۰ نفر

ذخایر گاز طبیعی هلند رو به پایان می رود

۲۶ شهریور ۱۳۹۵، ۱۷:۲۶
کد خبر: 146081
ذخایر گاز طبیعی هلند رو به پایان می رود

هلند روز جمعه اعلام کرد که ذخایر میدان گاز طبیعی گرونینگن که بزرگترین منبع تامین گاز طبیعی در اتحادیه اروپا به شمار می رود، تا 17 سال دیگر به پایان خواهد رسید.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، پیتر هین فان مولیگن اقتصاددادن ارشد سازمان مرکزی آمار هلند (سی بی اس) گفت که ذخیره گاز طبیعی این کشور رو به پایان می رود.

فان مولیگن در یک پیام تصویری که در وبسایت سی بی اس منتشر شد، گفت: ما از سال 1959 که گاز طبیعی در گرونینگن کشف شد، بالغ بر 80 درصد ذخایر آن را مصرف کرده ایم و چنانچه میزان استخراج در همین سطح باقی بماند، تا 17 سال دیگر به پایان خواهد رسید و دیگر گاز طبیعی نخواهیم داشت.

این اقتصاددان سی بی اس افزود: سقوط قیمت های گاز طبیعی و تصمیم دولت هلند در 2 سال گذشته برای کاهش میزان استخراج گاز طبیعی در استان زلزله خیز گرونینیگن در شمال این کشور، منجر به کاهش قابل توجه سود از ناحیه فروش این کالا شده است.

دولت هلند در سال 2013 حدود 13 میلیارد یورو (14 میلیارد و 500 میلیون دلار) از محل فروش گاز طبیعی درآمد داشته که در سال گذشته (2014)، به حدود پنج میلیارد یورو کاهش یافته است.

لاهه در ماه ژوئن اعلام کرد که قصد دارد میزان تولید میدان گاز طبیعی گرونینگن را در طول پنج سال آتی با 11.1 درصد کاهش از 27 میلیارد متر مکعب کنونی به 24 میلیارد متر مکعب برساند و قرار است تصمیم نهایی در این باره در ماه اکتبر گرفته شود. 

تصمیم در باره کاهش استخراج و میزان تولید گاز طبیعی در استان گرونینگن در شمال هلند در پی وقوع یک رشته زمین لرزه ها در این منطقه و ترسیدن ساکنان آن و وارد شدن آسیب به ساختمان ها و بناهای تاریخی این منطقه گرفته شد.

گرچه این زمین لرزه ها کوچک بودند، اما اغلب نزدیک به سطح زمین رخ می دادند.

بر اساس آمار سی بی اس، هلند تا سال 2014 پس از نرو‍ژ، دومین صادر کننده گاز طبیعی در اروپای غربی بود و درآمد آن از صدور گاز طبیعی 2.6 درصد کل درآمد این کشور را تشکیل می داده است.

با این حال از ماه مه سال گذشته (2014)، واردات گاز طبیعی هلند که بزرگ ترین مصرف کننده گاز طبیعی در میان 34 عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه به شمار می رود، برای نخستین بار از صادرات آن فراتر رفت.