۰ نفر

روابط تجاری با ایتالیا به ۵ میلیارد رسید

۱۴ اسفند ۱۳۹۶، ۱:۰۹
کد خبر: 256082
روابط تجاری با ایتالیا به ۵ میلیارد رسید

رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا گفت: قبل از تحریم حجم مبادلات تجاری ایران با ایتالیا به 8 میلیارد دلار می‌رسید اما از دوران تحریم این حجم کاهش چشمگیری داشته است. در شرایط پسابرجام بار دیگر روابط تجاری افزایش یافت.

«محمد راضی» در همایش تجاری ایران و ایتالیا در سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌رضوی، اظهار کرد: در ادبیات اقتصادی کشور به ما رایزن بازرگانی اما در چارچوب وزارت خارجه وابسته بازرگانی می‌گویند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی افزود: وابسته بازرگانی همان رایزن بازرگانی و نماینده وزارت خارجه صنعت، معدن و تجارت است. وظیفه اصلی رایزن خدمت‌رسانی به بخش خصوصی است. 20 رایزن بازرگانی در سفارت‌خانه‌ها مستقر هستند.

راضی با بیان این‌که برای ورود به هر بازاری باید آن شناخت کافی داشت، تصریح کرد: شناخت کافی مستلزم شناخت فضای سیاسی، فرهنگی، اقتصاد، نوع نگرش مردم به جهان و کشورهایی که در آن بازار هدف مار اقتصادی انجام می‌دهند، است.

وی ادامه داد: ایتالیا با غذاهایی چون پاستا و پیتزا شناخته می‌شود، کشوری زیبا با جذابیت‌های توریستی و دارای کهن‌ترین آثار باستانی است، این موارد ظرفیت‌هایی برای کسب درآمد ایتالیا هستند و ایتالیایی‌ها توانستند از این امکانات خدادادی و طبیعی و از ظرفیت‌های فرهنگی و جامعه خود به نحو احسن برای منافع اقتصادی خود استفاده کنند، پاستا و پیتزا ایتالیا برند شده اما غذاهای خوشمزه ایران برند نشده‌اند. ما باید این موارد را الگو قرار دهیم.

راضی افزود: فرهنگ و موسیقی ایتالیا جایگاه خاصی دارد. ایتالیا مهد خودروهای لوکس چون فراری و لامبورگینی است که مورد توجه بسیاری از ثروتمندان جهان قرار گرفته است، هر کردان از این موارد فرصتی را برای ایتالیا ایجاد کرده که سبب شده نام ایتالیا در سطح جهان برند شود.

رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا گفت: ایتالیا از نظر وسعت بسیار کوچک‌تر از ایران و دارای 300 هزار کیلومتر مربع وسعت و حدود یک ششم ایران است. جمعیتی بالغ بر 61 میلیون نفر دارد، جمعیت مهاجر در این کشور نیز در حال افزایش است که موجب نگرانی دولتمردان ایتالیا شده است، رشد جمعیت بومی ایتالیا نیز کم است که سبب شده دولت سیاست‌های تشویقی ایجاد کند تا زوج‌های ایتالیایی راغب شوند بچه‌های بیشتری داشته باشند.

راضی با اشاره به این‌که نظام سیاسی ایتالیا جمهوری پارلمانی و دارای دو مجلس سنا و نمایندگان است، خاطرنشان کرد: این دو مجلس وظیفه قانون‌گذاری را برعهده دارند. ایتالیا از 20 ناحیه تشکیل شده که بسیاری از آن‌ها پیش از اتحاد ایتالیا در پایان قرن نوزدهم میلادی به عنوان یک کشور مستقل اداره می‌شدند که بعد از اتحاد ایتالیا آن‌ها نیز اتحاد خود را اعلام کردند، هر یک از نواحی ایتالیا دارای دولتی محلی و رئیس آن نیز معادل استاندار ما است که با رای مستقیم مردم همان ناحیه انتخاب می‌شوند. از 20 ناحیه ایتالیا 5 ناحیه خودگردان و دارای استقلال هستند و خود تصمیم‌گیری می‌کنند.

رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا در خصوص فضای کسب‌وکار در ایتالیا، تصریح کرد: ایتالیا در سال‌های اخیر تورمی نداشته و تورم آن صفر و ختی در سال 2016 منفی بوده است. این تورم نشانه رکود اقتصادی است. ایتالیا در سال گذشته از این اقتصاد خارج شد و رشد اقتصادی آن به 2/1 رسید. اقتصاد ایتالیا در حال رونق است. نرخ بیکاری که یادگار بحران مالی اروپا در سال 2008 است همچنان ایتالیا را آزار می‌دهد اما در سال‌های اخیر با رشد اقتصادی ایتالیا نرخ بیکاری کمتر شده است. تولید ناخالص ملی ایتالیا پس از بحران مالی 2008 در اروپا افت شدیدی داشته که پیامدهای اقتصادی منفی را در پی داشته و آثار آن به اقتصاد ایتالیا لطمه می‌زند.

راضی با بیان این‌که بهترین کار در ایتالیا این است که شرکتی در آنجا ثبت شود، عنوان کرد: حضور تجاری شما در ایتالیا بسیار موثر است. ثبت شرکت در ایتالیا باید با کمک مشاور حقوقی ایتالیایی مسلط به زبان و قوانین و مقررات تجاری در ایتالیا صورت گیرد.

رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا با اشاره به این‌که در ایتالیا دو نوع شرکت وجود دارد، تصریح کرد: یک نوع شرکت‌هایی با علامت اختصاری SRL هستند که مسئولیت محدود دارند. شرکت‌های نوع دوم با علامت اختصاری SPA مشخص می‌شوند و سهامی عام هستند. ثبت شرکت به طور رسمی باید در دو نهاد مجزا یعنی اتاق بازرگانی و در یکی از دفاتر رسمی آن منطقه انجام شود، قوانین ایتالیا بسیار پیچیده است بنابراین باید در ابتدای کار از یک مشاور حقوقی مشورت گرفت.

وی ادامه داد: نوع شرکت در آینده مالی و مالیاتی شرکت تأثیرگذار خواهد بود. ثبت شرکت در ایتالیا بسته به نوع و فعالیت شرکت از 5 تا 10 هزار یورو هزینه دارد، ایتالیا دارای یکی از بالاترین نرخ‌های مالیاتی در اروپا است. در ایتالیا پلیس مالیاتی وجود دارد که با دقت پرداخت مالیات را در شرکت‌ها، مجتمع‌های تجاری و مغازه‌های بسیار کوچک زیرنظر می‌گیرد و اگر شرکتی تخلفی مرتکب شود مجازات سنگینی خواهد داشت. مالیات بحث سختی است و باید حتما قبل از تاسیس شرکت با مشاور حقوقی و حسابداری که به قوانین مالیاتی اشراف دارد، مشورت کرد.

راضی با بیان این‌که مالیات بردرآمد ایتالیا فزاینده است، گفت: این مالیات به‌صورت تصاعدی افزایش پیدا می‌کند. کفی برای آن در نظر گرفته شده و به هر میزان که از آن بالاتر رود، مالیات دریافتی از آن فرد بیشتر می‌شود. نرخ مالیات بر درآمد 23 تا 43 درصد است. برخی استان‌‎ها و مناطق آن بنابر قوانین محلی خود ممکن است نرخی اضافه کنند. مناطق شمالی توسعه‌یافته، اروپایی و صنعتی هستند و اقتصاد شهرهای جنوبی بیشتر با کشاورزی و دامپروری اداره می‌شود. از مناطق محروم مالیات کمتر و از مناطق ثروتمندتر مالیات بیشتر گرفته می‌شود.

وی افزود: مالیات بر ارزش افزوده در ایتالیا 22 درصد است یعنی هر کالایی که خریداری می‌شود مالیات بر ارزش افزوده 22 درصدی روی قیمت آن محاسبه می‌شود. مالیات بر ارزش افزوده در ایران 9 درصد است که نشان می‌دهد ایتالیا کشوری است که مخارج خود را از طریق مالیات کسب می‌کند اما ایران کشوری نفتی است که مالیات سبک‌تر دارد. ایتالیا 57 درصد درآمد مالیاتی خود را صرف هزینه‌های بهداشتی و درمانی مردم می‌کند.

