۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

شاخص در نزدیکی ۶رقمی شدن/ دلار آرام گرفت، شاخص بی‌تاب شد

۳ بهمن ۱۳۹۶، ۱۵:۲۸
کد خبر: 247012
شاخص در نزدیکی ۶رقمی شدن/ دلار آرام گرفت، شاخص بی‌تاب شد

در پی کاهش هیجان در حوزه ارز شاهد بازگشت اقبال سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه بودیم. امروز نیز همچون روز گذشته شاخص‌ها یکدست سبزپوش بودند و معاملات در جوی آرام و صعودی انجام گرفت.

اقتصاد آنلاین- مریم علیزاده؛ طی داد و ستدهای امروز در بورس تهران، شاخص کل 596 واحد افزایش را تجربه کرد و به عدد 99هزار و 224 واحد رسید. امروز در بورس تهران یک میلیارد و 260 میلیون برگه سهم به ارزش 294 میلیارد تومان معامله شد که نسبت به روز گذشته تغییر چندانی نداشته و البته از این میزان 170 میلیارد تومان آن به معاملات خرد و حق تقدم‌ها اختصاص دارد. همچنین شاخص هم وزن با 74 واحد افزایش (معادل 0.4درصد) نسبت به روز قبل روی پله 17هزار و 439 واحد ایستاد.

در معاملات امروز گروه محصولات شیمیایی، خودرویی و فلزات اساسی بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند. در همین بین نماد شرکت‌های "گسترش نفت و گاز پارسیان" با 100 واحد افزایش  پس از تعدیل مثبت 23 درصدی و افزایش تخمین سود از هزار و 235 میلیارد تومان به هزار و 519 میلیارد تومان با رشد بیش از 4 درصد به معاملات خود پایان داد. سرمایه‌گذاری غدیر نیز با 99 واحد افزایش بابت اتفاقات بنیادی خوب در پرتفو خود در حال شکستن سقف قیمت سالانه خود بود و معدنی و صنعتی گل‌گهر با 70 واحد افزایش بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص نهادند.

گفتنی است در روزهای اخیر با تندتر شدن شیب صعودی نرخ ارز و پیش‌بینی افزایش سودآوری شرکت‌های دلارمحور، نمادهایی همچون "وغدیر" و "پارسیان" با توجه به چشم‌انداز مثبت زیرمجموعه‌هایشان مورد توجه فعالان بازار قرارگرفته‌اند که معاملات و نسبت قوی خریدار به فروشنده در این دو نماد می‌تواند نتیجه این چشم‌انداز باشد. از این گروه "وتوسم" نیز با بازدهی 2/3 درصدی روبرو شد. این شرکت با افزایش فعالیت‌های خود در حوزه اصلاح سبد سرمایه‌گذاری‌ها و پرداخت بدهی‌ها با فروش بخشی از سرمایه‌گذاری‌های کم بازده در سال مالی 96، توانسته است رشد 92 درصدی در سود حاصل از فروش سرمایه‌گذاری‌ها نسبت به سال مالی گذشته را تجربه نماید و از این محل سودی بالغ بر 92 میلیارد تومان محقق نماید.

اما در سوی منفی‌های بازار گروه بانکی، سیمانی و قند و شکر بر مدار منفی معامله شدند تا بیشترین افت روزانه را در بازار تجربه کنند. از این رو امروز نماد بانک ملت با تأثیر منفی 35 واحدی، بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص اعمال کرد.

همچنین در گروه بانکی نیز بانک صادرات  پس از 18 ماه توقف امروز سهامداران خود را برای برگزاری مجمع عمومی به شکل فوق العاده  به جهت  تصویب صورت‌های مالی منتهی به اسفند 95 و همچنین انتخاب اعضای هیئت مدیره دعوت کرد.

در گروه محصولات غذایی، "وبشهر" گزارش دی ماه خود را منتشر کرد که در این ماه 29 میلیون تومان سود حاصل از فروش شناسایی کرده است و 4.204.953 سهم سرمایه‌گذاری گروه صنایع بهشهر و 700.000 بانک اقتصاد نوین خریداری کرده است. همچنین این شرکت از ابتدای سال مالی تا کنون 144 میلیارد تومان سود سهام شناسایی کرده که 24 میلیارد تومان مربوط به دی ماه است.

در سمت دیگر در گروه پتروشیمی فشار عرضه‌ها در بازار امروز بیشتر بود چراکه اکثر نمادها به مقاومت‌های تکنیکال خود رسیده‌اند و بدیهی است که همزمانی ترمز گرفتن قیمت ارز و قرار گرفتن سهم‌ها بر روی سطوح مقاومتی، سبب فشار عرضه در بازار شود. با این حال چند عامل نظیر رشد احتمالی نرخ فروش اوره به جهاد کشاورزی ( از سطوح 6.125 ریالی به بیش از 10.000 ریال ) ، عملکرد فوق العاده شرکت‌های این گروه و همچنین افزایش نرخ ارز می‌توانند همچنان بر سودآوری شرکت‌های پتروشیمی تاثیر مثبت چشمگیری داشته باشند.

 در این صنعت، شخارک گزارش 9 ماهه خود را منتشر کرد و بر اساس این گزارش اعلام نمود که 84 درصد از سود پیش‌بینی شده را محقق نموده است  این شرکت با پوشش 84 درصدی فروش  و پوشش 82 درصدی بودجه عملیاتی خود در 9 ماهه به سود 2931 ریال  رسیده است.

