فرانسه در سال گذشته، با تولید بیش از 71درصد از کل برق خود به وسیله راکتورهای هسته‌ای، کشوری است که بیشترین وابستگی را به انرژی هسته‌ای دارد.

اقتصاد آنلاینمهسا نجاتی؛ فرانسه هر روز سبزتر می‌شود. در همین راستا مجموعه‌ای از اقدامات با هدف توجه به محیط زیست، از جمله ممنوعیت استفاده از تجهیزات گرمایشی در فضای بیرونی رستوران‌ها و کافه‌ها، سیستم گرمایش خانگی کارآمدتر و دو پارک منطقه‌ای مورد توجه قرار گرفته است.

از همه مهم‌تر، این کشور هدفی را مبنی بر کاهش سهم انرژی هسته‌ای در تولید برق، از 70درصد فعلی به 50درصد تا سال 2035 قرار داده است.

این تغییر در جهت ساخت بحث‌ برانگیز راکتور هسته‌ای توسط دولت EDF که برای بیش از یک دهه برنامه‌ریزی شده و انتظار می‌رود در مقایسه با بودجه ابتدایی 3.5میلیارد یورویی آن، 12.4میلیارد یورو هزینه داشته باشد، به وجود آمد. سرانجام انتظار می‌رود این عملیات در سال 2023 آغاز شود.

در اینفوگرافیک ارائه شده که بر اساس گزارش وضعیت صنعت هسته‌ای جهانی در سال 2019 تهیه شده، مشاهده می‌شود که هیچ کشوری به اندازه فرانسه به انرژی هسته‌ای متکی نیست.

این کشور در سال گذشته 58راکتور هسته‌ای راه‌اندازی کرد و در جایگاه دوم پس از آمریکا با 97راکتور قرار گرفت. این راکتورها 71.7درصد از کل تولید برق را به خود اختصاص دادند، در حالی که راکتورهای آمریکا سهم 19.3درصدی از کل تولید برق را بر عهده داشتند.

پس از فرانسه، تمام کشورهایی که به انرژی هسته‌ای وابسته‌اند، در اروپای شرقی متمرکز شده‌اند. راکتورها، بین 50 تا 55درصد از کل برق اسلواکی، اوکراین و مجارستان را تولید می‌کنند.

سوئد نیز با بیش از 40درصد جزو صدرنشینان این جدول بوده و به دنبال آن بلژیک (39درصد) و سوئیس (37.7درصد) با اختلاف اندک قرار دارند.

در نمودار ارائه شده، سهم انرژی هسته‌ای در کل تولید برق کشورهای مختلف در سال 2019 را مشاهده می‌کنید؛

انرژی هسته‌ای