۰ نفر

سیر صعودی ارزش دینار عراقی دربرابر دلار آمریکا

۱۱ اسفند ۱۳۹۶، ۱۳:۱۰
کد خبر: 255553
سیر صعودی ارزش دینار عراقی دربرابر دلار آمریکا

سیر صعودی ارزش دینار عراقی در برابر دلار آمار آمریکا که از دو ماه پیش آغاز شد همچنان ادامه دارد.

درحالی نرخ برابری پول ملی عراق در برابر دلار آمریکا برای مدت ها روی رقم 1250 دینار ثابت مانده بود از دو ماه پیش روندی هر چند کند اما مستمر افزایش را آغاز کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا ، براساس آخرین نرخ مبادله شده در بازار معروف به 'بورس الکفاح' در بغداد این رقم به 1220دینار در برابر هر دلار آمریکا رسیده است.

این رقم در صرافی های بغداد 1215 دینار برای فروش و 1225 دینار برای خرید دلار است.

نرخ برابری یک یورو با یک دلار آمریکا نیز مطابق نرخ جهانی 122 دلار و 61 سنت در برابر هر یکصد یورو گزارش شده است.

دلار به نوعی پول دوم در بازار عراق بشمار می رود و علاوه بر این که بسیاری از کالاها بویژه اقلام وارداتی حتی در خرده فروشی ها نیز رسما با نرخ دلار فروخته می شود در شهرهای بزرگ نیز در تبادلات مالی میان اقشار مختلف مردم کاملا رایج است.

مردم در عراق بسیاری از قیمت های درشت بویژه در بخش مسکن و خودرو را با واحد 'ورقه' (برگ صد دلاری) بیان و حتی در قراردادها و قولنامه های رسمی ذکر می کنند.

عراق طی ماههای گذشته با اعلام پایان نظامی داعش، ضمن این که شاهد بهبود نسبی شرایط امنیتی بوده است، وارد مرحله بازسازی و جذب سرمایه های خارجی نیز شده است.

این کشور اخیرا و در جریان کنفرانس بین المللی بازسازی عراق در کویت موفق به جذب بیش از 30 میلیارد دلار کمک، تسهیلات و قول سرمایه گذاری در زمینه بازسازی و ترمیم زیرساخت های خود شد.

حیدرالعبادی نخست وزیر عراق با اعلام این که جنگ داعش بیش از 100 میلیارد دلار خسارت به این کشور وارد کرده است از در دستور کار قرار گرفتن یک برنامه بازسازی و توسعه زیرساخت ها به ارزش همین مبلغ خبر داد.

عراق از اعضای مهم اوپک است و در بودجه سال جاری آن میزان صادرات نفت روزانه سه میلیون و 888 هزار بشکه نفت در نظر گرفته شده است .

بالغ بر 90 درصد بودجه عراق متکی بر درآمدهای حاصل نفت است و این کشور به شدت به درآمدهای نفتی وابسته است.

عراق در ماه ژانویه 2018 بالغ بر 108 میلیون بشکه نفت خام (متوسط روزانه 3.6 میلیون بشکه) صادر کرده است این رقم در مقایسه با ماه قبل از آن (دسامبر 2017) افزایش محسوسی نشان می دهد زیرا مجموع صادرات نفت خام در ماه دسامبر گذشته 100 میلیون بشکه بوده است.