۰ نفر

اهمیت دورکاری و برون‌سپاری پروژه‌ها در پیشرفت اقتصاد

۱۶ مرداد ۱۳۹۵، ۱۳:۲۸
کد خبر: 138904
اهمیت دورکاری و برون‌سپاری پروژه‌ها در پیشرفت اقتصاد

این روزها با پیشرفت تکنولوژی، ما شاهد پیشرفت در تمامی امور هستیم. با مدرن شدن هر چیزی که در اطراف ما وجود دارد، به مرور زمان حتی نحوه‌ی کار کردن ما نیز مدرن شد.

 از زمانی ما شاهد این اتفاق بودیم که تکنولوژی به سرعت تاثیر خود را بر زندگی ما گذاشت و با توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات، امکانات فراوانی مانند اینترنت پر سرعت و ارزان، تلفن همراه و رایانه‌های پر قدرت شخصی رو به فزونی گذاشت.

دورکاری پدیده‌ای است که مدت زمان زیادی از آن نمی‌گذرد. این ایده همیشه برای افراد جذاب به نظر می‌آمد که می‌توانند در خانه بمانند و کارشان را انجام دهند. شیوه‌ی کار در دورکاری، شیوه‌ای انعطاف‌پذیر است. زیرا که این امکان را برای افراد به وجود می‌آورد که علاوه بر ساعات شغلی، در مسافتی دور از کارفرمای خود نیز می‌توانند کارهایشان را انجام دهند.

امروزه افراد با استفاده‌ از توانایی‌های مختلف خود می‌توانند در هر زمان و هر مکان با استفاده از کامپیوتر شخصی خود به کاری دیگر غیر از شغل معمول خود، مشغول شوند. و از این طریق درآمدی افزون داشته باشند. یعنی انسان‌ها امروزه دارای یک حق انتخابی هستند. به این معنی که می‌توانند روش کارشان را خودشان انتخاب کنند و تمام یا قسمتی از کارشان را خارج از محیط کاری انجام دهند.

دورکاری پیشینه و سابقه‌ی درخشانی در آمریکا، فنلاند و بسیاری از کشورهای اروپایی دارد. با یک سرچ ساده در اینترنت می‌توانید تعداد قابل توجهی سایت به زبان‌های خارجی برای این شیوه از کار کردن ببینید. اما تفاوتی که با دورکاری در کشور خودمان دارد این است که بدین گونه نیست که کارمند تنها در خانه بماند و تحرکی نداشته باشد. بلکه او ممکن است به ماموریت‌های اداری و فضاهای جغرافیایی خاصی برود و به شهرهای دیگر سفر کند.

دورکاری محصول جامعه‌ی اطلاعاتی به شمار می‌رود. به این صورت که محدودیت زمانی و مکانی را در اجرای وظایف شغلی از بین می‌برد و خروجی کار از کیفیت بالاتری برخوردار می‌شود. توانایی‌های ذهنی، اطلاعات و دانش افراد در پروسه‌ی دورکاری حائز اهمیت است.

دور‌کاری زمان زیادی نیست که رایج و توسط افراد به رسمیت شناخته شده است. این شیوه یک نوع مدیریت جدید محسوب می‌شود و در آن یک رابطه‌ای ور‌ای رابطه‌های عادی بین مدیر و کارمند به وجود می‌آید. این تفاوت از این‌جا ناشی می‌شود که به جای این‌که کارمند در اداره حضور داشته باشد و مدیر به صورت مستقیم به کار او نظارت داشته باشد، کارمند در خانه کارش را انجام می‌دهد و مدیر از طریق فرآیندهای الکترونیکی به کارش نظارت می‌کند.

دور‌کاری هم مانند هر پدیده‌ی دیگری نقاط مثبت و منفی بسیاری دارد. یکی از مهم‌ترین نقاط قوت دور‌کاری، این است که در این روش معمولا وقت و هزینه‌ی افراد تلف نمی‌شود. زیرا با قوانین خاصی که دولت در مورد اداره‌ها وضع کرده و سیستم موجود برای کارمندان دولت که باید ر‌أس ساعت خاصی در محل کار خود حاضر شوند، افراد تمام وقت خود را در مسیر رفت و برگشت و در ترافیک سپری می‌کنند. در حقیقت فرد در این شیوه فضایی دور از بوروکراسی‌های سنتی را تجربه می‌کند. یکی دیگر از مزایای این شیوه نیز این است که وقتی افراد بدون فشار و محدودیت‌های معمول بخواهند کار خود را انجام دهند، خلا‌قیتی را در کارشان اعمال می‌کنند که می‌تواند به عملکرد مثبتی بینجامد.

دور‌کاری علاوه بر مزایا‌ی فردی، مزایا‌یی برای سازمان‌ها و همین طور مزایا‌ی اقتصادی و اجتماعی نیز دارد. وقتی افراد ناچار نباشند هر روز مسیری طولانی را برای رسیدن به محل کارشان صرف کنند، ترافیک‌های درون شهری کاهش پیدا می‌کنند و به تبع آن از آلودگی بیش از حد هوا نیز کاسته می‌شود. در مورد سازمان‌ها هم این‌که از شلوغی محل کار نجات پیدا می‌کنند و دیگر نیازی به ساختمان‌های بزرگ ندارند.

در ایران تعداد سایت‌هایی که به صورت تخصصی به این امر می‌پردازند و زمینه‌ای مناسب را برای دورکاری فراهم کرده‌اند، به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌رسد. سایت «دورکار» یکی از این مکان‌های امن است که با فراهم کردن بستری مطمئن جهت برون سپاری پروژه‌ها می‌باشد. شما با ثبت‌نام می‌توانید به سادگی عضو این سایت شوید و در مقام کارفرما یا فریلنسر کار خود را دنبال کنید. اگر پروژه‌های زیادی برای انجام دادن در دست دارید و زمان و تخصص کافی برای انجام دادن آن ندارید، می‌توانید به راحتی به عنوان کارفرما در «دورکار» ثبت‌نام کنید و پروژه‌های خود را به دست افراد متخصص و ماهر بسپارید. اشخاصی هم هستند که علاوه بر داشتن یک شغل ثابت، می‌توانند براساس توانایی ها و تخصص‌هایی که دارند، در «دورکار» ثبت‌نام کنند و با مشخص کردن مهارت‌ها و ثبت نمونه کارهای خودشان، شانسشان را برای انجام کارها امتحان کنند. آن‌ها می‌توانند در اوقات فراغت خود و زمانی که کار کمتری دارند، از طریق دیگری نیز کسب درآمد کنند. از جمله پروژه‌هایی که در دورکار انجام می‌شود طراحی برنامه‌ی موبایل، طراحی وب‌سایت، طراحی و گرافیک، ارائه‌ی کارهای تحقیقاتی و پژوهشی و نگارش و ترجمه‌ی متن است.

افراد در شیوه‌ی کار دور‌کاری این امکان برایشان پیش می‌آید که بتوانند از مهارت‌های دیگر خود نیز استفاده کنند و استعداد‌هایشان را شکوفا سازند. دور‌کاری پدیده‌ای است که به مرور و روز به روز بیشتر در میان مردم فراگیر می‌شود و در آینده‌ای نزدیک افراد ‌می‌توانند حساب ویژه‌ای روی آن باز کنند.