه موفقیت این شرکت، تاثیر مستقیمی در رونق کسب و کار آنها دارد. به عبارت دیگر، این شرکتها انگیزه واضحی برای کمک به موفقیت اپل دارند زیرا گزینه دیگر، از دست دادن بزرگترین مشتری‌شان و به خطر انداختن آینده‌شان خواهد بود. به دلیل این ارتباط تنگاتنگ، وقتی اپل از این شرکت‌ها درخواست می‌کند قیمت خود را خیلی بالا نبرند، چاره دیگری به جز اطاعت از این غول آمریکایی ندارد. به این ترتیب، اپل توانسته است هزینه‌های خود و متعاقب آن، قیمت آیفون را نسبتا ثابت نگه دارد اما این همه ماجرا نیست.

استفاده از روابط قوی با تولیدکنندگان قراردادی، تنها بخشی از این معادله است. از آنجا که اپل تقریبا سه چهارم از کل سود این صنعت را به خانه می برد، می تواند از پایین رفتن حاشیه سود خود بدون اینکه تاثیر زیادی بر کل صورت وضعیت مالی این شرکت داشته باشد، چشم پوشی کند.

در نهایت اپل از این عادت که تخفیف عرضه نمی‌کند نیز برخوردار است. در حالی که سازندگان گوشی‌های اندرویدی اغلب تخفیف‌هایی پیشنهاد می‌کنند، مدلهای آیفون، دست‌کم در آمریکای شمالی، در طول سال به همان قیمتی که در ابتدای ورود به بازار داشتند، فروخته می‌شوند. بنابراین، اپل نیازی ندارد که در ابتدا قیمت بالایی تعیین کند تا قیمت را پس از چند ماه کاهش دهد.

تمامی این شیوه‌ها به اتفاق هم به اپل کمک می‌کنند قیمت آیفون را ثابت نگه دارد و به این ترتیب، جذابیت بیشتری برای خریداران پیدا کند اما می‌دانیم که کاربران آیفون حساسیت کمتری به افزایش قیمت در مقایسه با کاربران اندروید دارند. بنابراین، چرا اپل از این موضوع استفاده نکرده و قیمت را برای زدن پول بیشتری به جیبش افزایش نمی‌دهد؟

چرا اپل آیفون‌ها را گران‌تر نمی‌کند؟

دلیل این که اپل این همه تلاش می کند تا قیمت آیفون‌ها را ثابت نگه دارد، از روی عشق و علاقه نسبت به کاربرانش نیست بلکه برای این است که اکنون بیش از هر زمان دیگری می‌خواهد کاربران اندروید به سمت آیفون بیایند. شاید مطلع باشید که فروش جهانی تلفن هوشمند هر سال کاهش پیدا می‌کند زیرا افراد به دلایل مختلف، مرتب گوشی خود را عوض نمی‌کنند. این به معنای آن است که اکنون سرپا ماندن و حفظ سودآوری برای شرکت‌های تلفن هوشمند دشوارتر شده است. بنابراین، راه منطقی برای برخورد با چشم انداز اقتصادی در حال تغییر، شروع فروش خدمات اشتراکی است که استمرار درآمد قابل پیش بینی را تضمین می کند. این دقیقا همان کاری است که اپل تلاش می کند انجام دهد.

اپل با افزایش ندادن قیمت آیفون، تلاش می کند ورود به اکوسیستم اپل را برای افراد بیشتری راحت‌تر کند تا بتواند بعدا آنها را به مشترکان پولی دائمی خود تبدیل کند و به این ترتیب، درآمد ثابت را با فروش خدمات اپل مانند اپل تی وی پلاس، اپل آرکید، اپل موزیک، اپل فیتنس پلاس و خدمات دیگر تضمین کند.

این هدف حفظ افراد زیادی در این اکوسیستم تا حد ممکن و پیش از این که خیلی دیر شود، احتمالا دلیل وجود سری آیفون SE است. اگر آیفون استاندارد، دروازه ورود به اکوسیستم اپل باشد، آیفون SE نسخه ارزانتری است که ورود به باغ محصور شده اپل را بسیار راحت‌تر می کند.

قیمت خدمات اپل افزایش پیدا کرده است

اگر اپل با ثابت نگه داشتن قیمت‌ها، افراد را تشویق می‌کند آیفون خریداری کنند، نهایتا باید این شکاف را جای دیگری جبران کند و دقیقا این همان کاری است که این شرکت انجام می‌دهد. اپل در اکتبر سال ۲۰۲۲، قیمت خدمات خود از جمله اپل موزیک، اپل تی وی پلاس و اپل وان را بالا برد. خدمات اپل به شکل دقیق‌تری منعکس‌کننده تورم هستند زیرا مقصد نهایی کاربر آیفون هستند.

آیفون در حال حاضر حدود نیمی از کل درآمدهای اپل را تشکیل می‌دهد اما اگر این شرکت به این راهبرد ادامه دهد، خدمات اپل ممکن است تا چند سال دیگر، به منبع اصلی درآمد این شرکت تبدیل شود. به دلیل این که خدمات اشتراکی به اندازه انجام تحقیقات و پژوهش برای نوآوری در سخت افزار جدید، دشوار و گران نیست، این ایده برای اپل درخشان است. برای افرادی که جیبهای گشادی دارند، اپل ممکن است به زودی "آیفون اولترا" را برای احیای جایگاهش به عنوان سازنده گوشی گران قیمت عرضه کند.

اپل می‌خواهد همه آیفون بخرند

اکنون بیش از همیشه اپل می‌خواهد کاربران اندروید به آیفون سوئیچ کنند. اپل برای پایین بردن حاشیه سود خود اگر به قیمت جذب کاربران اندروید به اکوسیستم این شرکت و نهایتا، تبدیل آنها به مشترکان پولی همیشگی از طریق خدمات اپل باشد، مشکلی ندارد .

خواه خوشمان بیاید یا نه، اشتراک‌ها به بخش بزرگتری از زندگی کاربران تبدیل خواهند شد و اپل درباره این تغییر کاملا جدی بوده است. اگر این شرکت بتواند افراد بیشتری را به سمت آیفون بکشاند، کنترل بیشتری روی مسیری که صنعت فناوری در آینده در پیش می‌گیرد، خواهد داشت.