۰ نفر

عروس گیلان کجاست؟

۱۹ شهریور ۱۳۹۷، ۲۲:۱۰
کد خبر: 299486
عروس گیلان کجاست؟

لاهیجان با داشتن 10 کیلومتر نوار ساحلی، تالاب‌ زیبای بین‌المللی، جاذبه‌های جلگه‌ای و کوهپایه‌ای به عنوان عروس شهرهای ایران شناخته شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، امیر جانبازی -فرماندار لاهیجان- با بیان اینکه شهرستان لاهیجان از ویژگی‌های خاصی برخوردار است، اظهار کرد: این شهرستان دارای ظرفیت و پتانسیل بسیار بالایی در حوزه گردشگری است؛ علاوه بر این در حوزه کشاورزی و فرهنگی هم حرفی برای گفتن دارد لذا باید برنامه‌ریزی‌های لازم جهت توسعه در شاخص‌های مذکور انجام گیرد.

وی ادامه داد: همچنین سه تالاب بسیار زیبا در سطح این شهرستان داریم که یکی از آنها به عنوان تالاب بین‌المللی در کنوانسیون رامسر ثبت شده است. برای دو تالاب دیگر هم برنامه‌ریزی‌هایی شده تا بتوانیم از این تالاب‌ها در حوزه زیست محیطی و گردشگری استفاده بهینه داشته باشیم.

این مقام مسئول، با اشاره به شناسایی حدود هشت نقطه خطرآفرین در ساحل لاهیجان، عنوان کرد: یکی از مزیت‌هایی که لاهیجان نسبت به شهرستان‌های دیگر دارد، این است که با دستور استاندار گیلان منطقه ویژه اقتصادی در این شهرستان فعال شده است.

جانبازی اضافه کرد: تاکنون دو سرمایه‌گذار برای حضور در منطقه ویژه اقتصادی لاهیجان اعلام آمادگی کرده‌اند که یکی از سرمایه‌گذاران آمادگی انعقاد قرارداد دارد تا فعالیت خود را آغاز کند لذا امیدواریم در آینده نزدیک از ظرفیت سرمایه‌گذاران در این منطقه هم استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه لاهیجان از حیث پرداخت تسهیلات اشتغالزایی جزء شهرستان‌های موفق است، گفت: در ابتدای مطرح شدن ارائه طرح‌های اشتغالزایی، جلسات مربوطه به صورت هفتگی برگزار می‌شد، اما به جهت تسریع بخشیدن در ارائه خدمات و پرداخت تسهیلات، این جلسه سه بار در هفته برگزار می‌شود، زیرا بیش از پنج برابر سهمی که در اشتغال روستایی برای شهرستان در نظر گرفته بودند، متقاضی داریم.

فرماندار لاهیجان ادامه داد: طبق آخرین آمار تاکنون 180 فقره تسهیلات به مبلغ حدود 10 میلیارد و 800 میلیون تومان پرداخت شده و با این پرداخت برای 277 نفر در حوزه روستایی شغل ایجاد شده است؛ از سهم 21 میلیارد و 200 میلیون تومانی که برای شهرستان مصوب شده بود، خوشبختانه بانک‌های عامل حدود 50 میلیارد تومان طرح در اختیار دارند و متقاضی باید رجوع کند تا اگر سهم مصوب شهرستان به اتمام رسید، بتوانیم از استان دریافت کنیم.

وی با اشاره به نقش شهرستان لاهیجان در طرح بوم‌گردی، اظهار کرد: روند پرداخت آغاز شده و روستاهای دارای ظرفیت شناسایی شده‌اند و برنامه‌ریزی لازم انجام گرفته تا حداکثر بهره‌وری را داشته باشیم.

جانبازی، با بیان اینکه لاهیجان علاوه بر ظرفیت گردشگری از پتانسیل‌های کشاورزی خوبی هم برخوردار است، گفت: در زراعت برنج حدود 24 هزار هکتار معادل 10 درصد اراضی استان تحت کشت داریم و در 2 هزار و 800 هکتار از اراضی کشاورزی طرح تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی انجام شده است.

این مقام مسئول افزود: همچنین توانستیم ضریب مکانیزاسیون را در بخش کشاورزی افزایش دهیم. طرح کاداستر اراضی کشاورزی را نیز اجرایی کردیم که برای اولین بار در کشور اجرا شده است. طرح مذکور در کشور با اعتبار پایه یک میلیارد تومان به صورت پایلوت در لاهیجان در حال برگزاری است.

فرماندار لاهیجان، چای این منطقه را بسیار مرغوب دانست و عنوان کرد: در دنیا چای ایران را با عنوان لاهیجان می‌شناسند لذا اقدامت بسیار خوبی برای تولید با کیفیت اجرا شده و امیدواریم ادامه داشته باشد. همچنین لاهیجان در تولید ابریشم هم اولین است.

وی با بیان اینکه لاهیجان به عنوان قطب بهداشتی استان مطرح است، گفت: یک بیمارستان توسط یک خیر تجهیز شده و بیمارستان 212 تخت خوابه پیروز نیز در مراحل آغاز بهره‌برداری است.