۰ نفر

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گلایه کرد

کارشکنی تندروهای عربستان در حج

۲۹ دی ۱۳۹۵، ۷:۳۷
کد خبر: 171388
کارشکنی تندروهای عربستان در حج

روحانی همیشه آرام بعثه رهبری، گرچه در سفر بود و مجالش برای پاسخگویی اندک، اما وقتی باخبر شد پیگیر صحت گمانه‌زنی‌ها درباره برگزار شدن یا نشدن حج آینده هستیم، فرصتی را برای رفع ابهامات به ما اختصاص داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از جام جم ، حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی قاضی‌عسکر، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت به آینده حج خوشبین است و باور دارد که مذاکرات می‌تواند ایران را به توافقی پایدار با عربستان در زمینه حج برساند که راهکار آن، جدا کردن مساله روابط سیاسی دو کشور از موضوع حج است.

با وجود سیاست‌های خصمانه ریاض، در شرایط کنونی، آینده روابط ایران و عربستان را در زمینه حج چگونه می‌بینید؟

حج رکنی از ارکان دین است که در اسلام جایگاهی والا و مهم دارد و مهم‌ترین کنگره دینی بین‌الملی جهان اسلام به‌شمار می‌آید. طبیعی است اگر شرایطی که در فقه، مراجع عظیم تقلید برشمرده‌اند فراهم شود بر هر مسلمانی واجب است که حج به جای آورد و جز در شرایط بسیار ویژه و خاص تعطیل‌بردار نیست.از این‌رو اینجانب معتقدم که مساله حج را باید از روابط سیاسی دو کشور جدا بدانیم و اجازه ندهیم این فریضه الهی تعطیل شود و مردم از برکات آن محروم شوند.به همین خاطر زمانی که دعوتنامه به دست ما رسید با پیش‌بینی‌های صورت گرفته، هیات ایرانی برای مذاکره به عربستان اعزام خواهد شد.

هدف از اعزام این هیات باتوجه به تجربه سال گذشته، چیست؟

ما درصدد هستیم در مذاکرات خواسته‌های جمهوری اسلامی ایران مطرح و زمینه برای انجام حجی باشکوه، عزتمند همراه با‌ آرامش و امنیت فراهم شود.

برخی می‌گویند که هدف اصلی عربستان از ادعای دعوت مسئولان ایرانی، صرفا اغوای افکار عمومی است. شما چه فکر می‌کنید؟

بنده چنین مطلبی را قبول ندارم، چرا که کشور میزبان هم نیازمند آن است تا هر مقدار ظرفیت دارد بتواند زائر جذب کند. از سوی دیگر مشکلات به‌وجود آمده در روابط دو کشور نمی‌تواند دوام پیدا کند و بالاخره باید مسئولان مربوطه در سطوح عالی دو کشور کنار هم بنشینند و با گفت‌وگو و رعایت مصالح امت اسلامی، مشکلاتشان را حل و به یک توافق پایدار دست یابند.

هدف غایی که ما نتوانستیم بر سر آن با عربستان به توافق برسیم، به دست آوردن تضمینی برای تامین امنیت حجاج ایرانی در این کشور بود. فکر می‌کنید عربستان هم‌اکنون می‌تواند این خاطرجمعی را به ما بدهد؟

مساله امنیت حجاج دو وجهه دارد: وجهه اول آن مربوط به کشور میزبان است که باید امکانات لازم را فراهم کند تا حاجیان بتوانند به سهولت حج خود را انجام دهند مانند توسعه حرمین، توسعه جمرات،‌ تغییر مسیرهای منتهی به جمرات و بازگشت از آن، ‌طرح زمان‌بندی برای حجاج کشورها، فراهم کردن امکانات امداد و نجات در بین راه‌ها، استقرار تیم‌های پزشکی و درمانگاه‌ها در هر مسیر برای مقابله با حوادث و ایجاد ستاد بحران با مشارکت کشورهای اسلامی جهت همکاری در حوادث احتمالی و... وجهه دوم نیز کشورهای اسلامی هستند.

ایران بسیار سعی کرده که مساله حج را سیاسی نکند اما به نظر می‌آید عربستان این موضوع را سیاسی می‌بیند. شما هم موافقید؟

ما هیچ‌گاه به دنبال سیاسی کردن حج نبوده‌ایم. ما، نه این‌که حج را سیاسی ندانیم، بلکه به این معنی که نخواستیم از حج به عنوان یک ابزار سیاسی بهره بگیریم، حج فریضه‌ای جهانشمول و جایگاه وحدت امت اسلامی است، امام راحل رضوان‌الله تعالی علیه، رهبر معظم انقلاب

ـ‌ دام‌ظله ـ‌ مراجع عظام تقلید همه نگاهشان به حج یک نگاه تحول‌آفرین است و آنجا را جایگاهی برای نزدیکی امت اسلامی به یکدیگر می‌دانند، اما متاسفانه عناصر تندرو در عربستان در چند سال گذشته از حج به‌عنوان ابزاری برای تحمیل عقیده‌شان به دیگران و ترویج مذهب خود استفاده کرده‌اند، کتاب‌هایی به زبان‌های مختلف چاپ می‌کنند، دیگران را تکفیر می‌کنند و از همگان می‌خواهند دستورالعمل‌های آنان را عملی و اجرایی نمایند و ما این را به مصلحت حج نمی‌دانیم. حج جای تعارف و نزدیکی امت اسلامی به یکدیگر است و نباید در تحقق این امر کشور میزبان کارشکنی کند.

به نظرتان برای یکپارچه شدن مسلمانان جهان و حل این اختلاف‌ها، چه رویه‌ای باید در پیش بگیریم؟

حوادث چند سال گذشته در خاورمیانه و جهان اسلام مشکلات فراوانی برای مسلمانان به وجود آورده است، سر بریدن انسان‌های بی‌گناه، آتش زدن آنها، ویران کردن شهرها و اماکن، تصمیم‌گیری به جای ملت‌ها، تکفیر اهل قبله، ارائه ایدئولوژی خشونت‌آفرین، توطئه علیه حکومت‌های مردمی و امثال آن،‌ اینها همه مسائلی است که قلب امت اسلامی را جریحه‌دار کرده است و اگر این مشکلات حل نشود، امکان جبران خسارت‌های مادی و معنوی در آینده براحتی وجود ندارد. من معتقدم تا دیر نشده باید از این روش‌های نادرست دست برداشت و به وحدت و تقریب مذاهب اسلامی فکر کرد، به اندیشه‌های افراطی باید پشت پا زد و راه را برای تحقق اسلامی، رحمانی، عقلانی و تمدن‌ساز در جهان فراهم ساخت.