راضی ادامه داد: فردی که اقامت دائم ایتالیا را دارد باید برای درآمد خود در هر جای دنیا به دولت ایتالیا مالیات پرداخت کند. برای ایران نیز یک مشکل مالیاتی وجود دارد، موافقت‌نامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف از جانب ایران امضا، نهایی و آماده اجرا شد، اما ایتالیا آن را امضا و اجرایی نکرد. اگر ما در کشور خود مالیات پرداخت می‌کنیم باید در ایتالیا نیز این کار را انجام دهیم. افرادی که در ایتالیا اقامت موقت دارند باید تنها برای درآمدهایی که در ایتالیا کسب می‌کنند، مالیات پرداخت کنند.

رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا با اشاره به اینکه روابط بانکی ایران با ایتالیا خوب است اما گسترده نیست، تصریح کرد: ایران با دو بانک ایتالیایی ارتباط و گشایش ال سی دارد. بانک سپه شعبه رم نیز فعال است و گشایش ال سی نیز دارد. بانک‌های پارسیان، پاسارگاد، خاورمیانه، سامان و صنعت و معدن با دو بانک ایتالیایی در ارتباط هستند. برای مواد غذایی و صنایع دارویی در بانک‌ها مشکلی وجود ندارد. نقل و انتقال مالی سریع انجام می‌شود اما اگر کالای صنعتی و ماشین‌آلاتی بخواهد وارد ایران شود حتماً باید از طرف ایتالیا گواهی به بانک داده و تعهد کند که هیچ بخشی از ماشین‌آلات در صنایع تحریمی استفاده نمی‌شود.

وی افزود: اگر در ایتالیا شرکتی ثبت می‌شود که نیاز به خدمات بانکی دارد باید فهرست همه سهامداران که بالای یک درصد در آن شرکت سهم دارند و اعضای هیئت مدیره به بانک ارائه شود تا بررسی کند که فردی از اعضا جزو لیست تحریمی نباشد. با وجود این‌که تحریم‌ها برداشته شده است و منع قانونی وجود ندارد اما ما ترس داریم. ایتالیایی‌ها نیز بسیار در تجارت محافظه‌کار هستند و از این موضوع می‌ترسند که با ایران همکاری کنند و وارد لیست تحریم آمریکا شوند. اصل برجام برای این بود که تحریم‌های بانکی برداشته شود تا بتوان روابط تجاری را به راحتی انجام داد.

راضی با بیان این‌که ایتالیا در 5 صنعت جزو برترین‌های دنیا است، گفت: این صنایع، پوشاک و مد، خودروسازی، ماشین‌آلات، صنایع غذایی، مبلمان و دکوراسیون هستند البته صنایع دیگری نیز وجود دارند اما این 5 صنعت جزو صنایع پیشرو در ایتالیا هستند.

رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا با اشاره به این‌که ایتالیا یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان کالا و خدمات در جهان است، تصریح کرد: ایتالیا سال گذشته 4502 میلیارد صادرات داشته که طیف گسترده‌ای از کالا و خدمات از جمله ماشین‌آلات، لوازم الکتریکی خودرو، صنایع غذایی و ترکیبات دارویی را در بر می‌گیرد، بیش از نیمی از صادرات ایتالیا در داخل اتحادیه اروپا است.

وی ادامه داد: ایتالیا جزو بزرگ‌ترین واردکنندگان جهان نیز هست، در سال گذشته 420 میلیارد واردات داشته و یکی از عمده‌ترین اقلام وارداتی آن سوخت از جمله نفت‌خام، گاز، محصولات پتروشیمی، انواع میوه و سبزیجات، ماشین‌آلات و فولاد است. بیش از نیمی از واردات ایتالیا از کشورهای عضو اتحادیه اروپا صورت می‌گیرد.

راضی افزود: مهم‌ترین اقلام صادراتی ایتالیا به جهان داروها و مواد اولیه دارویی، خودرو، قطعات یدکی، نفت‌خام، کفش، مبلمان، کیف و چمدان، نوشیدنی‌ها، طلا و جواهرات، ماشین‌آلات و وسایل نقلیه موتوری است.

رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا گفت: در صنعت مد چند برند معروف از جمله D&G، گوچی، رادا و ورساچی وجود دارد. یکی از برندهای معروف خودروسازی، FIAT است که تا زمانی که ایتالیایی بود این امکان وجود داشت که ایران با آن همکاری کند اما از زمانی که با آمریکا ارتباط برقرار کرد دیگر همکار آمریکایی اجازه کار با ایران را نمی‌دهد. برندهای دیگر خودرو مازراتی و لامبورگینی هستند. در بحث صنایع غذایی ایتالیا یکی از صنایع پیشرو است. نوتلا، شیرینی و شکلات، باریلاو ایلی از برندهای معروف هستند.

وی ادامه داد: از اقلام وارداتی اولیه ایتالیا خودرو است. خودرو، نفت، قطعات یدکی خودرو، تلفن‌های همراه، ماشین‌های پردازش خودکار و طلا و جواهر از جمله اقلام وارداتی دیگر هستند.

راضی در خصوص روابط تجاری ایران با ایتالیا، گفت: طبق آخرین آمار از مرکز آمار ایتالیا، صادرات ما 3 میلیارد و 18 میلیون بوده است. بخش عمده از این مقدار، نفت خام است. صادرات به ایتالیا از سال 2016 آغاز شد. بخش عمده صادرات ما نفت‌خام بود. در سال‌های اخیر صادرات ایتالیا به ایران رشد داشته است. 5/1 میلیارد صادرات به ایران داشتند. غیر از نفت، محصولات پتروشیمی، چرم، پوست، پسته، زعفران و اتانول نیز صادر شده است.

وی افزود: پیش از تحریم حجم مبادلات تجاری ایران با ایتالیا به 8 میلیارد دلار می‌رسید اما از دوران تحریم این حجم کاهش چشمگیری داشته اما رابطه قطع نشده است. در شرایط پسابرجام با گشایش فضای اقتصادی و روابط بانکی بار دیگر روابط تجاری افزایش یافت و با احتساب نفت‌خام حجم روابط تجاری به 5 میلیارد رسید.  طبق آمار ایتالیا از بعد واردات و صادرات شریک دوم ایران است. شریک اول در صادرات، فرانسه و در واردات، آلمان است اما ایتالیایی‌ها این را قبوا ندارند و عنوان می‌کنند که آن‌ها شریک اول ما هستند.

رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا  با بیان این‌که ایران با ایتالیا روابط سیاسی خوبی دارد، عنوان کرد: ایتالیایی‌ها با هر فرصتی که برایشان پیش می‌آید، می‌خواهند روابط خود را با ایران افزایش دهند، صادرات غیر نفتی ایران به ایتالیا در سالهای اخیر روند افزایشی داشته اما هم‌چنان بخش عمده صادرات ایران به ایتالیا نفت و فرآورده‌های نفتی و میعانات گازی است، نفت اولین کالایی است که از ایران به ایتالیا صادر می‌شود که در سال 2016 حدود 800 میلیون نفت صادر شده و در 2017  این رقم به 2.5 میلیارد رسیده است.

وی ادامه داد: کالای دیگر آهن و فولاد است، صادرات آهن، فولاد و قطعات فلزی به ایتالیا حدود 250 میلیون بود. آهن یکی از صنایع بسیار انرژی‌بر و پر مصرف آب است که این دو ماده حیاتی به راحتی استفاده می‌شود  و به مصرف‌کننده خارجی با یارانه داده می شود. این دو منبع نیاز به صرفه‌جویی دارد اما برای مصرف آهن و فولاد از آن استفاده می‌کنند. جریان بازرگانی توسعه یافته با زیرکی آهن و فولاد را صادر می‌کنند و از تولید آن خارج شده‌اند اما کشوری مثل ایران که انرژی را به راحتی و ارزانی در اختیار دارد اکنون صادر کننده آهن و فولاد است.

