تقریبا تمام اقتصادهای بزرگ جهان، بر اثر شیوع ویروس کرونا، ضربه سختی دیده‌اند و این مسئله در ارقام تازه منتشر شده در خصوص رشد تولید ناخالص داخلی آنها برای سه ماهه دوم هویدا است. تنها چین رشد مثبت 11.5درصدی در این بازه زمانی به دلیل کنترل شیوع داشت و کشوری که بیشترین ضرر را متحمل شد، فرانسه با رشد منفی 13.8درصدی تولید ناخالص داخلی بود.

اقتصاد آنلاینمهسا نجاتی؛ ارقام تولید ناخالص داخلی برای سه ماهه دوم سال 2020 به آرامی در حال تغییر بوده و باید اذعان داشت که تاثیر ویروس کرونا بر روی اقتصاد سراسر جهان نسبتا فاجعه‌بار است.

ایالات متحده آخرین کشوری بود که نتایج سه ماهه دوم خود را اعلام کرد که بیانگر انقباض اقتصادی 9.5درصدی برای محاسبات غیر سالانه (32.9درصد سالانه) بود. با این حال، این نتایج ناامید کننده در مقایسه با ارقام تولید ناخالص داخلی سایر کشورها بدترین نیست.

آلمان رشد تولید ناخالص داخلی غیر سالانه خود را در مقایسه با سه ماهه نخست سال 2020 که 2درصد سقوط کرده بود، منفی 10.1درصد اعلام کرد. 

ایتالیا و فرانسه که در ماه‌های بین آوریل و ژوئن سال 2020 ضربه سختی را بر اثر ویروس کرونا به خود دیدند، ارقام تولید ناخالص داخلی خود را برای سه ماهه دوم به ترتیب منفی 12.4 و منفی 13.8درصد گزارش کردند. کانادا نیز با آمار منفی 12درصدی در این زمینه مشابه این دو کشور بود.

چین شاهد انقباض اقتصادی 6.8درصدی در بین ماه‌های ژانویه و مارس بود (منفی 9.8درصد در ارقام رسمی سازمان همکاری و توسعه اقتصادی). این رقم بزرگترین ضرر سه ماهه نخست در سال 2020 بود که توسط سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) به ثبت رسید. 

اما اقتصاد این کشور در سه ماهه دوم بازگشت را تجربه کرد – سه ماهه نخست شیوع آن تحت کنترل درآمد – و مقداری امید به اقتصادهای گرفتار اروپایی برای سه ماهه سوم سال بخشید. در ایالات متحده که شیوع بیماری در آن ادامه دارد، ممکن است ارقام سه ماهه سوم بهبود نداشته باشد.

کره‌جنوبی که به رغم شیوع ویروس کرونا در کشور توانسته بود اقتصاد خود را عمدتا سرپا نگاه دارد، پس از آنکه تولید ناخالص داخلی در سه ماهه نخست 1.4درصد سقوط کرده بود، انقباض آن را برای سه ماهه دوم 3.3درصد اعلام کرد.

در نمودار ارائه شده، رشد تولید ناخالص داخلی در سه ماهه دوم سال 2020 در برخی کشورهای منتخب را مشاهده می‌کنید؛

تولید ناخالص داخلی سه ماهه دوم