۰ نفر

چطور یک سفر ارزان به شمال داشته باشیم؟

۲۸ مرداد ۱۳۹۵، ۲۱:۲۶
کد خبر: 141048
چطور یک سفر ارزان به شمال داشته باشیم؟

شهریور بوی شمال می دهد. از کودکی عادت کردیم که تابستان را با سفر به شمال به پایان برسانیم. شمال در شهریور، مثل آب می ماند در کویر.

خانواده هایی که یک سال تلاش کرده اند، ترجیح می دهند روز های پایانی سال را به مسافرت بروند تا فرزندانشان با روحیه باز، سال تحصیلی را آغاز کنند اما امسال که بازار ها کساد بود، نگرانی در مورد هزینه های سفر جدی تر شده است. آنقدر جدی که شاید مجبور شویم که قید سفر را بزنیم. با این حال، یک راه میانه وجود دارد و آن ارزان سفر کردن است. شما می توانید با هزینه های کم سفر کنید و از لذت سفر به شمال در شهریور بهره مند شوید.

 

اسکان، اولین مسئله برای سفر ارزان

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خراسان، محل و قیمت اسکان، تقریباً مهم ترین مسئله برای مسافرت به شمال آن هم در ایام تابستان است. خیلی از خانواده ها ترجیح می دهند با یک چادر چند نفره مسافرتی، این مسئله را حل کنند اما آن هایی که با محدودیت هایی مثل فرزند کوچک یا سفر در روز هایی که احتمال بارندگی بیشتر است، مواجهند می بایست دنبال اقامتگاه های دائمی بگردند. اگر چه این اقامتگاه ها تنوع زیادی بخصوص از لحاظ قیمتی دارند، اما با در نظر گرفتن راهبرد یک سفر ارزان، می توان روی مدارس آموزش و پرورش و سوئیت ها و منازل کرایه ای فکر کرد.

 

مدارس به مردم هم کرایه داده می شود

مدارس در شمال، یکی از بهترین اقامتگاه های ارزان به شمار می روند. بخصوص این که بعضی از آن ها رو به دریا هم هستند. شاید تصور کنید که این اقامتگاه ها فقط مخصوص فرهنگیان است، اما پرس و جوی ما نشان می دهد که در صورت وجود ظرفیت و عدم وجود متقاضی از بین فرهنگیان، اتاق های این مراکز به مردم عادی هم کرایه داده می شود.طبق اعلام روابط عمومی آموزش و پرورش، این مدارس بر حسب امکانات آن به 4 گروه ویژه و الف تا ج تقسیم بندی شده است. 

 

اتاق ها در نوع ویژه این مدارس دارای تخت، فرش، یخچال، تلویزیون، وسایل گرمایشی و سرمایشی و پتو و بالش و البته حمام و آشپزخانه مشترک است. درجه های پایین تر، بعضی از این امکانات را ندارند. به عنوان مثال درجه ج، فقط فرش یا موکت داشته و یخچال، گاز و تلویزیون آن ها مشترک است. از طرف دیگر، در این مراکز امکان برپایی چادر هم هست. بر این اساس، هزینه برپایی چادر در محل، برای فرهنگیان، 6000 تومان، برای کارکنان دولت 9000 تومان و برای مشاغل آزاد نیز 16 هزار تومان است. نرخ این اتاق ها به ازای پنج نفر در هر شب به صورت جدول مقابل است: (ارقام به تومان)

سفر شمال

 

نرخ متغیر سوئیت های اجاره ای در هفته

اما گزینه دیگری که برای اقامت ارزان و یا بهتر بگوییم معمولی تر بتوان یافت، منازل مسکونی و سوئیت های اجاره ای است. این اماکن را می توان از قبل، رزرو و یا با مراجعه حضوری، اجاره کرد. قاسمی مدیر یکی از شرکت های جهانگردی در این رابطه توصیه می کند که حتی الامکان با مراجعه حضوری محل اقامت را جستجو کنید چرا که در این صورت می توانید خیلی ارزان تر، محل مورد نظر خود را کرایه کنید.برای جست وجوی این اماکن، سه راه در پیش رو دارید. راه اول و غیر رسمی ترین نوع آن مسافربر ها هستند. دوم جستجو از طریق کیوسک های سازمان میراث فرهنگی و گردشگری که محل های اسکان نظارت شده را کرایه می دهند و سوم بنگاه های املاک. در هر حالت اما توصیه کارشناسان گردشگری این است که اولاً مکانی را که کرایه می کنید، (و در فرض ما در شهر بابلسر)، فاصله مناسبی با دریا و همچنین مراکز خرید داشته باشد تا مجبور به تردد بی مورد نشوید. چرا که در بابلسر، غیر از طبیعت زیبا و دریا، نقطه گردشگری نزدیک دیگری تقریباً وجود ندارد. ثانیاً در مکان مورد نظر حتی الامکان، خانواده دیگری از قبیل سرایدار و یا صاحب آن جا ساکن باشند تا از نظر امنیتی مطمئن باشید. برای این کار شما بهتر است 3 تا 4 ساعت زمان برای جستجو در نظر بگیرید.با این تفاسیر هم اینک می توان یک سوئیت آپارتمان یک خوابه را به قیمت حدود شبی 50 تا 100 هزار تومان پیدا کرد. سوئیت های بزرگتر مثلاً دو خوابه نرخی در حدود 150 تا 200 هزار تومان دارند. در این رابطه، همچنین یکی از مشاورین املاک بابلسر هم توصیه می کند که حتی الامکان در اواسط هفته نسبت به کرایه این اماکن اقدام کنید چرا که نرخ این منازل در این اوقات نسبت به اواخر هفته ارزان تر است. به عنوان مثال یک سوئیت دو خوابه معمولی اگر اواسط هفته حدود 190 هزار تومان کرایه شود، در اواخر هفته نرخ آن به 250 هزار تومان هم می رسد.