راضی افزود: کالای دیگر چرم و پوست دباغی نشده است که ارزش پایین دارد، ایران در این زمینه خام‌فروشی دارد و ایتالیایی‌ها برای چرم از آن استفاده می‌کنند که ارزش افزوده بالایی دارد . ایران صادرات میوه و خشکبار نیز دارد، موادشیمیایی، پتروشیمی، مصنوعات پلاستیکی، آهن و فولاد، مواد معدنی، ماشین‌آلات و پشم و موی حیوانات از جمله صادرات است.، ایتالیایی‌ها کیوی وانار نیز وارد می‌کنند اما پرتقال را خود پرورش می‌دهند. ایتالیا دومین صادر کننده گوجه‌فرنگی و فرآورده‌های آن در دنیا است.

 رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا  با اشاره به اینکه یکی از مهمترین اقلامی که  از ایتالیا وارد می شود ماشین آلات است، تصریح کرد: حدود 40 درصد ماشین آلات در کفش و چرم، کاشی و سرامیک، سنگ،‌ دارو و بسته‌بندی و نساجی ایتالیایی هستند. ما باید دنبال نوسازی صنایع برویم و ماشین‌آلات تکنولوژی نو را وارد کشور کنیم تا محصولاتی که تولید می‌کنیم با استانداردهای جهانی همخوانی داشته باشند.

راضی با بیان اینکه یکی از کالاهای  صادراتی ایران به ایتالیا نفت خام است، عنوان کرد: محصولات فولادی و نیمه تمام، خشکبار، الکل‌های غیر حلقوی مخصوصا اتانول، پوست خام گوسفند و گاو و انواع سنگ نیز از دیگر اقلام است، پلیمرهای اتیلن از دیگر کالاهای صادراتی ما به ایتالیا هستند.

رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا گفت: ایران ماشین آلات، توربوجت‌ها، انواع پمپ‌ها و کمپرسورها، ماشین‌های ظرفشویی، لوازم خانگی، شیرآلات، دیگ‌های بخار، پمپ‌های هوایی، انواع قرقره‌ها و ماشین‌آلات مکانیکی را از ایتالیا وارد می‌کند. اگر نفت در مبادلات تجاری در نظر گرفته شود،  ایتالیا در اروپا شریک اول ما است که با احتساب نفت بیشترین مبادله را با ما دارند و آلمان و فرانسه بعداز ایتالیا هستند.

راضی در خصوص بحث برند و برندسازی در ایتالیا، مطرح کرد:  شرکت‌های ایتالیایی‌ برند را هویت خود می‌دانند و برایشان بسیار مهم است، برند یکی از دارایی‌های فکری است و هر شرکتی که می‌خواهد وارد کار شود ابتدا برای برند خود برنامه‌ریزی می‌کند و با آن برند وارد بازارهای جهانی می‌شود. برند آن چیزی است که مردم از یک شرکت استنباط می‌کنند.

وی افزود: برندسازی خوب باعث افزایش ارزش یک شرکت می‌شود و می‌تواند به کارکنان شرکت برای کار بیشتر و دفاع از هویت خود یعنی برند انگیزه دهد، برندسازی  ارتباط تنگاتنگ و ناگسستنی با دارایی‌های فکری دارد، شرکت‌های ایرانی حتما باید با بحث برند و برندسازی و برندهای معروف ایتالیا آشنایی پیدا کنند. برند بخش جدایی ناپذیر یک شرکت است و بدون برند شرکت نمی تواند کار خود را پیش ببرد. هر برند شعاری را به همراه دارد.

راضی ادامه داد: بعضی از اوقات یک برند به قدری برای یک شرکت ارزش پیدا می‌کند  که اجازه استفاده از برند خود را با قیمت بسیار بالایی به شرکتی که همان محصول مشابه را تولید می‌کند می‌فروشد مثل کولاکولا که ارزش برند ان  حدود 70 میلیارد دلار است. برند یا داخلی و یا بین المللی است. اگر شرکتی قصد دارد برندش بین المللی شود باید در سازمان مالکیت فکری آن را ثبت کند و اگر برندی در آنجا ثبت شود، تحت حمایت و قوانین آن سازمان قرار خواهد گرفت.