۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

اعتبارسنجی وام بدون ضامن چگونه انجام می‌ شود؟

۱۲ بهمن ۱۴۰۰، ۱۷:۲۹
کد خبر: 606148
اعتبارسنجی وام بدون ضامن چگونه انجام می‌ شود؟

از ابتدای هفته پرداخت وام بدون ضامن در بانک‌ها آغاز شده است. اما اعتبارسنجی برای پرداخت این وام چگونه انجام خواهد شد.

اقتصادآنلاین صبا نوبری؛ پرداخت وام بدون ضامن پس از دستور رییس‌جمهوری و همچنین تاکید چندباره وزیر اقتصاد از ابتدای این هفته عملیاتی شد.

در همین رابطه، علیرضا قیطاسی، دبیر شورای هماهنگی بانک‌های دولتی در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین گفت: کارکنان دولت، شاغلین، بازنشسته‌ها و همچنین کارکنان نهادهای عمومی شاغل و بازنشسته و کارکنان شرکت‌های بزرگ شاغل و بازنشسته که حقوق بگیر هستند، می‌توانند با گواهی کسب قسطی که بدون شرط باشد تا ۱۰۰میلیون تومان بدون ضامن وام دریافت کنند.

وی همچنین ادامه داد: اگر کسی قصد دارد وام ۱۰۰میلیون‌تومانی بگیرد باید ۴میلیون تومان قسط بدهد و این فرد باید به نحوی حقوق دریافت کند که ۶۰درصد حقوقش قسط تمام وام‌هایش را پوشش بدهد.

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های دولتی در رابطه با نحوه اعتبارسنجی افراد برای دریافت این وام گفت: اول از همه استعلام‌های لازم به صورت‌آنلاین انجام می‌شود، یکی از سامانه‌ها مربوط به بانک‌مرکزی است.

وی افزود: وضعیت چک‌های برگشتی، تسهیلات پیشین مشتری و بدهی‌های معوق او در سامانه بررسی می‌شود. همچنین شرکت رتبه‌بندی ایران نیز سامانه‌ای مورد تایید است که به بانک‌ها وصل است و رتبه لازم را اعطا می‌کند.

قیطاسی خاطرنشان کرد: پس از آن مشخص می‌شود که این شخص ریسک عدم وصول دارد یا خیر؟ اگر رتبه خوبی داشته باشد و بدهی معوق و چک برگشتی نداشته باشد خود شعبه نیز ارزیابی می‌کند و اگر نتایج خوب باشد گزارشی تهیه می‌کند که تحت عنوان گزارش اعتبارسنجی ارائه می‌شود و مطابق با آن وام به فرد تا سقف ۱۰۰میلیون تومان پرداخت خواهد شد.