۰ نفر

عضو کمیسیون عمران شورای شهر خبر داد :

تمدید۶ماهه قرارداد شهرداری با پارکبان‌ها

۱۷ آذر ۱۳۹۵، ۷:۴۲
کد خبر: 162754
تمدید۶ماهه قرارداد شهرداری با پارکبان‌ها

چند سالی است که شهروندان به دیدن پارکبان‌ها در گوشه و کنار خیابان‌های شهر عادت کرده‌اند. پارکبان‌ها برای ارائه خدمات پارک و روان‌سازی ترافیک در خیابان‌هایی که تردد در آن زیاد است از سوی شهرداری به کار گرفته شدند. اما چندی است که حضورشان با چالش جدیدی مواجه شده است.

از یک سو مازیار معاون حمل ونقل ترافیک شهرداری تهران می‌گوید که از سال 94 قراردادی با پارکبان‌ها ندارد و از سوی دیگر مهدی چمران رییس شورای شهر تهران در مصاحبه‌یی اعلام می‌کند که هدف از به‌کار‌گیری پارکبان‌ها نظم بخشی به شهر بود نه اینکه این مساله به شغل برخی افراد بدل شود و افراد از این راه امرار معاش کنند. در این جا دو سوال مطرح می‌شود که اگر شهرداری قراردادی با پارکبان‌ها ندارد پس چگونه به آنها اجازه می‌دهد تا از شهروندان پول دریافت کنند و آیا این کار قانونی است یا خیر و اصلا اینکه شهروندان باید هزینه‌یی به این افراد پرداخت کنند یا خیر و سوال دوم اینکه قطعا پارکبان‌ها در قبال خدماتی که به مردم ارائه می‌دهند، پولی دریافت خواهند کرد و این گفته چمران که پارکبان‌ها نباید از این راه امرار معاش کنند، دور از منطق است.

 نصب 20هزار پارکومتر

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تعادل ، ابوالفضل قناعتی عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در این باره گفت: در برنامه 5ساله دوم به شهرداری تکلیف کردیم که 20هزار پارکومتر در سطح شهر مستقر کند و سیستم پارک ماشین‌ها مکانیزه شود تا مردم با استفاده از کارت‌های پارک با راحتی بیشتری اقدام به پارک ماشین‌ها خود کنند.

وی با بیان اینکه تاکنون نصب 20هزار پارکومتر محقق نشده است، اظهار کرد: قرارداد شهرداری با شرکت شهربان تا پایان سال 94 بود و قرارداد معاونت حمل و نقل با این شرکت به پایان رسیده و هیچ‌گونه حق تمدید قرارداد هم ندارد. اما هنوز پارکومترها بطور کامل در شهر تهران فعال نشده است و طبق قول حسینی رییس کنترل ترافیک شهرداری تهران تا 6 ماه آینده این قرارداد تمدید خواهد شد. اما به دلیل اینکه نظم و قاعده‌یی در پارک ماشین‌ها وجود داشته باشد کماکان شرکت‌هایی که با شرکت پارکبان قرارداد داشته‌اند به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

قناعتی با اشاره به اینکه تعرفه پارکبان‌ها مشخص است، گفت: شرکت‌ها نباید خارج از این تعرفه اقدام به دریافت هزینه از مردم کنند. از آنجا که این شرکت‌ها نیروی انسانی خود را بر اساس قوانین وزارت کار استخدام کرده‌اند و باید حقوق، بیمه و سایر مزایا را به آنها پرداخت کنند، در نتیجه این گفته که دریافت پول از سوی پارکبان‌ها غیرقانونی است عجیب به نظر می‌رسد.

وی ادامه داد: قطعا این افراد در این هوای سرد به رایگان جای پارک برای مردم پیدا نمی‌کنند و باید دریافت‌هایی در چارچوب قانون داشته باشند. از سوی دیگر به پیمانکاران فرصت داده شده تا در چارچوب شرکت شهربان که وابسته به شهرداری تهران است فعالیت خود را ادامه دهند تا زمانی که پارکومترها آماده شوند و ما بتوانیم به اهداف خود در زمینه پارک خودروها برسیم.

