۰ نفر

سفر ارزان با خانه مسافرها

۲۲ مرداد ۱۳۹۷، ۱۱:۲۸
کد خبر: 292574
سفر ارزان با خانه مسافرها

تابستان که می‌شود بازار سفر رفتن حسابی داغ است. مسافرانی که قادر به پرداخت قیمت‌های نجومی هتل‌ها نمی‌شوند، خانه مسافرها را برای اسکان خود انتخاب می‌کنند.

 به‌عنوان مثال هزینه اقامت در هتل‌ شهرهای مسافرپذیر بین ٣٠٠‌هزار تا ١,٧٨‌میلیون تومان است که حداقل دستمزد کارگران برای امسال از سوی دولت یک‌میلیون و ١٠٠‌هزار تومان  تعیین شده است. 

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شهروند، علاوه بر این سفر ارزان و مدل‌های متنوع برای آن در سایر کشورهای جهان نیز باب است. آنگونه که رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران می‌گوید: بیش از ٧٠‌درصد مسافرهای استان‌های زائرپذیری همچون مشهد، قم و استان‌های شمالی در خانه مسافرها اقامت می‌کنند. خانه مسافرهایی که بحث ساماندهی آنها از حدود ٢‌سال پیش از طرف سازمان میراث‌فرهنگی و گردشگری مطرح شد، اما آنگونه که باید و شاید در سال‌های گذشته اجرایی نشده است.

حذف خانه مسافرها ممکن نیست

علی تقی‌پور، رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی مازندران هم دراین‌باره می‌گوید: از آنجایی که بخش زیادی از گردشگران استان‌های شمالی در خانه مسافرها اسکان پیدا می‌کنند، نمی‌توان آمار دقیقی از تعداد گردشگرانی که وارد این استان‌ها می‌شوند، ارایه داد تا براساس این تعداد گردشگر برنامه‌ریزی و نیازهای مربوطه پاسخ داده شود.

او درحالی خانه مسافرها را تهدیدی برای صنعت هتلداری می‌داند که نگاهی به آمارها نشان می‌دهد ظرفیت اقامت‌های رسمی جوابگوی تعداد مسافران داخلی نیست. به‌عنوان مثال سالانه بیش از ٣٠‌میلیون زائر و مسافر داخلی و خارجی به مشهد سفر می‌کنند، حال آن‌که  ظرفیت رسمی اقامت در مشهد از سوی مسئولان گردشگری استان بیش از ١١٦هزار تخت در هر شب اعلام شده و این‌که با حذف منازل مسافرپذیر که اقامت بیش از ٥٠‌درصد مسافران ورودی را برعهده دارند، مسافران در کدام واحد اقامتی باید اقامت کنند، سوالی است که مالکان واحدهای رسمی قادر به پاسخگویی به آن نیستند.

خانه مسافرهای رسمی را چگونه شناسایی کنید

ابتدای ورودی شهرهای شمالی کیوسک‌هایی جانمایی شده که خانه مسافرهای دارای مجوز را به مسافران معرفی می‌کنند. آنگونه که رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی تهران می‌گوید:   هزینه اقامت در این خانه‌ها تفاوت چندانی با خانه‌های غیرمجاز ندارد، اما از آنجا که براساس قانون خانه مسافرهای رسمی موظف به پرداخت مالیات بوده و از طرف سازمان میراث‌فرهنگی بر عملکرد آن نظارت می‌شود، بسیاری از دلالانی که در این حوزه فعال هستند، حاضر به معرفی و اخذ مجوز از امکان و سازمان میراث نیستند.

فاصله هزینه‌ها و خدمات در هتلداری

اما قیمت‌های بالای هتل‌ها در مقایسه با خدماتی که ارایه می‌دهند از دیگر عواملی است که بازار خانه مسافرها را این روزها حسابی رونق بخشیده است. بنابر ادعای فعالان صنعت هتلداری، ضریب اشغال هتل‌ها حتی در اوج فصل گردشگری به کمتر از ٥٠‌درصد می‌رسد. اصغری، رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی بر این باور است که اگر هتل‌ها به دنبال جذب گردشگر بیشتری هستند، باید ضمن افزایش خدمات و کیفیت آن، شرایطی را فراهم کنند که این خدمات ارزان‌تر به مشتری ارایه شود، درواقع مسافران با مقایسه هزینه‌ها و خدمات، با رضایت و طیب خاطر، هتل‌ها را برای اقامت انتخاب کنند.

او ادامه می‌دهد: صنعت هتلداری ما با چالش‌های متعددی روبه‌رو است، از این مسائل می‌توان به گرانی اداره هتل‌ها در کشور اشاره کرد، بنابراین در تمام جوانب نمی‌توان هتلداران را مقصر دانست، زیرا در کشور، ما از این صنعت حمایت نمی‌کنیم، همچنین میزان مالیات‌ها و عوارضی که به این صنعت تحمیل می‌شود هم جای تامل دارد که موجب افزایش هزینه‌ها می‌شود.

به گفته او، فعالیت این خانه‌های شخصی اگرچه اغلب به صورت غیرمجاز و بی‌هیچ نظارت و کنترلی، در سایه انجام می‌شود، اما این واحدها در اقامت مسافران مشهد نقشی پررنگ دارند و حذف آنها از این چرخه امکانپذیر نیست، پس بهتر است به جای حذف آنها شرایط سامان‌دهی و نظارت بر آنها را فراهم کرد.

فعالیت ٥‌هزار خانه مسافرپذیر

هم اکنون افزون بر ٥‌هزار خانه شخصی در حوزه اسکان مسافر در سطح کلانشهر مشهد فعالیت دارند که از این تعداد واحد تنها  حدود ٦٠٠ خانه شخصی با دریافت مجوز موقت فعالیت به‌عنوان خانه مسافر دایر هستند، اما بقیه به صورت غیرمجاز در زمینه اسکان مسافران و ارایه خدمات اقامتی فعالیت دارند.