۰ نفر

راه‌های مقابله با افسردگی پس از تعطیلات

۱۹ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۴۸
کد خبر: 299333
راه‌های مقابله با افسردگی پس از تعطیلات

هر فردی نیاز دارد زمانی خارج از کار را به تعطیلات اختصاص دهد و برای مدتی تنها به تفریح بپردازد. اما بازگشت از تعطیلات در اکثر اوقات، روند سختی دارد.

وقتی در تعطیلات هستیم، از آب وهوا لذت می بریم، در طبیعت گردش می کنیم یا به شهر دیگری مسافرت می کنیم؛ همه چیز عالی است تا اینکه آخرین روز از راه می رسد و یادمان می آید که آنچه انتظارمان را می کشد، کار است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فرصت امروز، همه ما این احساس تلخ را تجربه کرده ایم؛ احساس خالی شدن ته دل مان، وقتی که متوجه می شویم اوقات خوش تعطیلات به پایان رسیده است و باید به سر کار برگردیم. در اغلب مواقع، این احساس کاملاً طبیعی است.

اما در چه مواردی این احساس طبیعی نیست؟ در چه مواقعی، این احساس اضطراب و تشویش نشان می دهد که مشکلی وجود دارد و باید به فکر تغییراتی در شغل مان باشیم؟

دکتر دیوید بالرد، مدیر مرکز اصلاحات سازمانی انجمن روانشناسی آمریکا؛ این مسئله را بررسی کرده است. وی و همکارانش در مطالعه سال ۲۰۱۸ این مرکز درباره کار و سلامتی، به نگرش کارمندان آمریکایی درباره تعطیلات پرداختند:

هدف ما این بود که از لحاظ روانشناسی به قضیه نگاه کنیم و رابطه اش را با استرس کاری بسنجیم. همچنین تفاوت عکس العمل های افراد مختلف را پس از بازگشت از تعطیلات و همچنین طول مدت عکس العمل ها را مشاهده کنیم.

طبق یافته های بالرد، تعطیلات برای اکثر افراد مفید است. مردم وقتی از تعطیلات برمی گردند، استرس کمتری دارند، باانگیزه تر هستند و کیفیت کار و بهره وری شان بالاتر رفته است. بالرد می گوید:

اما متأسفانه، این اثرات مثبت، تقریباً برای دوسوم از کارکنان، پس از بازگشت به کار و در عرض چند روز از بین می رود.

طبق آمار این پژوهش، ۲۱درصد از کارکنان گفته اند که در طول تعطیلات احساس اضطراب و استرس داشته و ۴۲درصد نیز گفته اند که از تصور بازگشت به کار وحشت داشته اند.

این مسئله واقعاً مشکل ساز است. تعطیلات، با وجود اثرات مثبتش، چه فایده ای برای ما دارد؟ اگر در طول آن استرس داشته باشیم و پس از اتمامش نیز تمام اثرات مثبت آن را از دست بدهیم؟ چگونه می توانیم از این اطلاعات برای بهبود دوره استراحت خود استفاده کنیم؟

بالرد می گوید: تحقیقات نشان می دهند که وقتی مردم به سر کار برمی گردند و با کوهی از کارهای انجام نشده مواجه می شوند، تمام اثرات کسب شده در تعطیلات را با سرعت بیشتری از دست می دهند. اگر در حین تمام شدن تعطیلات، نگران این موضوع باشید؛ زمان استراحت تان نابود می شود و هنگامی که باید هنوز در حال بهبودیافتن و استرس زدایی باشید؛ ذهن تان به سمت کار کشیده می شود.

اما با این اطلاعات چه باید کنیم؟ به گفته بالرد سه مرحله زیر باید طی شوند:

• برنامه ریزی از قبل

• کاهش استرس در زمان تعطیلات

• به آرامی وارد شدن به فضای کار

بیایید نگاهی دقیق تر به هر کدام از این مراحل بیندازیم.

برنامه ریزی از قبل

بالرد می گوید: باید برنامه ای بسیار دقیق داشته باشید که نشان دهد وقتی در تعطیلات هستید، چه کارهایی باید انجام شوند؛ چه کسی قرار است وظایف شما را انجام دهد، چه کارهایی باید در همان زمان انجام شوند و چه کارهایی را می توان به زمان دیگری موکول کرد؟ همچنین باید به همکاران تان اطلاع دهید که تا چه میزان در دسترس خواهید بود.

این آماده سازی، خود به تنهایی باعث می شود که از احساس گناهی که بسیاری افراد در طول تعطیلات دارند، رها شوید. هرچه همکاران تان را بیشتر آماده کنید، بیشتر در طول تعطیلات آسوده خواهید بود؛ زیرا می دانید که در غیبت تان، هیچ اتفاق بدی نمی افتد. همچنین می دانید که پس از بازگشت به کار، لیستی از تمام کارهای لازم را در اختیار دارید که مدیریت شان آسان تر خواهد بود (فکر کردن به آن ها نیز در طول تعطیلات، استرس زا نیست).

کاهش استرس در زمان تعطیلات

«طبق تحقیقات، برای کاهش اضطراب و بازیافتن نیرو، باید در طول دوره های زمانی معینی، نه کار کنیم و نه به کار فکر کنیم.»

هم به فعالیتی آرامش بخش (مانند کتاب خواندن یا مدیتیشن) و هم فعالیتی مهیج که به کار مربوط نباشد (مانند گردش در طبیعت یا گشت وگذار در یک شهر جدید) بپردازید. هر دوی این فعالیت ها برای رهایی از استرس لازم هستند. بالرد می گوید: برای بسیاری از افراد، پیش آمده که از تعطیلاتی بسیار شلوغ و پر کار و فعالیت برگشته اند و حس می کنند که باید دوباره به تعطیلات دیگری بروند تا خستگی آن تعطیلات اول را از تن به در کنند! پس مطمئن شوید که خواب کافی دارید و از خودتان مراقبت می کنید؛ همه ما می دانیم که به این موارد نیاز داریم اما اکثراً از آن ها غافلیم.

به آرامی وارد شدن به فضای کار

پس از بازگشت از تعطیلات، سریعاً به میان انبوه کارها شیرجه نروید! حقیقت این است که در ابتدا، چندان مانند گذشته پربازده نخواهید بود و اگر تلاش کنید که مانند قبل باشید، تنها اثرات مثبت سفر آرامش بخش تان را کاهش می دهید. با کارهای کوچک مانند چک کردن ایمیل ها شروع کنید و چندین بار در روز استراحت کنید؛ برای مثال در زمان صرف ناهار.

نکته مهم دیگر این است که تعطیلات قرار نیست برای ما معجزه کنند. درست است که رفتن به تعطیلات عالی است، اما اگر انتظار داشته باشید که تمام مشکلات کاری تان را حل می کند، سخت در اشتباهید. نباید با خود فکر کنید که اگر برای مثال، یک هفته استراحت کنید؛ پس از بازگشت، همه مشکلات درست خواهد شد.

بالرد می گوید: این نیز مهم است که در طول هفته کاری عادی خود و در طول روز کاری تان، به فعالیت های ضداسترس بپردازید. اصلاً منطقی نیست که فکر کنید با هر ۶ ماه یک بار رفتن به تعطیلات، حال تان خوب خواهد ماند.

پس برعهده خودتان است که مرتباً راه هایی برای استراحت و بازیافتن نیروی تان پیدا کنید و تنها بر تعطیلات تکیه نکنید.