 هیچ شرکت غیرقانونی وجود ندارد

وی در پاسخ به اینکه شرکت‌های غیرقانونی در این زمینه شناسایی شده‌اند یا خیر، تصریح کرد: مگر می‌شود تعداد زیادی شرکت غیرقانونی در شهر فعالیت کنند و کسی متوجه نشده و مانع فعالیت آنها نشود. تمام شرکت‌های موجود در چارچوب قانون فعالیت می‌کنند. ما در این جامعه زندگی می‌کنیم و باید سخت نگیریم تا کارها به روال خود ادامه یابد و زیرساخت‌های مورد نیاز آماده شود.

قناعتی تاکید کرد: هیچ شرکت غیرقانونی در این حوزه وجود ندارد اما باید توجه کنید که شرکت‌ها و نیروهای آنها حق ندارند مبلغی اضافه بر آنچه در شورای شهر تعیین شده از شهروندان دریافت کنند و اگر مردم احساس می‌کنند در این حوزه تخلفی انجام می‌شود با 1888 تماس بگیرند. همکاران ما در شهرداری سریعا موضوع را پیگیری خواهند کرد.

 قیمت‌گذاری پارکبان‌ها

وی در خصوص نحوه قیمت‌گذاری پارکبان‌ها نیز گفت: هر سال شهرداری لایحه‌یی در این خصوص تدوین و در اختیار شورا قرار می‌دهد که بعد از بررسی در کمیسیون حمل و نقل شورا با توجه به شرایط عمومی شهر و نیز نرخ عمومی تورم و مسائلی از این دست عددی را مشخص می‌کنیم که به نفع شهروندان و پیمانکاران باشد.

وی با بیان اینکه شرکت شهربان موظف به نظارت بر فعالیت پارکبان‌هاست، عنوان کرد: شورای شهر به دنبال این است تا هرچه زودتر پارکومترها فعال شوند و چنانچه به گفته رییس کنترل ترافیک شهرداری پارکومترها تا 6 ماه آینده راه‌اندازی شوند، کاربری این شرکت‌ها تغییر خواهد کرد تا این شرکت‌ها متضرر نشوند.

عضو کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر در پاسخ به اینکه هزینه توقف در پارکینگ‌ها بر چه اساس تعیین می‌شود، تصریح کرد: در برنامه 5 ساله دوم آمده است که شهرداری باید نسبت به ساخت 50 هزار پارکینگ مسقف اقدام کند. اما از آن جا که اکثر پارکینگ‌ها خصوصی است بسته به منطقه جغرافیایی و دیگر کاربرد‌های آن مجموعه میزان نرخ توقف نیز متفاوت است.

وی ادامه داد: پارکینگ‌های شهر به سه دسته تقسیم می‌شوند. پارکینگ‌هایی که در محدوده مرکزی شهر و محدوده طرح ترافیک اصلی قرار دارند. پارکینگ‌هایی که در منطقه طرح زوج و فرد قرار دارند و پارکینگ‌هایی که خارج از این دو محدوده قرار داشته و به شکل رینگی همدیگر را همپوشانی می‌کنند.

 نرخ توقف در پارکینگ‌ها

وی ادامه داد: سیاست شهرداری این است تا برای تشویق شهروندان بابت اینکه خودرو کمتری وارد مناطق مرکزی شود، نرخ توقف در پارکینگ‌های داخل طرح اصلی را بالاتر از بقیه پارکینگ‌ها تعیین می‌کند. در واقع پارکینگ‌های خارج از محدوده‌های طرح ترافیک ارزان‌تر است تا مردم در وهله اول خودروهای خود را در مناطق خارج از محدوده طرح زوج و فرد پارک کنند و با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی وارد مناطق مرکزی شهر شوند. در این صورت هم کاهش آلودگی و هم کاهش ترافیک را در این مناطق خواهیم داشت.

