۰ نفر

افزایش ۸۲۰ درصدی مالیات سیگار در سال آینده!

۱۸ بهمن ۱۴۰۰، ۱۸:۲۴
کد خبر: 608255
افزایش ۸۲۰ درصدی مالیات سیگار در سال آینده!

سخنگوی کمیسیون تلفیق با اشاره به تبعات افزایش مالیات سیگار در سال‌ آینده، گفت: افزایش قیمت سیگار علاوه بر آسیب به تولید داخلی، قاچاق سیگار را افزایش خواهد داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، کمیسیون تلفیق مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ تصمیم گرفته است که از ابتدای سال آینده مالیات جدیدی را بر سیگار اعمال کند.

در صورت اجرایی شدن این مصوبه در سال آینده، مبلغ ۲۳۰ تومان به قیمت خرده‌فروشی هر نخ سیگار تولید داخل با نشان ایرانی و مبلغ ۳۰۰ تومان به قیمت هر نخ سیگار تولید داخل با نشان بین‌المللی (برند) اضافه می‌شود.

نتایج برخی از تحقیقات بین‌المللی نشان می‌دهد که افزایش مالیات سیگار می‎‌تواند در بسیاری از مواقع مصرف این کالا‌ی آسیب‌رسان را کاهش دهد؛ اما بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند که افزایش قیمت سیگار از طریق وضع مالیات سنگین بر این کالا، همیشه نمی‌تواند منجر به کاهش مصرف دخانیات شود.

متأسفانه کشور ما از سال‌های گذشته با قاچاق عمده محصولات دخانی روبرو بوده است؛ میزان مصرف و قاچاق سیگار از جمله مواردی است که همواره اعداد و ارقام ضد و نقیضی در خصوص آن منتشر می‌شود.

بر اساس اظهارات عطاءالله معروف‌خانی، رییس سابق مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور، میزان تولید سیگار در سال ۹۸ برای اولین بار در صد ساله اخیر به مرز ۵۵ میلیارد نخ رسیده است.

از سوی دیگر رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز معتقد است سالانه بیش از ۸۰ میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف می‌شود.  بنابر این قرائن می‌توان میزان قاچاق سیگار را حتی تا ۲۵ میلیارد نخ نیز تخمین زد.

انجمن تولیدکنندگان محصولات دخانی اخیراً در نامه‌ای به رییس مجلس، شوک و تحیر فعالان این حوزه را نسبت به افزایش غیرمتعارف مالیات بر محصولات دخانی، توسط کمیسیون تلفیق اعلام کرده است.

به نظر می‌رسد که با نهایی شدن تصمیمات کمیسیون تلفیق و وضع مالیات نخی بر سیگار، نه تنها مصرف سیگار کاهش نمی‌یابد بلکه ورود غیرقانونی و قاچاق این کالا به کشور تشدید شده و در مقابل میزان تولید و درآمدهای مالیاتی دولت نیز دچار کاهش می‌شود.

ظرفیت تولید سیگار در دهه گذشته ۲۰۰ درصد افزایش پیدا کرده است

از همین رو امیرمحمد پرهام فر مدیرکل دفتر پیشگیری در ستاد قاچاق کالا و ارز، با حضور در یکی از برنامه‌های صدا و سیما با اشاره به روند صعودی تولید سیگار در داخل کشور گفت: طبق آخرین برآوردهای انجام شده میزان تولید سیگار در سال ۱۳۹۹ و سال جاری با هم برابر و نزدیک به ۶۰ میلیارد نخ تخمین زده شده است.

وی گفت: درخصوص مصرف سیگار داخلی آمارهای متناقضی، از ۴۵ میلیارد نخ شروع و تا ۸۰-۸۵ میلیارد نخ برآورد شده است، اما میزان برآورد منطقی مصرف از دیدگاه ما حدود ۶۵ تا ۷۰ میلیارد نخ است.

