پس از آغاز تنش‌های تجاری میان ایالات متحده و چین، بسیاری از تولیدکنندگانی که در چین فعالیت می‌کردند، برای فرار از آسیب‌های اقتصادی که به وسیله فعالیت در این کشور متحمل می‌شدند، به ویتنام پناه برده، و سبب افزایش رشد اقتصادی این کشور شده‌اند.

اقتصادآنلاینمهسا نجاتی؛ امروزه، ویتنام، که به عنوان یک بازار مرزی در قسمت جنوب‌شرقی آسیا شناخته شده، اغلب به عنوان بزرگ‌ترین برنده در اختلافات تجاری آمریکا و چین نام‌گذاری شده است.

گفتنی است، تولیدکنندگانی که در چین مستقر بودند، همواره به دنبال یافتن مکان‌های تولیدی جایگزین، برای دوری کردن از تعرفه‌های اعمال شده بین چین و ایالات متحده هستند، و پس از سنجش شرایط و موقعیت‌ها، ویتنام مقصدی مطلوب برای چنین تغییر و تحولاتی در جریان تجارت و زنجیره‌های تولید بوده است.

با توجه به گزارش ارائه شده توسط سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، این روند افزایشی تجارت و سرمایه‌گذاری‌های مستقیم خارجی، به ویتنام کمک کرده تا رشد اقتصادی سریع‌تری را تجربه کند.

اگرچه اقتصاد ویتنام، هنوز در مقایسه با اقتصاد چین (دومین اقتصاد قدرتمند جهان)، بسیار کوچک است، اما به نظر می‌رسد که شانس به این کشور روی کرده است.

در نمودار ارائه شده، مقایسه وضعیت اقتصادی چین و ویتنام، از سال 2009 تا 2018 را مشاهده می‌کنید؛

photo_۲۰۱۹-۱۲-۰۶_۲۰-۵۶-۵۷