خبری نیز در گروه دارویی موجب اقبال سهامدارن به این صنعت جاافتاده از صعود قیمتی شد. سخنگوى وزارت بهداشت با اشاره به مشکلات داروسازان اعلام کرد 500 میلیون دلار اعتبار از صندوق ذخایر ارزی در نظر گرفته شده که حدود 2 هزار میلیارد تومان از بدهى‌هاى صنایع دارویى به صورت نقدى و 2 هزار میلیارد تومان دیگر از طریق اوراق جهت حمایت از این صنعت پرداخت می‌شود. امید آن می‌رود با پرداخت بدهی‌های شرکت‌های پخش دارو به داروسازی‌ها، نمادهی این گروه جانی دوباره بگیرند.

اما در گروه پرحاشیه و شاخص‌ساز بازار، شرکت ایران خودرو با نماد "خودرو" گزارش عملکرد دی ماه خود را بدون آمار فروش قطعات منتشر کرد که مطابق با آن، این شرکت در ماه مذکور موفق به فروش 2298 میلیارد تومان انواع محصول خود (معادل 12 درصد از بودجه کل شرکت بدون در نظر گرفتن فروش قطعات) شده است.

 همچنین مجموع کل فروش شرکت از ابتدای سال مالی تاکنون به مبلغ 18138 میلیارد تومان رسیده (معادل 97 درصد از بودجه بدون قطعات) و شرکت برای اینکه بخواهد بودجه خود را به صورت کامل محقق سازد، باید تا پایان سال مالی 572 میلیارد تومان دیگر فروش داشته باشد. لازم به توضیح است که کل مبلغ فروش شرکت در سال مالی  95 شرکت مبلغ 25612 میلیارد تومان بوده است. شرکت در دی ماه عملکرد خوبی داشته است و از منظر مقدار فروش و مبلغ فروش نسبت به ماه گذشته خود به ترتیب با رشد 11 و 14 درصدی همراه بوده است. شرکت تا به اینجای کار موفق شده است که 568605 دستگاه از مقدار پیش بینی شده در بودجه خود را به فروش برساند.

همچنین در طی معاملات امروز باز سرمایه درگروه فلزات اساسی نیز شاهد تحرکات مثبتی به دنبال تداوم روند صعودی نرخ جهانی کامودیتی ها بودیم. در این گروه شرکت فولاد خوزستان با نماد "فخوز" گزارش عملکرد دی ماه  خود را منتشر کرد که مطابق با آن، این شرکت در ماه مذکور موفق به فروش 706 میلیارد تومان انواع محصول خود (معادل 11 درصد از بودجه کل شرکت) شده است.

در این گروه همچنین فولاد مبارکه اصفهان در 10 ماهه منتهی به دی 96،  84 درصد از مقدار تولید  و 82 درصد از مقدار فروش بودجه شده را محقق کرد. فولاد در عملکردی مطلوب موفق شد  از این مقدار تولید و فروش مبلغ 12473 میلیارد تومان درآمد کسب کند که معادل 86 درصد مبلغ فروش پیش‌بینی شده است.

در ادامه انتشار گزارش های عملکرد ماهانه، شرکت فولاد آلیاژی ایران با نماد "فولاژ" گزارش عملکرد دی ماه  خود را منتشر کرد که مطابق با آن، این شرکت در ماه مذکور موفق به فروش 104 میلیارد تومان انواع محصول خود (معادل 11 درصد از بودجه کل شرکت) شده است.

امروز همچنین نماد شرکت فرآورده‌های نسوز آذر با نماد "کاذر" طی یک اطلاعیه اعلام کرده برآورد خود از پایان سال مالی منتهی به اسفند 96 را از 3 میلیارد 376 میلیون تومان به 43 میلیون تومان تغییر داده است. که از دلایل اصلی این تعدیل منفی، کاهش 28درصدی بودجه تعدیلی نسبت به بودجه اولیه و همچنین کاهش درخواست مشتریان، و تعمیرات اساسی ماشین آلات بوده همچنین فقدان سرمایه در گردش لازم و عدم تامین مواد اولیه مورد نیاز و به تبع عدم تولید محصولات با ارزش افزوده بالا ذکر شده است.

در فرابوس نیز  فردا چهارشنبه مورخ 96.11.04 اوراق اسناد خزانه اسلامی با تاریخ سررسید 98.07.22 برای اولین بار پس از پذیرش در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران در نماد "اخزا6061" عرضه می‌شود.

در حوزه بین الملل رهبر دموکرات ها به تصویب بودجه موقت و بازگشایی دولت به مدت 3 هفته و ادامه مذاکرات رضایت داد در نتیجه مجلس سنای آمریکا با 87 رأی موافق و 18 رأی مخالف به طرح تأمین بودجه دولت و رفع تعطیلی دولت فدرال رأی مثبت  داد. همین خبر می تواند آینده کامودیتی ها را روشن تر کند چرا که با اجرایی شدن طرح تزریق بودجه هزار میلیارد دلاری ترامپ به منظور فعالیت های عمرانی وسیع در سطح ایالات متحده سطح تقاضای فلزات اساسی را با افزایش قابل توجهی مواجه خواهد نمود.

البته از سویی دیگر با کاستن از برودت هوا و احتمال استخراج هرچه بیشتر از معادن در سطح کشورهای تولید کننده ، امکان افزایش عرضه و کاهش نسبی قیمت جهانی فلزات اساسی قوت خواهد گرفت.

در حوزه انرژی، قیمت نفت برنت در حال نزدیک شدن به رقم 70 دلار در هر بشکه است. شاخص های بنیادی بازار نفت در هفته های اخیر مثبت تر شده است که این نیز می تواند بر ادامه روند سودسازی شرکت های پالایشی منجر شود.

در بازار داخلی نیز با آرام گرفتن هیجانات ناشی از افزایش نرخ دلار به سبب تزریق ارز از سوی بانک مرکزی به صرافی‌ها از امروز شاهد بازگشت آرامش به این حوزه و تسری این آرامش به بازار سرمایه نیز هستیم.