پرهام فر در خصوص برآورد میزان واردات و قاچاق سیگار ادامه داد: اگر ۶۰میلیارد نخ  تولید داخلی را ملاک قرار دهیم، تقریباً به میزان ۵ تا ۱۰ میلیارد نخ برآورد میزان قاچاق سیگار کشور ما است.

به گفته وی طبق ماده ۱۰۲ قانون برنامه پنجم توسعه، دولت مکلف شده است که سیگار بانشان خارجی )وارد شده چه به صورت رسمی و چه قاچاق( را در کشور بومی‌سازی کند.

پرهام فر افزود: لازم به ذکر است در سال‌های اخیر در خصوص تولید داخلی دخانیات ظرفیت بسیار مناسبی در کشور ایجاد شده است، بطوریکه از ۱۵-۲۰میلیارد نخ تولید شده در سال ۹۲ به حدود ۶۰ میلیارد نخ رشد داشته‌ است.

افزایش مالیات سیگار مصرف را کاهش نخواهد داد

مدیرکل دفتر پیشگیری از قاچاق کالا و ارز، در پاسخ به این سوال که آیا افزایش مالیات بر کاهش مصرف سیگار تاثیرگذار یا خیر، گفت: به استناد بر نتایج تحقیقات بین المللی انجام شده، این مسئله بر میزان مصرف سیگار تاثیرگذار است.

وی افزود:  ولی وضعیت قاچاق در کشور ما باتوجه به تولید سیگار تقلبی در کشورهای همسایه متفاوت است؛  به طوری که ورود بیشتر کالای قاچاق، افزایش قیمت سیگار داخلی را برای مصرف کنندگان جبران کرده و در نتیجه تاثیر زیادی بر کاهش مصرف نخواهد گذاشت.

رونق قاچاق سیگار به دنبال افزایش غیر‌اصولی مالیات

همچنین رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۱ ، با بیان اینکه به دلیل پایین بودن نرخ مالیات دخانیات، مصرف زیاد این کالای آسیب‌رسان، تهدیدی برای سلامتی مردم است، گفت: در کمیسیون سلامت مجلس در رابطه با کالاهای آسیب‌رسان، مالیاتی علاوه بر ارزش افزوده و عوارضی که دولت در نظر گرفته بود به تصویب رسیده است.

وی افزود: باتوجه به اینکه مالیات سیگار تولید داخلی فقط به اندازه لایحه دولت افزایش یافته است؛ توجیه اعضای کمیسیون این بود که شکاف به وجود آمده میان تولید داخلی و واردات منجر به تقویت تولید خواهد شد، البته از نظر بنده با توجه به شرایط کشور، این امر میسر نشده و میزان  قاچاق سیگار افزایش خواهد یافت.

سخنگوی کمیسیون تلفیق با اشاره به پیامدهای افزایش نامتعارف مالیات سیگار اظهار داشت: این افزایش قیمت به تولید داخلی آسیب زده و قاچاق سیگار را افزایش خواهد داد.

زارع ادامه داد: براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی درباره بازار دخانیات ایران، میزان مالیات دریافتی سیگار در سال ۹۹ تقریبا ۱۶ درصد بوده و بین ۳۴ کشور حوزه آسیایی، ایران رتبه ۳۲ را کسب کرده است.

وی گفت: با توجه به تاثیرات مخرب استعمال محصولات دخانی بر سلامت مردم، به توصیه سازمان بهداشت جهانی مالیات این محصولات باید به میزانی افزایش یابد که بازدارندگی لازم جهت کاهش مصرف را داشته باشد؛ اما متأسفانه در کشور ما با افزایش قاچاق، تولید داخلی کاهش یافته و درآمد مالیاتی دولت نیز محقق نخواهد شد.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه در خصوص اینکه میزان درآمد پیشبینی شده محقق خواهد شد یا خیر گفت: در میزان مصرف سیگار تغییر زیادی ایجاد نخواهد شد. البته مصوبات کمیسیون تلفیق قطعی نبوده و نیاز به تایید نتیجه و خروجی مصوبه از سوی صحن علنی مجلس و شورای نگهبان است.

