۰ نفر

رییس اتحادیه ناشران و کتاب فروشان در گفت و گو با اقتصاد آنلاین:

ایران در بازار نشرجهانی سهمی ندارد/ سایه فضای تبلیغاتی انتخابات بر نمایشگاه کتاب تهران

۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۵:۱۹
کد خبر: 193853
ایران در بازار نشرجهانی سهمی ندارد/ سایه فضای تبلیغاتی انتخابات بر نمایشگاه کتاب تهران

رییس اتحادیه ناشران گفت: به دلیل تعامل نداشتن ناشران ایرانی و بین‌المللی، ایران سهمی در بازار نشر جهانی ندارد، که در این خصوص برگزاری نمایشگاه بین‌المللی با کیفیت می‌تواند تا حدی این شکاف را کم کند.

محمود آموزگار در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین، در خصوص وضعیت برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: نمایشگاه کتاب امسال نسبت به سال های گذشته با فروش کمتر و استقبال پایین تری همراه بود. به طوری که غرفه داران نمایشگاه کتاب هم به این موضوع اذعان داشتند.

وی افزود: تاثیر نمایشگاه کتاب بر ناشران به دو بخش تقسیم می شود. در گروه اول ناشران حرفه ای و بزرگ قرار دارند که برای آنها برگزاری نمایشگاه به منزله موقعیتی است که بخشی از نقدینگی مورد نیازشان را فراهم می کند. اما گروه دوم ناشران غیر حرفه ای و حتی توزیع کننده‌ های کتاب هستند که در نمایشگاه فعالیت مناسبی ندارند و حتی رفتارهای هنجارشکنانه در نمایشگاه دارند.

رییس اتحادیه ناشران با انتقاد از اینکه نمایشگاه سال 96 هم به عنوان یک فروشگاه بزرگ 10 روز بود، تصریح کرد: برگزاری نمایشگاه کتاب با کیفیت کنونی دارای ویژگی های مثبتی است همانند اینکه مردم به نمایشگاه اقبال نشان می دهند، اما هنوز از جهت ارتباط با ناشران خارجی دارای ضعف است و همین موضوع باعث شده ناشران ایران سهم مشخصی در بازار نشر جهان بدست نیاورند. در حالی که در مورد فیلم سازان ایرانی وضعیت متفاوت است و این گروه امروز در دنیا مطرح شده اند و بسیاری از فیلم های کارگردانان بزرگ ایرانی به زبان های مختلف ترجمه و پخش می شود در حالی که چنین تجربه مشابهی را پیرامون کتاب ایرانی و نویسندگان ایرانی نداریم.

آموزگار ادامه داد: فعالیت ناشران در ایران شامل مواردی هست که قابل نقد کردن است. همانند ساماندهی نشدن یارانه ناشران و یا تناسب نداشتن تعداد ناشران با کتاب فروشی های فعال در کشور که در این خصوص برگزاری نمایشگاه کتاب باعث می شود کتاب فروشی ها بیرون از چرخه اقتصادی نمایشگاه قرار گیرند و سهمی از نقدینگی در گردش  نمایشگاه نداشته باشند. از طرفی نمایشگاه کتاب خود نمادی از ساختار بی هنجار و نبود تعادل بین تعداد ناشران و کتاب فروشی هاست. چرا که در آخرین آمار اعلام شده از سوی خانه کتاب در کل کشور 13 هزار پروانه نشر صادر شده است که در این میان 4 هزار ناشر حداقل سالی یک جلد کتاب به چاپ می رسانند. در حالی که کل کتاب فروشی های کشور یک هزار عدد است.

وی در بخش دیگری از صحبت خود با بیان اینکه فضای تبلیغاتی انتخابات در برگزاری نمایشگاه کتاب تهران اثرگذار بود، اظهار داشت: 2 جمعه ای که نمایشگاه کتاب برپا بود مقارن بود با پخش زنده مناظره های تلویزیونی کاندیداها و همین موضوع سبب شد دربهترین روزهای فروش نمایشگاه کتاب، میزان مراجعه بازدیدکنندگان کاهش داشته باشد. از طرفی هم به نظر می رسید فروش در نمایشگاه تحت تاثیر کاهش تعداد مراجعه کنندگان به میزان کمتری نسبت به نمایشگاه های سال گذشته اتفاق افتاد.