 

خودرو شخصی؛ ارزان ترین وسیله

اگر به گزینه مورد نظر خود در مورد محل اقامت دست پیدا کردید، لازم است که به نحوه سفر خود هم فکر کنید. ما ترجیح می دهیم که با خودروی شخصی به شمال سفر کنیم اما قطار و مینی بوس (سفر های دسته جمعی) از گزینه های دیگر به شمار می آیند. با گزینه متداول یعنی سفر با خودرو آغاز می کنیم. هزینه حمل و نقل در این حالت به بنزین ماشین خلاصه می شود. هر چند که استهلاک و تعویض روغن هم جدی است. فاصله مشهد تا بابلسر (از جاده شمال) حدود 800 کیلومتر است. بنابراین در رفت و برگشت 1600 کیلومتر را باید بپیمایید. علاوه براین، احتمالا حدود 400 کیلومتر را باید برای گلگشت های خود در نظر بگیرید. با یک حساب سرانگشتی حدود 2000کیلومتر مسافتی است که باید با خودروی خود بپیمایید. از آنجایی که مصرف سوخت خودرو ها بین 6 تا 9 لیتر در 100 کیلومتر است، باید 120 تا 180 لیتر بنزین بسوزانید. یعنی 120 تا 180 هزار تومان. البته می توان گزینه تعویض روغن یا چکاپ خودرو را نیز به هزینه ها اضافه کرد. این گزینه ها بسته به نوع خودرو متفاوت است و نمی توان در مورد آن ها تصمیم گرفت.

 

قطار؛ زیبا و گران

اما یک مسیر دیگر برای رسیدن به شمال، استفاده از قطار است. روشی که کم تر مورد استفاده قرار می گیرد. قطار مشهد می تواند شما را تا ساری برساند. زیبایی های مسیر و گذر از فیروزکوه و لذت دیدن پل ورسک ارزش این قطار را بیشتر می کند. قیمت بلیت قطار در این مسیر 70 هزارتومان (6تخته) و 90 هزارتومان (4تخته) است. بنابراین، برای هر نفر در مسیر رفت و برگشت باید 140 تا 180 هزارتومان بپردازید. البته کرایه تاکسی برای انتقال به بابلسر (حدوده 15هزارتومان)را نیز باید به هزینه ها اضافه کنید.البته می توانید در بین راه و در قائمشهر پیاده شوید تا هزینه کمتری بپردازید. اگر خانواده شما پرجمعیت است، این روش به شما توصیه نمی شود. چون هزینه های بالایی را برای شما به همراه دارد. برای یک خانواده 4 نفره(همه اعضا بزرگسال هستند) 560 تا 720هزار تومان هزینه می تراشد. علاوه بر این، نداشتن ماشین شخصی برای گشت و گذار نیز آزار دهنده به نظر می رسد. البته می توانید با قطار خودروی خود را منتقل کنید که بازهم هزینه بیشتری روی دست شما می گذارد.

سفر شمال

 

لذت سفر دسته جمعی با مینی بوس

اما اگر عاشق مسافرت های دسته جمعی هستید و می توانید 20 نفر را سرجمع کنید، مینی بوس ها یا میدل باس ها گزینه مناسبی است. لذت رانندگی نکردن و صحبت کردن با خانواده در مسیر بسیار شیرین است. علاوه براین شما می توانید عمر مسافرت دسته جمعی خود را افزایش دهید و از طول مسیر هم برای گپ و گفت بهره بگیرید. برای کرایه دربست یک مینی بوس بسته به نوع آن، باید روزی 250 تا 450 هزار تومان بپردازید.این مینی بوس ها بسته به کیفیت و نوع کارخانه تولید کننده آن متفاوت است. اگر 6 روز سفر را برنامه ریزی کرده اید، باید یک میلیون و 500 هزارتومان تا 2 میلیون و 700 هزارتومان را در نظر بگیرید. البته برای خانواده 4 نفری شما این رقم، 300 تا 540هزار تومان برآورد می شود.