افزایش ۸۲۰ درصدی مالیات سیگار در سال آینده!

 مدیرکل دفتر پیشگیری از قاچاق کالا و ارز در واکنش به صحبت‌های زارع، گفت: در حال حاضر شاهد افزایش ۱۰۰ درصدی مالیات ارزش افزوده دخانیات هستیم؛ یعنی مطابق با این قانون، توتون و تنباکو تولید داخل، سیگارتولید داخل با نشان بین المللی و همچنین سایر انواع محصولات دخانی به ترتیب از ۲۵ درصد به ۵۰ درصد، از ۴۰ درصد به ۹۵ درصد و از ۶۵ درصد به ۱۲۵ افزایش پیدا کرده است.

پرهام‌فر افزود: اما کمیسیون تلفیق در راستای اینکه اصل مالیات نخی پابرجا بماند مالیات نخی سیگار را ۸۰۰ درصد افزایش داده‌ است؛ بدین ترتیب افزایش هر نخ سیگار تولید داخل از ۲۵۰ ریال، در سال ۱۴۰۱ به ۲۳۰۰ ریال می‌رسد و سیگار تولید داخلی با نشان‌ بین المللی از نخی ۵۰۰ ریال، در سال۱۴۰۱ به ۳۰۰۰ ریال می‌رسد.

وی ادامه داد: بنابراین درآمد افزایش قانون مالیات بر ارزش افزوده تقریباً بیش از ۱۰۰ درصد برآورد می‌شود؛ در لایحه بودجه نسبت به سال پایه ۱۴۰۰، ۸۸ درصد مالیات سیگار افزایش یافته است اما بر اساس تصمیمات اخیر کمیسون تلفیق، در سال ۱۴۰۱ مالیات نخی برای سیگار تولید داخل با نشان ایرانی ۸۲۰ درصد و برای نشا‌ن‌های خارجی تولید داخل ۵۰۰ درصد افزایش خواهد یافت.

احتمال ورود سیگار‌های تقلبی به بازار کشور

پرهام‌فر با بیان اینکه بسیاری از کالاهای موجود در بازار قاچاق بوده و با برندهای جعلی در حال توزیع است گفت: باوجود برخورد صورت گرفته در این حوزه،  بدلیل اینکه سیگار در صدر کالاهای مکشوفه است هیچگاه میزان آن به صفر نمی‌رسد؛ در سال گذشته  ۴۵۰میلیون نخ سیگارقاچاق  کشف شده است اما در سال جاری با افزایش ۱۳۰درصدی در میزان کشف سیگار مواجه بوده‌ایم .

مدیرکل دفتر پیشگیری از قاچاق کالا و ارز، روش تشخیص سیگار اصل را اینگونه تشریح کرد: نشان پیام سلامت و کدرهگیری که به صورت برچسب روی پاکت سیگار قیدشده و قابل استعلام است، نشانه تشخیص سیگار اصیل از سیگار تقلبی و قاچاق است.

افزایش مالیات سیگار داخلی، جذابیت محصولات قاچاق را افزایش می‌دهد

پرهام‌فر افزود: از میان ۵۰۰ نشان تجاری شناسایی شده، ۴۵۰ نشان تجاری در دامنه قیمتی ارزان ترین محصول تولید داخل قرار دارد. نگرانی ما در خصوص افزایش ناگهانی و جهشی قیمت به این دلیل است که با بالا بردن مالیات محصولات قانونی تولید داخل، عرضه محصول قاچاق که هیچ‌گونه عوارض و مالیاتی را نمی‌پردازد در نسبت با سیگار تولید داخل صرفه بالایی خواهد داشت.

وی در پایان اظهار داشت: در حال حاضر ارزان‌ترین سیگار داخلی قیمتی مابین ۵ هزار و ۵۰۰ تا ۶ هزار تومان دارد در حالی که سیگار قاچاق ۳هزار تومانی نیزدر بازار وجود دارد.