۰ نفر

فعالان اقتصادی در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین مطرح کردند؛

دلار ۳۳۰۰ تومانی تکرار اشتباهات گذشته/ نرخ ارز واقعی نیست

۷ دی ۱۳۹۵، ۱۲:۲۱
کد خبر: 166996
دلار ۳۳۰۰ تومانی تکرار اشتباهات گذشته/ نرخ ارز واقعی نیست

روند رو به افزایش نرخ دلار در بازار آزاد در حالی ادامه دارد که چندی پیش رییس سازمان برنامه و بودجه از یکسان سازی نرخ ارز از سال آینده در محدوده دلار 3300 تومانی خبر داده بود.

محمدباقر نوبخت تاکید کرده؛ هرچند درآمد دولت از تبدیل دلار به ریال با افزایش نرخ بیشتر می شود اما قدرت خرید ملی برای ما مهم است لذا از افزایش نرخ ارز استقبال نمی کنیم و یکسان سازی نرخ ارز باید سال آینده در همین حدود تنظیم شود. در این راستا تعدادی از فعالان اقتصادی در گفت و گو با اقتصاد آنلاین، نقطه نظرات خود را در این خصوص مطرح کردند که در ادامه خواهید خواند؛

عدنان موسی پور، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در گفت و گو با اقتصاد آنلاین افزود: هر تصمیم به حالت دستوری در اقتصاد امروز ما جواب نمی دهد و اثری ندارد،‌ به ویژه این گونه تصمیمات در بحث نرخ ارز اصلا اثرگذار نخواهد بود.

وی تصریح کرد: ثابت شده در 15 تا 20 سال گذشته بارها در تصمیمات مشابه خواستند نرخ ارز را به شکل غیر واقعی نگه دارند،‌ موفق نبوده اند و تجربه نشان داده تصمیمات اتخاذ شده در زمینه تثبیت نرخ ارز تاکنون موفق نبوده است.

وی خاطر نشان کرد: آخرین تصمیمی که متاسفانه دولت اشتباه کرده در واقع تعیین نرخ ارز 3300 تومانی در بودجه سال 96 است در حالی که در بازار آزاد امروز نرخ ارز بیش از 4 هزار تومان بود.  

عضو اتاق بازرگانی اهواز بیان کرد: بین نرخ ارز تعیین شده از سوی دولتی و بازار آزاد تفاوت فاحشی وجود دارد .

وی تاکید کرد: تفاوت بین نرخ ارز دولتی و بازار آزاد ، راه برای رانت و فساد اقتصادی باز می کند.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به شرایط بازار و وضعیت حاکم بر اقتصاد کشور بعید می دانم دولت در تثبیت نرخ ارز به قیمت 3300 تومان موفق شود.

 

روشن شدن تکلیف فعالان اقتصادی با تثبیت نرخ ارز

‌زهرا اخوان نسب، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران هم در این زمینه به خبرنگار اقتصاد آنلاین گفت: با توجه به شرایط اقتصادی و همچنین رکودی که وجود دارد، نمی توان پیش بینی دقیقی کرد که قیمت ارز روی 3300تومان تثبیت شود.

وی اظهار کرد: اگر دولت واقعا بتواند نرخ ارز را روی 3300 تومان تثبیت کند،‌ تکلیف تولیدکنندگان،‌ صادرکنندگان و واردکنندگان مشخص می شود و آنها می توانند برای فعالیت های اقتصادی برنامه ریزی کنند.

وی تصریح کرد: یکی از سختی های کار این است که امکان برنامه ریزی بلند مدت وجود ندارد و همیشه باید برنامه ریزی کوتاه مدت انجام دهیم.

این فعال اقتصادی بیان کرد: تثبیت واقعی نرخ ارز موجب از بین رفتن بازار سیاه دلالی خواهد شد.

وی افزود: تجربه نشان داده معمولا در آستانه برگزاری انتخابات هستیم و فضای کشور سیاسی ممکن است تحولاتی داشته بادش بنابراین شرایط روی رفتارهای اقتصادی اثر گذار است.

اخوان نسب گفت: نرخ ارز اکنون از 4 هزار تومان نیز گذشته و باز هم در حال رشد و فاصله گرفتن از نرخ تعیین شده از سوی دولت است بنابراین می توان گفت نرخ ارز واقعی نیست.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان اظهار کرد: مدتی است هم و غم دولت این بوده که اجازه ندهد که ارز گران شود زیرا این شرایط مانند فنری است که تا جایی می تواند فشار را تحمل کند و پس از مدتی نیروی که پشت آن جمع شده، آزاد شده و بازار را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی خاطر نشان کرد: نرخ واقعی ارز 3300تومان نیست و بالاتر از این مبلغ است و بعید می دانم روی این مبلغ تثبیت شود.

وی عنوان کرد: در 2-3 سال گذشته تلاش دولت این بوده که نرخ ارز را در این حدود ثابت نگه دارد و افزایش نیابد اما با توجه به نزدیکی انتخابات آتی،‌رکود موجود در بازار و ... در عمل شاید نتواند این نرخ را تثبیت و کنترل کند.

اخوان نسب درباره تاثیرات تثبیت نرخ ارز 3300 تومانی در بازار گفت: به حتم بر روی تولید و فعالیت اقتصادی کارخانه ها که مواد اولیه وارداتی دارند، تاثیر گذار خواهد بود و اگر بتوانند ارز را روی نرخ 3300 تومان تثبیت کنند موجب ارزآوری صادرکنندگان خواهد شد.