وی در پاسخ به اینکه هزینه پارکینگ‌های خصوصی بر چه اساس تعیین می‌شود، اظهار کرد: هزینه پارکینگ‌های خصوصی بر اساس منطقه‌یی که در آن قرار دارد، هزینه ملک و سرمایه‌یی که شخص برای ساخت آن گذاشته تعیین می‌شود. اما همان‌طور که گفتم تلاش ما در شورا بر این است که ابتدا توانایی شهروندان و بعد از آن شرکت‌ها را در نظر بگیریم. زیرا قیمت پارکینگ باید برای صاحبان آن توجیه اقتصادی داشته باشد در غیر این صورت پارکینگ‌های خود را تغییر کاربری می‌دهند و آن وقت مشکلات مربوط به پارک خودروها دوچندان می‌شود.

 کمبود پارکینگ در شهر تهران

اسماعیل دوستی عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز با اشاره به کمبود پارکینگ در شهر تهران اظهار کرد: این امر یک مشکل جدی برای شهرداری و شورا بوده به همین دلیل دنبال یک راهکار اساسی برای حل این موضوع هستیم.

وی با تاکید بر اینکه موضوع کمبود پارکینگ‌های شهر تهران یک‌شبه و یک‌ساله حل نمی‌شود، افزود: با استفاده از یک فرهنگ درست در خصوص پارکینگ‌های شهر تهران می‌توان این موضوع را تا حدودی حل کرد چرا که بیشتر افراد که در منازل خود دارای پارکینگ شخصی هستند دنبال استفاده از پارکینگ‌های خود نیستند و خودروهای خود را مقابل منازل خود پارک می‌کنند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: در خصوص این امر باید فرهنگ‌سازی جدی صورت گیرد چرا که برای این امر با مشکلات زیادی روبه‌رو هستیم.

دوستی با بیان اینکه باید از زیرساخت‌ها برای رفع کمبود پارکینگ استفاده شود، یادآور شد: خوشبختانه در خصوص این امر راهکارهای خوبی صورت گرفته اما بسیار ضعیف است و هنوز اتفاق مهمی در خصوص رفع کمبود در شهر رخ نداده است. وی به ساخت پارکینگ در میادین بزرگ شهر تهران مانند انقلاب، جمهوری، راه‌آهن، هفت‌تیر، ولی‌عصر(عج) و... اشاره کرد و گفت: این میادین جزو پرتردد‌ترین میادین شهر هستند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه به علت عدم نقدینگی، تکمیل زیرساخت‌ها با مشکل روبه‌روست، تصریح کرد: فعلا وضعیت پارک خودروهای شهر به صورت دوبله و سوبله می‌ماند تا یک فکر اساسی برای حل این موضوع شود. دوستی با بیان اینکه باید در ورودی‌های شهر پارکینگ‌هایی با ظرفیت بالا ساخته شود، گفت: اگر در ورودی‌های غرب و شرق پارکینگ‌هایی ساخته شود افراد می‌توانند خودروهای خود را در این پارکینگ‌ها گذاشته و با وسایل حمل و نقل عمومی وارد تهران شوند.

 پرونده پارکبان‌ها روی میز شورای شهر

این در حالی است که چندی پیش مهدی چمران رییس شورای شهر تهران در اظهارنظری از بررسی وضعیت پارکبان‌ها در شورای شهر خبرداد و درباره نحوه فعالیت پارکبان‌ها گفت: نحوه فعالیت پارکبان‌ها اعم از چگونگی جذب، گزینش، ضوابط صدور قبوض و... در قوانین مشخص شده است.

به گفته وی پارکبان‌ها به این فعالیت به چشم شغل نگاه می‌کنند و سعی می‌کنند تا از این راه برای خود درآمدی داشته و حتی برای شهروندان جای پارک تعیین می‌کنند ظاهرا شورای شهر با این روند مخالف است و به دنبال این است تا در این خصوص بررسی‌های خود را آغاز کند.

