۰ نفر

منتصر کوهساری خبر داد؛

کاهش میزان موجودی کالا در بنادر کشور

۱۱ شهریور ۱۴۰۰، ۱۰:۴۵
کد خبر: 558650
کاهش میزان موجودی کالا در بنادر کشور

معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در حال حاضر موجودی کالاهای اساسی در کشور ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تن است که در مقایسه با ماه های گذشته کاهش یافته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ منتصر کوهساری معاون بندری سازمان بنادر و دریا نوردی، با بیان اینکه در حال حاضر موجودی کالاهای اساسی در کشور ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تن است که نسبت به ۲ تا ۳ ماه گذشته کاهش ۴۰۰ هزار تنی را نشان می‌دهد، افزود: در حال حاضر میزان خروجی کالا از بنادرکشور بیشتر شده و میزان جابه جایی کالا توسط ناوگان جاده‌ای از جمله کامیون از ۱۵۰۰ کامیون به ۲ هزار و ۷۰۰ دستگاه کامیون رسیده است.

او ادامه داد: با توجه به رشد ۱۵ درصدی غلات در بنادر کشور، خروجی کالا‌ها افزایش یافته و میزان ماندگاری کالا در بنادر کشور کاهش یافته و بسیاری از انبار‌هایی که پیش از این ظرفیت آنها  تکمیل بود، خالی شده اند.

منتصر کوهساری با بیان اینکه ۱۸ فروند کشتی در لنگرگاه قرار دارند و پای اسکله هم درحال تخلیه هستند و ۲۴ فروند کشتی هم در پای لنگرگاه در انتظار تخلیه هستند.

کوهساری با بیان اینکه در مجموع موجودی کالا در انبار‌ها و پای اسکله و لنگرگاه ۶ میلیون و ۸۳ هزار تن است و روند خوبی در بنادر کشور وجود دارد، اظهار کرد: بیشترین حجم کالا در بنادر کشور مربوط به ذرت است که یک میلیون و ۳۷۶ هزار تن موجودی در بنادر کشور داریم.

کوهساری بیان کرد: بندر امام خمینی در حال حاضر ۳ میلیون و ۳۸۸ هزار تن کالا دارد که پیش از این ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تن کالا در این بندر موجودی قرار داشت، اما با توجه به سرعت حمل کالا توسط کامیون‌ها میزان کالا در این بنادر کمتر شده است این امر با توجه به رشد کالا در بنادر بسیار روند خوبی است.

او بیان کرد: در بندر امیر آباد هم با توجه به آنکه ۴۰۰ هزار تن کالا وجود داشت در حال حاضر به ۲۸۸ هزار تن رسیده و کاهش محسوسی داشته است.

معاون بندری سازمان بنادر تصریح کرد: در بندر نوشهر هم ۲۱۰ هزارتن کالا وجود داشت که هم اکنون به ۱۶۷ هزار تن رسیده است و در بندر انزلی هم میزان موجودی کالا به ۷۳ هزار تن کاهش رسیده است.

کوهساری گفت: در اکثر بنادر کشور روند کاهشی بنادر مشاهده می‌شود. در بندر فریدون کنارهم موجودی کالا در بنادر ۱۳۰ هزار تن بود که به ۷۷ هزار تن کاهش یافته است.

معاون بندری سازمان بنادر با بیان اینکه در بندر شهید رجایی ۴۳۴ هزار تن کالا وجود داشت، تصریح کرد: در حال حاضر با ایجاد حمل یکسره کالا از بندر شهید رجایی به چابهار شاهد بهبود و سرعت روند حمل کالا هستیم.

او افزود: در شمال کشور هم بندر آستارا به تازگی به بنادر کالای اساسی کشور اضافه شده با توجه به ایجاد حمل یکسره کالا شاهد بهبود وضعیت، در این بندر هستیم و میزان موجودی کالا در این بندر به ۱۸ هزار تن رسیده است.

کوهساری یادآور شد: تقسیم کشتی هم در جنوب و هم شمال کشور بسیارمطلوب شده و با توجه به افزایش تعداد بنادر کالای اساسی میانگنی خروجی کامیون هاهم رشد خوبی پیدا کرده است.

معاون بندری سازمان بنادر در پایان بیان کرد: موجودی کالا در بنادر کشور عبارت است از جو ۸۸۶ هزار تن، سویا ۸۴۵ هزار تن و روغن ۶۱۰ هزار تن که از جمله کالاهای اساسی موجود در بنادر کشور هستند.