رئیس کمیسیون توسعه توان اقتصادی و بازرگانی بانوان اتاق بازرگانی اصفهان ادامه داد:‌ بسیاری از کارخانه ها تا 80درصد مواد اولیه مورد نیاز خود را از بازار داخل تهیه می کنند بنابراین نرخ ارز روی فعالیت آنها تاثیر چندانی ندارد مگر اینکه محصول نهایی آنها صادر شود که بحث ارزآوری مطرح می شود.

وی بیان کرد: با توجه به شرایط کنونی اقتصاد واقعا نمی توان پیش بینی دقیقی داشت و بعید می دانم ارز با قیمت 3300 تومان تثبیت و تک نرخی شود.

وی گفت: هرچه ارز گران تر شود به نفع صادرات است و توجیه اقتصادی پیدا می کند.

 

4 هزار تومان؛‌ قیمت معقول تثبیت نرخ ارز

اکبر ابراهیم‌ نژاد، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایلام نیز درباره تثبیت نرخ ارز به قیمت 3300 تومان به خبرنگار اقتصاد آنلاین گفت:‌ این کار امکان پذیر نیست زیرا شرایط اقتصادی داخلی ما اگر بخواهیم رونق بگیرد باید نرخ ارز بالای این قیمت باشد.

وی افزود: این طرح را مانند موارد قبلی بوده و از هم اکنون می توان شکست آن را پیش بینی کرد.

ابراهیم‌ نژاد تصریح کرد: دولت به اندازه کافی امکانات ندارد که در اختیار واردکنندگان قرار دهد و باز هم مانند دولت قبل خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که اگر دولت بخواهد نرخ معقولی برای تثبیت نرخ ارز تعیین کند،‌ چقدر باید باشد،‌ اظهار کرد: حداقل 4هزار تومان باید باشد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایلام درباره تاثیر این نرخ در بازار سرمایه و روند تولید در کشور توضیح داد: زمانی که قیمت ارز بالا می رود، قیمت مواد اولیه وارداتی نیز افزایش پیدا می کند و تولید کننده با آن کسانی که جنس را وارد می کنند می تواند رقابت کند.

وی ادامه داد:‌ با این اوضاع و شرایط تثبیت نرخ ارز به قیمت 3300 تومان امکان پذیر نیست.

 

تاثیر 40 درصدی تثبیت نرخ ارز در رونق بازار

عبدالرسول ابراهیمی عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی بوشهر نیز در این خصوص به خبرنگار اقتصاد آنلاین گفت: اگر دولت بخواهد و عزم جدی هم داشته باشد،‌ متاسفانه دلاری در دست ندارد که بتواند نرخ آن را روی 3300 تومان نگه دارد.

وی افزود: 3300 تومان را به عنوان نرخ ارز مرجع و برای انجام امور تجاری و گمرکی و ... در نظر گرفته اند، اکنون در بانک مرکزی دلار 3230 تومان است و در بازار آزاد بین 4150 تا 4200 در حال معامله است.

وی اظهار کرد: دولت بدون داشتن دلار نقدی نمی تواند نرخ را ثابت نگه دارد.

وی توضیح داد:‌ در دولت قبل دلار به صورت شخصی، چمدانی و ... وارد می شد اکنون پول نفت نزد کشورهای دیگر داریم اما امکان جابجایی این مبالغ وجود ندارد .

وی در پاسخ به این سوال که اگر دولت بتواند نرخ ارز را روی 3300 تومان تثبیت کند ایا می توان به خروج از رکود و رشد اقتصادی و بازار سرمایه امیدوار بود،‌ گفت: از رکود به طور کامل خارج نمی شویم اما حداقل 30-40درصد شاهد رشد اقتصاد در بازار خواهیم بود.

وی بیان کرد: اکنون برای کمتر تاجری صرفه اقتصادی دارد که با دلار 4200 تومانی اقدام به سفر خارجی، تجارت و واردات کند.

ابراهیمی تصریح کرد: تاجران با این نرخ باید چه جنسی را وارد کنند که سود داشته باشد؟‌ اکنون بسیاری از اجناس وارداتی از سال گذشته که با دلار ارزان تر خریداری شده، در انبارها وجود دارد که کسی رغبتی به خرید آنها نشان نمی دهد.

این فعال اقتصادی عنوان کرد: نمی دانم دولت بر چه مبنایی و چگونه به دنبال تک نرخی کردن ارز با این مبلغ است؟‌ بارها گفته شد تا پایان نیمه اول و پس از آن شد در نیمه دوم سال دلار به طور 100درصد تک نرخی می شود اما اکنون در دی ماه قرار داریم و هنوز این اتفاق نیفتاده است.

وی گفت: گفته می شود به خاطر ژانویه و کریسمس دلار افزایش قیمت داشته اما 2 ماه است وعده می دهند که با تزریق دلار قیمت ها کاهش خواهد یافت در صورتی که چنین چیزی اتفاق نیافتاده است.

وی تاکید کرد:‌ کمبود دلار علت این افزایش قیمت هاست زیرا دلاری وجود ندارد که بخواهند تزریق کنند و قیمت ها را کاهش دهند.