۰ نفر

هشدار سفارت عراق به اتباعش درباره ناامنی ایران

۲۳ مرداد ۱۳۹۷، ۲۲:۰۸
کد خبر: 292985
هشدار سفارت عراق به اتباعش درباره ناامنی ایران

سفیر بغداد در تهران از شهروندان عراقی که قصد سفر به ایران را دارند خواست بیش از پیش از خود مراقبت کنند. ظاهرا به‌تازگی اموال چند مسافر عراقی در شهرهای مرزی ایران به سرقت رفته و دست‌کم یک نفر از آنها به قتل رسیده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دویچه وله، بنا به گزارش روزنامه "الحیات" چاپ لندن (در شماره روز سه‌شنبه، ۲۳ مرداد/ ۱۴ اوت)  سفیر عراق در تهران از شهروندان این کشور خواسته در صورت سفر به ایران هوشیار باشند. دلیل این هشدار "افزایش قتل و دزدی" از مسافران عراقی عنوان شده است.

بنا بر این گزارش راجح موسوی با اشاره به افزایش موارد سرقت از مسافران عراقی در ایران در هفته‌های اخیر، از آنها خواست هنگام داد و ستد و رفت و آمد به ویژه در شب کاملا احتیاط کنند.

سایت خبری "شفقنا" به نقل از الحیات و از قول سفیر عراق نوشت: «موارد ثبت شده زیاد نیستند با این حال همزمانی همه آنها باعث شد اهمیت رسانه‌ای پیدا کنند و علاوه بر آن نیز طی دو ماه اخیر شمار عراقی‌های مسافر ایران با هدف خرید از مناطق همجوار افزایش یافته است.»

موسوی می‌گوید روزانه حدود ۲۰ هزار عراقی به ایران سفر می‌کنند و پس از تصمیم دولت ایران مبنی بر لغو روادید سفر به شهرهای مرزی آبادان و خرمشهر این تعداد به طور چشمگیری رو به افزایش است. او افزود برخی مسافران عراقی که به شهرهای نیازمند ویزا، نظیر اهواز و مشهد رفته‌اند و شب‌ها سوار خودروهای ناشناس شده‌اند به دردسر افتاده‌اند.

سفیر بغداد در تهران می‌گوید مقامات ایرانی از آغاز تحقیقات در مورد حوادث پیش‌آمده خبر داده‌اند اما تا کنون آمار دقیقی از موارد قتل و دزدی از مسافران عراقی منتشر نشده است.

محمد اسماعیلی، مسئول روابط عمومی کنسولگری ایران در بصره حوادث اخیر برای مسافران عراقی در شهرهای ایران را به افرادی نسبت داده که تلاش می‌کنند "روابط خوب میان دو کشور" را از بین ببرند.

اسماعیلی وعده داد که ماموران ایرانی این حوادث را پیگیری کنند و از مسافران عراقی خواست برای حفظ جان و امنیت خود، تنها از تاکسی و خودروهای شرکت‌هایی استفاده کنند که با گذرگاه‌های مرزی و فرودگاه‌ها قرارداد دارند و مورد اعتماد هستند.

قتل و زورگیری

به نوشته روزنامه الحیات چندی پیش یک شهروند عراقی پس از سرقت اموالش در آبادان به دست مهاجمان به قتل رسیده است. مطابق این گزارش یک‌شنبه گذشته نیز افراد مهاجم سه عراقی را در همین شهر با اسلحه تهدید کرده و گذرنامه و تلفن همراه آنها را دزدیده‌اند.

در روزهای گذشته خبرهایی نیز از بازداشت شماری از شهروندان عراقی در آبادان به دلایل مختلف منتشر شده است. روزنامه نوآوران روز گذشته خبر داد که ماموران پلیس آبادان یک مرد جوان عراقی را به اتهام فروش اسلحه دستگیر کرده‌اند.

عراق بزرگترین مقصد کالاهای صادراتی غیر نفتی جمهوری اسلامی محسوب می‌شود و ایران سال گذشته کالاهایی به ارزش ۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار به این کشور صادر کرده است.

با این همه پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و بازگشت بخشی از تحریم‌های تعلیق شده ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی، ادامه مناسبات نزدیک و دوستانه تهران و بغداد با ابهام روبرو شده است.

همراهی "محدود" عراق با تحریم‌های آمریکا

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نخست وزیر عراق هفتم اوت و همان روزی که اعمال مجدد بخشی از تحریم‌های تعلیق شده آغاز شد، گفته بود که گرچه مخالف تحریم‌های آمریکا علیه ایران است، اما به این تحریم‌ها پایبند خواهد بود. حیدر عبادی تاکید کرده بود که منافع و مصالح عراق حکم می‌کند که  این کشور، در مناقشه بین ایران و آمریکا، به تحریم‌های تعیین شده پایبند باشد.

عبادی این سخنان خود را اندکی تعدیل داده و گفته پایبندی به تحریم‌ها فقط شامل ممنوعیت معامله با دلار با ایران می‌شود. ایرج مسجدی سفیر ایران در بغداد بیستم مرداد به خبرگزاری ایلنا گفت سخنان عبادی یک اظهار نظر بوده و قرار نیست عملی شود. در همین حال پدرام سلطانی، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران ضمن انتقاد از این سخنان، عراق را در نوسان‌های شدید بهای ارز در این کشور دخیل می‌داند.

سلطانی روز شنبه در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «همکارى دولت عراق با تحریم‌هاى آمریکا موجب کاهش ورود دلار از این کشور به ایران شده است و افزایش نرخ ارز بخشى به این موضوع بر مى‌گردد. وقتى کشور "دوست و برادر" اینگونه رفتار مى‌کند ما از دیگر کشورها چه انتظارى داریم؟»

نایب رئیس اتاق بازرگانی می‌پرسد در روابط ایران و عراق "برنده کدام بوده‌اند؟" پیش از این نیز برخی صادرکنندگان ایرانی از تعرفه‌های گمرکی تبعیض‌آمیز عراق بر کالاهای ایران گلایه کرده‌اند.