 شهرداری و پلیس ورود کنند

مرتضی طلایی، نایب‌رییس شورای شهر تهران نیز هفته گذشته پیشنهاد داد که هرچه سریع‌تر وضعیت پارکبان‌های پایتخت در جلسه مشترک پلیس و شهرداری تهران تعیین تکلیف شود.

به گفته طلایی، مسوولیت پارکبان‌ها به‌طور مشترک برعهده شهرداری تهران و پلیس راهور است، اما متاسفانه با تغییر و تحول مدیریتی در هر 2 بحبوبه شاهد هستیم که این موضوع رها شده است.

مازیار حسینی نیز در مصاحبه‌یی عنوان کرده بود که عملا از سال 94 تاکنون سازمان حمل ونقل و ترافیک قراردادی با پارکبان‌ها ندارد. به گفته وی 30هزار فضای پارک حاشیه‌یی در تهران وجود دارد که تنها 15هزار فضا به پارکومتر مجهز هستند که البته نظارت بر نحوه فعالیت آن، براساس قانون برعهده پلیس است.

وی با بیان اینکه روند برگزاری مناقصه 15هزار فضای پارک دیگر باقی مانده در حال برگزاری است، تصریح کرد: با نصب پارکومترهای باقیمانده که عوارض آن براساس مصوبه شورای شهر تعیین می‌شود، مردم می‌توانند از کیف پول‌های الکترونیک استفاده کنند و عملا دیگر نیازی به حضور پارکبان نیست.

 ساخت پارکینگ در طرح تفصیلی

با رشد روزافزون خودروها در تهران نیاز به تامین پارکینگ‌ها افزایش یافته که البته در ضوابط طرح تفصیلی توجه خوبی به موضوع تامین پارکینگ شده است. بر اساس طرح تفصیلی برای املاک ۲۰۰ متر و بیشتر پیش‌بینی شده تا طبقات بیشتری بدون محدودیت در زیرزمین و به هر مقدار که از نظر فنی و ژتوتکنیک امکان خاکبرداری وجود داشته باشد، پارکینگ مورد نیاز احداث و تامین شود. حداقل تامین یک واحد پارکینگ برای املاکی که مساحت 100متر و بیشتر دارند برای هر واحد مسکونی از ضوابطی است که در این طرح در نظر گرفته و الزامی شده است.

برای اینکه امکان احداث بیشتر پارکینگ‌ها نیز وجود داشته باشد، برای املاک 200متر و بیشتر نیز پیش‌بینی شده تا طبقات بیشتری بدون محدودیت در زیر زمین به هر مقدار که از نظر فنی و ژتوتکنیک امکان خاکبرداری وجود داشته باشد، پارکینگ مورد نیاز تامین شود.

همچنین در پهنه‌های مسکونی در املاک با اراضی مساحت 200متر و بیشتر از طبقه منفی 2 به پایین امکان افزایش سطح اشغال تا 80درصد و در پهنه‌های تجاری و اداری و مختلط نیز این امکان تا 100درصد فراهم شده است. علاوه بر این ضوابط تشویقی هم در طرح تفصیلی برای احداث پارکینگ‌های طبقاتی در نظر گرفته شده است.

در بند یک مصوبه 436 کمیسیون ماده 5 ضوابط تشویقی احداث پارکینگ‌های طبقاتی قید شده و برای اراضی و املاکی که 50مترمربع و بیشتر مساحت دارند امکان احداث پارکینگ‌های مکانیزه محله‌یی نیز در ضوابط طرح تفصیلی مجاز اعلام شده است. همچنین سرمایه‌گذارانی که در اراضی و املاکی با یک‌هزار مترمربع وسعت و بیشتر پارکینگ احداث کنند می‌توانند از امتیاز سه طبقه و بیشتر تجاری و رستوران بهره‌مند شوند.