شیوع ویروس کرونا در حال حاضر میلیون‌ها کودک را در سراسر جهان از نظام آموزشی دور کرده که بیشترین تعطیلی مدارس، در مرکز شیوع این بیماری، یعنی چین به چشم می‌خورد. ایران نیز سومین کشوری است که برای مهار شیوع این ویروس، بیشترین شمار دانش‌آموزان را از رفتن به مدرسه منع کرده است.

اقتصادآنلاین - بهروز طاهری؛ با توجه به اینکه در حال حاضر نزدیک به 100 هزار نفر در سراسر جهان به ویروس کرونا آلوده شده‌اند، برخی دولت‌ها تصمیمات ویژه‌ای را برای مهار و نابود کردن این بیماری اتخاذ کرده‌اند.

در ایتالیا، که مرکز شیوع این ویروس در اروپا بود، همه رویدادهای ورزشی طی یک ماه آتی، پشت درهای بسته برگزار می‌شود. همچنین، مقامات ایتالیایی اعلام کرده‌اند که مدارس و دانشگاه‌های این کشور تا 15 مارس تعطیل است.

باید اشاره کرد ایتالیا یکی از 13 کشوری است که به دلیل شیوع بیماری کووید-19 دستور تعطیلی مدارس سراسر کشور را صادر کرده و طبق اعلام یونسکو، اکنون 290.5 میلیون کودک در جهان تحت تاثیر این تعطیلی مدارس قرار دارند.

گفتنی است که 9 کشور دیگر، تعطیلی مدارس بومی را اجرا کرده‌اند و تا حدود 180 میلیون کودک نیز به صورت بالقوه در معرض خطر قرار دارند. داده‌ها به مقاطع تحصیلی پیش‌دبستانی، ابتدایی، راهنمایی و متوسطه اشاره دارد.

با توجه به وسعت جمعیت و دامنه شیوع، در حال حاضر چین بیشترین تعداد کودکان دور از مدرسه را با آمار بیش از 233 میلیون نفر دارد.

شایان ذکر است ژاپن با وجود 331 مورد تایید شده ابتلا به بیماری کووید-19، 16.5 میلیون کودک را در منزل نگه داشته است.

همچنین، ایران در تلاش است که اقداماتی جدی را برای جلوگیری از شیوع این ویروس انجام دهد و در حال حاضر 14.6 میلیون دانش‌آموز را از مدارس دور کرده است. به دنبال ایران، ایتالیا در این لیست قرار دارد که 9 میلیون کودک را از رفتن به مدرسه منع کرده است.

یونسکو اذعان داشت که تعطیلی مدارس می‌تواند عواقب نامطلوبی را به دنبال داشته باشد. برای مثال، قطع یادگیری که باعث می‌شود کودکان و نوجوانان از فرصت‌های رشد و پیشرفت محروم شوند.

از سویی، والدین نیز مجبور به ماندن در خانه هستند که عواقب اقتصادی را به دنبال خواهد داشت، در حالی که فشار روی موسساتی که هنوز باز هستند به طرز چشمگیری افزایش می‌یابد.

پورتال‌های یادگیری دیجیتال، قادر به رفع این مشکل هستند، اما در تمام نقاط، به ویژه کشورهای فقیر که دسترسی به فناوری و یا اینترنت پرسرعت ندارند، جوابگو نیست.

در نمودار ارائه شده، به ترتیب تعداد دانش‌آموزان کشورهای مختلف که به دلیل ویروس کرونا دور از مدرسه هستند را مشاهده می‌کنید؛

WhatsApp Image 2020-03-06 at 1.28.59 AM